субота, 1. јануар 2022.

Milunka Lazarević: “Talj je moj Zevs”

 

Milunka Lazarević: “Talj je moj Zevs”

 
 
 
 
 
 
1 Vote


Piše: Diana Mihajlova

31.12.2021


Takva kreativnost, ljubav prema žrtvama i žestoki, beskompromisni stil donijeli su joj nadimak „ženski Talj“.

Ali njena veza sa Taljem je mnogo dublja od toga. Veoma jako međusobno poštovanje i uvažavanje, koje se svodilo na neku platonsku ljubav, povezalo ih je i ostalo s njima tokom života.

“Od petnaest svjetskih prvaka upoznala sam dvanaest, a o kandidatima za svjetske šampione da i ne govorim. U suštini, upoznala sam u svom životu sve koji su bili poznate šahovske ličnosti. Jedini svjetski prvak u šahu koji je bio ne samo svjetski prvak u šahu već i najdivnija osoba koju sam upoznala u svom životu, bio je Mihail Talj, munja našeg doba.

Upoznali smo se sasvim mladi kada je debitovao na međuzonskom turniru u Portorožu 1958. godine, a ja sam igrala na Prvenstvu Jugoslavije za žene u drugom obližnjem gradu.

Talj je igrao najljepši i najdivniji šah. On je moj šahovski Zevs. Osoba poput njega se neće ponovo roditi. Sada kada ga nema, svi priznaju da je bio genije, ali su ga u njegovo vrijeme svi osporavali. Dok je bio živ, sa skepticizmom su primali njegove žrtve. Sada, u Kasparovljevim knjigama ‘Moji veliki prethodnici’, nakon kompjuterske analize, njegove žrtve se ne smatraju ‘polu-korektnim’ kao u njegovo vreme, ali ljudski um nije mogao da sagleda istinu o Talju… Šah koji je igrao ne može se naučiti. On nema sledbenika. Sa tim se treba roditi. Malo je reći da je bio genije. On je bio van ovog sveta…”

Milunka se prisjeća turnira kandidata na Bledu 1959. godine gdje se igrao meč između Talja i Smislova: „…Talj bi žrtvovao jednu figuru za drugom, a nakon pobjede u partiji je prišao meni dok sam sjedila u prvom redu u gledalištu i rekao mi: ‘Učinio sam to za vas, gospođo!’

Tada su se širili tračevi da je imala aferu sa Smyslovom i da je Talj posebno uživao u tome što ga je pobijedio sa 2½-1½ u ovom mini meču, što je bio njihov prvi sukob na tabli.

Talj i Smislov na turniru kandidata na Bledu, Jugoslavija, 1959. | Foto: chessgames.com
https://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=1139475

Milunka s nježnošću priča o Taljevoj neobičnoj jednostavnosti i skromnosti:

„Njega apsolutno nisu zanimale materijalne koristi. Da sam mu rekao ‘Miša, ima turnir u malom selu blizu Beograda, bilo bi nam drago da prisustvuješ’, rekao bi: ‘Dobro, Milunka’. Nije nosio ništa u svom koferu. Nikad ništa nije kupio. Novac za njega nije imao nikakav značaj ; on mu je bio samo teret. Nikada nije bio i nikada neće biti neko poput njega”.

Kako je Milunka bila zvijezda u Sovjetskom Savezu, Talj je uživao nevjerovatnu popularnost u Jugoslaviji, a posebno u Beogradu.

Jednog dana šetali smo do sale za igru. Ulice su bile pune studenata, ljudi su se naginjali preko balkona aplaudirajući i dozivajući njegovo ime. Bilo je ‘naređenja’: ‘Miša, žrtvuj topa Fišeru!; Miša, danas žrtvuj skakača!’ U jednom trenutku grupa studenata ga je samo podigla i nosila na rukama. Trčala sam iza njih, zabrinuta da bi mu se nešto moglo dogoditi. Ljudi su im pravili prostor da prođu, policajci su tiho stali u stranu. Ali, svuda je bio voljen. Bila sam prisutna u Americi na jednom od njegovih turnira. I tamo su ga ljudi obožavali. Bio je čudo.“

Milunka i Talj su održavali blisko prijateljstvo do Mišine smrti:

„Zauvijek ću pamtiti Taljeve poslednje dane. Pao je na 30 kilograma. Našla sam doktora, zapravo, bioenergetičara. Nana Alexandria je napisala da sam ga uvjerila da će mu to pomoći da se izvuče. I oporavio se. Došao je do 40 kilograma. A onda je igrana važna fudbalska utakmica. Talj je volio fudbal. Otišao je na stadion protiv savjeta ljekara… Bio je jedinstven. Morao je da izgori da bi mogao da prosvjetli našu eru.“

Mihail Talj na jednom od brojnih turnira koje je igrao u Jugoslaviji; njegovo ime i njegova titula ‘velemajstor’ napisano na srpskohrvatskom jeziku | Foto: Šah-mat-lista blog http://sah-mat-lista.blogspot.com/2020/12/velemajstor-milan-drasko-susreti-sa.html

Milunka je imala i značajnu vezu sa Kasparovom, koja je međutim završila negativno. U početku je bila prijateljski nastrojena i podržavala je mladog, perspektivnog igrača. ‘Kupio’ ju je kada joj je jednom rekao: „Ako bi se Fišer ikada vratio da igra šah, ja bih nosio figure za njega“. Bilo je to 1981. godine na turniru u Bugojnu u Jugoslaviji.

Ali, kada je dobio titulu, počeo je da pokazuje preveliki osećaj superiornosti. Kada su 1992. godine Fišer i Spaski igrali revanš meč na Svetom Stefanu u Crnoj Gori, Kasparov je dao izjavu: “Prevelik fond za dva penzionera”. To, kao i njegova podrška bombardovanju Jugoslavije 1992. godine i niz neprijateljskih izjava, izazvali su joj veliku nesklonost prema njemu.

“Kasparov me nije samo razočarao, već me lično uvrijedio tražeći da se pojača bombardovanje Beograda i da se bombarduje čitava Srbija tokom rata. A bila sam mu velika podrška. Njegova tetka Riga uvijek kaže: „Nikada nećemo zaboraviti šta si učinila za našeg Garija“. Kada sam nedavno otišla u Moskvu Klara, Kasparovljeva majka je poslala svog vozača da me dočeka na aerodromu i da me vozi okolo. Poklonila mi je njegove knjige. Sjeća se svega, ali ne može uticati na sina. Nije važno; i pored toga što je radio i čitavog njegovog mješanja u politiku, mora se priznati da su najveća šahovska dostignuća njegova. Šah je dosta napredovao. Ali on je pokupio sve od svojih prethodnika, i mislim, ako smo tražili savršenstvo, ko je igrao najsavršeniji šah, na najraznovrsniji način među svjetskim prvacima, onda je to definitivno Kasparov.”

Imala je veliko poštovanje za Ananda, i kao igrača i kao osobu. I, nakon što je gledala njegovu partiju protiv dječaka Magnusa, rekla je Magnusovom ocu: “Tvoj sin će biti budući svjetski prvak”.

Borac za bolje uslove za ženski šah

Ako i danas postoji podejla na muško/žensko šah, u Milunkino vreme jaz je bio još veći. Ostavila je trajni trag kao borac za priznanje i profesionalne uslove za šahistkinje.

Bila je predsjednica komisije FIDE za ženski šah od 1970. do 1978., svake godine birana sa 100% glasova. Bila je vrlo uvjerljiva i iskoristila je svoju ulogu da donese mnoge promjene: u Skoplju 1972. godine muška i ženska olimpijada su se prvi put održavale zajedno, a od 1976. godine igrale su se istovremeno; Ženski mečevi na Olimpijadi su se igrali na tri umjesto na dvije table; titula ženskog velemajstora; Svjetsko žensko prvenstvo za mlade; sistem rejtinga za žene; zlatni pehar za trostruku svjetsku šampionku, srebrni trofej za izazivača.

Kod kuće je uspjela da ubjedi gradonačelnika Beograda da odobri organizaciju međunarodnog ženskog turnira koji će se održati u glavnom gradu Jugoslavije. Turnir 8. marta koji je organizovala pokrenut je 1965. godine. Izrastao je u jedno od najboljih i najjačih takmičenja za žene nakon turnira kandidata i, nakon Hastingsa i Wijk aan Zee-a, u najduže takmičenje na svijetu. Tako je dovela u Beograd najveće igračice sveta.

Sve šahistkinje su sanjale da dođu da igraju na tom turniru. Postalo je mjesto susreta svjetske ženske šahovske elite.

Milunka se obratila prisutnima na otvaranju 50. Super turnira za žene 2018. godine, samo nekoliko mjeseci prije smrti | Snimak ekrana sa YouTube-a https://www.youtube.com/watch?v=x85UrPcVySE

Organizovala je i druge značajne događaje uključujući Olimpijade za žene u Splitu (Jugoslavija) 1963., Oberhausenu (Zapadna Njemačka) 1966. i Medellin (Kolumbija) 1974., meč Korčnoj – Spaski u Beogradu 1977. i međunarodni super-velemajstorski turnir u Nikšiću (Jugoslavija) 1983. Ovaj turnir organizovan je povodom 60. rođendana druge jugoslovenske šahovske legende, Svetozara Gligorića, i okupio je veliki broj elitnih igrača iz čitavog svijeta, uključujući Petrosjana, Talja, Spaskog, Kasparova, Timmana, Majlsa i Ljubojevića.

Neke od zvijezda u Nikšiću 1983 — Petrosjan, Kasparov i Talj sjede desno | Foto: Šah-mat-lista blog http://sah-mat-lista.blogspot.com/2020/12/velemajstor-milan-drasko-susreti-sa.html

Bila je prva Jugoslovenka internacionalni sudija, a u poznim godinama, nakon što je prestala da se bavi aktivnim šahom, osim organizovanja, sudila je na mnogim važnim šahovskim događajima.

Godine 1985. dobila je posebno priznanje Gruzijske Sovjetske federacije za doprinos razvoju šaha u svijetu.

Povodom njenog 80. rođendana, a povodom obeležavanja Dana državnosti Srbije, 15. februara, predsjednik Srbije Tomislav Nikolić odlikovao je Milunku ordenom trećeg stepena -Sretenje, za naročite zasluge i za izuzetne rezultate u šahu.

Milunka prima orden 3. stepena za šahovska dostignuća | Foto: Balkan Chess https://balkanchess.blogspot.com/

Imala sam privilegiju da lično poznajem Milunku i neko vrijeme sam pohađala njene časove šaha. U Parizu, gdje sam boravila kao student, igrala sam u klubu druge Jugoslovenke majstora šaha, Milinke Merlini (1929, Tučkovo, Jugoslavija – 1996 Pariz), koja je bila bliska Milunkina drugarica.

Milinka je bila reprezentativka Jugoslavije 1950-60, prvakinja Beograda i Jugoslavije 1960. Emigrirala je u Pariz 1961. godine, afirmisala se kao šahistkinja i trener i bila pet puta prvakinja Francuske (1975. , 76, 77, 78, 80).

Kako sam se vraćala u Jugoslaviju na mjesto predavača na zagrebačkom Univerzitetu, preporučila me Milunki koja je predavala šah u jednom klubu u centru Zagreba i prihvatila me za svog studenta. Pamtim je kao prilično strogu, ali strastvenu učiteljicu koja bi, kad god bi neko od nas odigrao posebno dobar potez, radosno uzviknula: to je kolosalan potez! Akademske obaveze su me nadvladale i nisam dugo koristila ovu priliku, ali sam imala sreću što sam, makar nakratko, poznavala jednu izuzetnu osobu kojoj je šah predstavljao, po njenim riječima, ‘simbiozu svih umjetnosti ‘.

Jedno mi ostaje obavijeno velom misterije: ne znam zašto je Milunka u to vrijeme, oko 1981-82, živjela u Zagrebu. Tokom svog opsežnog istraživanja nisam naišla na bilo kakve razloge. Moja pitanja upućena i srpskoj i hrvatskoj šahovskoj federaciji  nisu dali zadovoljavajući odgovor.

Milinka Merlini, lijevo dok je još bila u Jugoslaviji; desno, u Parizu komentarišući meč Fischer – Spassky 1972. | Fotografija: Heritage des Echecs Francais http://heritageechecsfra.free.fr/index.htm

https://en.chessbase.com/post/milunka-lazarevic-female-tal-part-2

Нема коментара:

Постави коментар