среда, 26. јануар 2022.

O šahu, Korčnoju i Kasparovu. Odlomak iz knjige velemajstora Anatolija Karpova

 U januaru je izdavačka kuća “Eksmo” objavila autobiografiju velemajstora Anatolija Karpova “Život i šah”. U njoj svjetski prvak po prvi put detaljno govori o rivalstvu sa izuzetnim šahistima – Viktorom Korčnojem i Garijem Kasparovom. „Snob“ objavljuje odlomak iz knjige

25.01.2022. 17:21

Izdavač: “Eksmo”

Sport je, prije svega, borba sa samim sobom. Posebno kada ste već stigli do vrha. Pogrešno je vjerovati da ljudi napuštaju sport jer se boje konkurencije. Vjeruje se da svi razmišljaju samo o tome kako otići neporaženi, da ne padnu s trona i da ne razočaraju gledaoce. Sve su to gluposti. Vremenom će uvijek postojati neko ko je brži, viši, jači. Posebno u onim sportovima koji zahtijevaju veliku fizičku aktivnost. Nemoguće je pokazati iste rezultate sa dvadeset i četrdeset godina. Ali ne odlaze iz tog razloga, već samo zato što su se svi već dokazali, savladali sebe, izborili sami sa sobom, a ne s nizom rivala.

Šta je trebalo da dobijem u rivalstvu sa Kasparovom? Kakva nova znanja? U šta treba da se uvjerim? Kakve konfrontacije još nisu bile u mom životu prije nego što sam ga sreo? Činilo se da su me mečevi sa Korčnojem i potpuno uništili, a istovremeno i ispunili do vrha: šahovskom snagom, i sposobnošću da se udari, i shvatanjem da je gužva iza kulisa moćna i efektno oružje koje privlači publiku ništa manje, ako ne i više od situacije na tabli. Korčnoj je bolje od bilo koga drugog pokazao meni i čitavom svijetu da se za postizanje cilja mogu koristiti sva sredstva. Pa kako bi me Kasparov mogao iznenaditi? Možda samo zato što je, za razliku od Korčnoja, dobio moćnu podršku vlasti i istovremeno uvijek i svuda govorio o tome da je potlačen, usporen i da mu nije dozvoljeno da se razvija. Javnost je sklona da vjeruje riječima. Posebno kada se izgovaraju glasno, emotivno i uvjerljivo. Ali šta se krije iza ovih riječi? Ništa. Prazno šištanje. Prazan zvuk.

Sve priče o uznemiravanju i zanemarivanju mogu biti opravdane sada kada je Garry Kimovich prešao u političku opoziciju i zaista ne može računati na simpatije aktuelne vlasti. Ali ako se prisjetimo prošlosti, onda će se Kasparovljeve pritužbe svakom zdravom razumu činiti apsurdnim i potpuno neodrživim. U mom sjećanju nije postojao ni jedan velemajstor na svijetu kojem je vlast pružila tako moćnu, bezuslovnu i sveobuhvatnu podršku kao Kasparovu. Čim se pokazao, njegova ekskluzivnost je odmah prepoznata i hvaljena. Ni na koji način ne želim da potcijenim Garryjev talenat i šahovske sposobnosti. Nijedan šahista se neće tako visoko uzdići, ma koliku pomoć dobio, osim ako nije majstor visoke klase. Pretpostavljam da je Garry trenutno drugi iza mene u pobjedama na turnirima. Neko vreme sam igrao ne samo mnogo, već beskonačno mnogo. Od sedamdeset pete do osamdeset četvrte godine nisam doživio nijedan neuspjeh ni na jednom turniru. Novinari su se jednog dana zainteresovali za broj mojih pobjeda, jer prije nego što sam se pojavio u svijetu šaha, rekord je pripadao Aljehinu, koji se mogao pohvaliti sa sedamdeset i šest pobjeda. Izračunavši, ustanovili su da je broj mojih pobjeda na majstorskim takmičenjima već prešao sto. Sada imam sto osamdeset i pet pobjeda na turnirima ovog nivoa. Ali zanimljiva priča vezana za ove brojeve  dogodila se u Groningenu. Odigrao sam prijateljski meč sa mojim istorijskim rivalom – Holanđaninom Janom Timmanom. On je jedini šahista na svijetu koji me prije 1985. godine uspio pobijediti, aktuelnog svjetskog prvaka, u tri partije. Čak i ako je bilo na različitim turnirima, to ni najmanje ne umanjuje Timmanovu šahovsku snagu.

Holanđani, koji su organizovali meč u Groningenu, imali su sve razloge da veruju da Jan ima dobre šanse za pobedu. Do tada sam imao malo prakse u igri, nisam učio novu teoriju, koristio sam stare šeme i tehnike. Sve više mjesta u mom životu počeli su da zauzimaju Mirovni fond i parlamentarne aktivnosti. Timman je, s druge strane, nastavio da vodi aktivan šahovski život i imao je puno pravo da računa na pobjedu. Međutim, nisam opravdao njegova očekivanja i opet sam pobijedio. Na konferenciji za novinare nakon zatvaranja meča organizator je neočekivano objavio da sam ovom pobjedom podigao svoj rekord u pobjedama na izuzetan broj od sto sedamdeset i pet. Novinare, međutim, ovaj broj nije impresionirao. Neko je nejasno upitao:

– Ko je sledeći iza vas?

– Mislim da Kasparov i Anand već imaju više od stotinu pobjeda, iako nisam brojao.

– Jasno.

Nije bilo entuzijazma u glasu. U sali nisu razumjeli šta znače ove brojke. Odlučio sam da to razjasnim.

-Pokušajte-, kažem, -računajte drugačije. Da li mislite da je osvajanje pet turnira godišnje puno ili malo?

-To je-, kažu, -skoro nemoguće. Pet turnira godišnje je lud broj.

-Odlično-, slažem se. – A sad razmislite da ovih pet turnira mora biti osvajano trideset pet godina zaredom da bi došao do broja sto sedamdeset pet.

Šokirana sala je zašutjela nekoliko trenutaka, a onda mi uputila zadivljeni aplauz.

Dakle, šahista koji je osvojio veliki broj turnira ne može a da ne bude majstor najviše klase. Niko ne omalovažava Kasparovljev talenat, ali, vidite, mnogo je lakše pokazati majstorstvo kada se za vas stvore uslovi i pruži ono ošto vam je potrebno. Možda je upravo taj stav natjerao Garija da povjeruje u svoju izuzetnost. A takav pristrasan odnos prema sebi ne može a da ne utiče na karakter.

Već u uzrastu od jedanaest godina, Kasparov je počeo da prima državnu stipendiju iz Azerbejdžana. Prije toga se to dogodilo samo Spaskom, ali to su bile poslijeratne godine, kada je bez podrške zemlje jednostavno bilo nemoguće opstati, a kamoli postati svjetski šampion. Poređenja radi, napominjem da sam sa šesnaest godina dobio šahovsku stipendiju, kada sam se dokazao na svjetskom nivou. Osim toga, to nije bila državna subvencija, već plata instruktora drugog reda, koju sam dobio kada sam došao u CSKA. Kasparov je dobio ne samo stipendiju, već i dva lična trenera koji su bili isključivo angažovani na njegovoj pripremi. Nakon kratkog vremena, i Kasparovljeva majka, Klara Shagenovna, počela je primati trenersku platu. Situacija je po zapadnim standardima jednostavno nečuvena. Kako se može nazvati trenerom osoba koja ima vrlo indirektan odnos prema šahu, čije se znanje (bar u to vrijeme) o igri uklapa u razumijevanje rasporeda figura i njihovih poteza? Kako je u ovim okolnostima Garry Kimovich vidio ugnjetavanje vlasti? Naprotiv, Sportski komitet Azerbejdžana je na svaki mogući način doprineo promociji talentovanog dječaka. Prvom prilikom poslat je na Svjetsko prvenstvo za mlade, koje je osvojio. A onda su ga počeli stalno slati na međunarodne turnire, koje je mladima obično jako teško daju, moraju dugo čekati na red i pravu priliku. Kasparov, s druge strane, nije bio ograničen u putovanju i dobio je priliku da putuje gdje god želi. Naravno, u ovakvim okolnostima postao je velemajstor sa sedamnaest godina i, usprkos mladosti, najprirodnije završio u reprezentaciji Sovjetskog Saveza.

Kasparova sam prvi put vidio u Lenjingradu. Odlukom Sekretarijata Centralnog komiteta Svesaveznog lenjinističkog saveza mladih komunista imenovan sam za predsjednika kluba “Bijel top”, koji je održavao i održava šahovska takmičenja među školarcima, a dobio sam instrukcije da razvijam šah među mladima. Osmislio sam posebno takmičenje „Velemajstori i pioniri“, u kojem je učestvovalo šest do osam ekipa. Ovi turniri su ispali zaista teški. Školarci su igrali na prilično visokom nivou, a morali smo da održavamo simultanke po šest do sedam sati tokom sedmice, što je bilo ozbiljno iscrpljujuće. Spašavalo je to što su se ti turniri održavali jednom godišnje. Jednog od njih posjetila je ekipa Bakuanske palate pionira, u kojoj je bio i Kasparov. Reprezentaciju Azerbejdžana predvodio je velemajstor Bagirov. Igrao je protiv mojih čeljabinskih dječaka, ja sam dao simultanku onima iz Bakua. Tada sam pobedio Garija, ali da kažem da nije bilo problema, bio bih nepošten. Ponavljam: ne omalovažavam Kasparovljev talenat i priznajem ga bezuslovno.

Međutim, prilikom našeg prvog susreta još nije uspio da promjeni prezime i igrao je pod očevim prezimenom Weinstein, što mu nije nimalo smetalo. S njim je stekao sve svoje privilegije. Ali njegov otac je preminuo, a Garijevo okruženje je smatralo da će se lakše probiti u Sovjetskon Savezu sa prezimenom njegove majke. Možda je za to postojao razlog. Ali s druge strane, Talj, Spaski, Botvinik su se probili sa svojim prezimenom. Znam da je na jednom od sastanaka sa gledaocima neko pitao Botvinika da li je Kasparov zaista ranije imao drugačije prezime i kako se sam Mihail Mojsejevič odnosi prema takvim promjenama. Botvinik je uvijek odgovarao na sva pitanja. Nije bilo slučaja da ga je, pročitavši zabilježeno pitanje, ostavio na stranu, ostavljajući je bez odgovora. Iako je ponekad bilo previše oštro, čak uvredljivo i neprijatno, čak i bolno, Botvinik je vjerovao da gledalac ima pravo da zna. Reagovao je i na ovu dokonu radoznalost, koja, u suštini, nije imala nikakve veze sa njegovom osobom.

-Normalno se odnosim- mirno je rekao Mihail Mojsejevič. -Svaka osoba ima pravo na to. Priznajem da sam odrastao bez oca i ponekad razmišljao da uzmem majčino prezime. – Napravio je značajnu pauzu, a neko iz publike je osjetio njegov tihi poziv i upitao:

– Kako se prezivala vaša majka?

-Rabinovič- objavio je velemajstor ne trepnuvši, što je izazvalo buran smijeh i dugotrajne ovacije.

Što se tiče Kasparova, usudio bih se reći da je ime njegove majke, Jermenke iz Nagorno-Karabaha, zvučalo nešto drugačije u originalnoj verziji, ali mislim da biti Kasparyan u Azerbejdžanu nikako nije lakše nego biti Weinstein u SSSR-u.  Kako bi bilo da izostavi ime svog oca? Ne mogu suditi Garryju jer ne znam ništa o njegovom odnosu prema ocu. Možda bi sve bilo drugačije da nije preminuo. Ali vrlo je teško ne projektovati neke životne situacije na sebe i ne procjenjivati ​​postupke ljudi bez obzira na vlastita osjećanja i emocije. Uvijek mi se činilo da ako ti je otac preminuo, ostala su ti samo sjećanja i prezime koje moraš nositi časno. Ali očigledno ne misle svi tako. Za nekoga je prezime prašina, sitnica, prljavština. Obrisao je i krenuo dalje. Ali zar to ne pokazuje moralni karakter osobe?

Inače, trubiti o partijskom maltretiranju, po mom mišljenju, od strane Kasparova je takođe prilično nemoralno. Koliko se njih 1981. godine moglo pohvaliti da ih je KPSS – sedamnaestogodišnjake – primila u svoje redove? I to tako lako i jednostavno, iako je jedva prešao starosnu granicu, bez staža kandidata? Minimalan uzrast za ulazak u partiju, osamnaest godina, obično je počinjao sa godinu dana kandidatskog staža. Odnosno, prema normama i povelji, samo devetnaestogodišnjak je mogao postati punopravni član KPSS-a, a Garry je to uspio sa manje od osamnaest godina. Da, članstvo u stranci bilo je moćno oruđe za postizanje visina, preduslov za napredovanje na ljestvici karijere, a Kasparov se pokazao upravo karijeristom koji je iskoristio taj korak, pri tom prezirući ideologiju. Po mom mišljenju, uvijek je poštenije ostati čist pred samim sobom. Ako ne prihvatate ono što se dešava u državi, ako kasnije kažete kako je bilo teško razvijati se u eri stagnacije, zašto ste onda ušli u partiju koja je bila oličenje te stagnacije? I to u tako mladom uzrastu, kada mu jednostavno nisu mogli ni nagovijestiti, ni ponuditi, a kamoli prisiliti da uđe u KPSS. Ako vam se ne sviđa politika stranke, sklonite se. Svi shvataju da se manifestacija neposlušnosti može završiti, u najboljem slučaju, protjerivanjem iz zemlje, a u najgorem psihijatrijskom bolnicom ili zatvorom. Ali zašto bi osoba koja sanja da postane svjetski prvak preuzimala takve rizike? Zašto da uništi svoje snove, uništi svoje planove? Ovo niko nije očekivao, svi su koegzistirali sa sistemom i prihvatali njegove zakone, jer su htjeli da žive normalno. Ali malo je ljudi trčalo ‘skačući iza crvenog automobila’, nagovarajući ga da ga što prije pokupi. I Gari je to uradio. Karijera bez članske karte nije karijera, a Kasparov nije želio da je gradi promišljeno, polako, ciglu po ciglu. Trebao mu je oštro uzletanje bez gubitaka i opasnih zaokreta. Samo, okrećući se punom snagom, često riskirate da spalite sve oko sebe. A priča da je bez članstva u stranci nemoguće postati svjetski prvak nije ništa drugo do još jedna i ničim potkrijepljena fantazija Garija Kimoviča. Istorija upravo dokazuje suprotno. I Talj, i Petrosjan, i Smislov, i Spaski i ja postali smo prvaci svijeta bez partijske knjižice u džepu, a njeno odsustvo nas nije sprečilo da dostignemo visine.

Da li sam Kasparova smatrao opasnim protivnikom? Mislim da ne. Bio je premlad, emotivan i nestabilan da bi me ozbiljno zabrinuo. Možda bi neko ovde želeo da povuče analogiju sa Korčnojem, koji, dok mi je pomagao i olakšavao prelazak u Lenjingrad, takođe nije video nikakvu buduću opasnost. Da, postoji određena sličnost, ali vjerovatno samo u tome što sam u poređenju sa Korčnojem bio čak i mlađi nego što je Garry bio od mene. A Kasparov je uvijek imao dovoljno pomoćnika i bez mene. I uporedio bih njega, a ne sebe, sa Korčnojem. Sve svađe, svi tračevi, sve intrige koje su okruživale moje mečeve sa Kasparovom – sve sam to već iskusio u svojoj borbi sa Korčnojem. Šta sam znao o ljudima s druge strane table? Da je njihova glavna karakteristika beskrupuloznost. Možete lagati, okrivljavati, klevetati, izmišljati, promijeniti svoje stavove, samo da se pokažete ispravnim. Možda bi osjećaj antipatije prema protivniku trebao pomoći u borbi protiv njega. Više intenziteta strasti, više želje za pobjedom. Ali ako sam sa Korčnojem tokom glavnih mečeva predstavljao različite političke grupacije, onda sam sa Kasparovom nastavio da igramo za tim jedne zemlje. A igrati sa osobom koja u svakom trenutku može odstupiti od onog što je rekao, promijeniti sve zbog okolnosti i svoje koristi, vrlo je teško.

Da li sam se bojao našeg meča? Naravno da ne! Kasparov je volio da zadivljuje javnost izjavama o tome kako su ga na sve načine sprečavali da dođe do mene, kako su ga odvraćali od igranja sa Korčnojem i stavljali druge ogromne klipove u točkove. Garry Kimovich je vjerovatno zaboravio da sam ja taj koji je pomagao da se vrati u meč kandidata, što ga je na kraju dovelo u meč protiv mene. Sve dok je sudbina njegovog susreta sa Korčnojem bila pod sumnjom, Gari je smatrao da je moguće da se posavjetuje sa mnom, potraži podršku, dođe u moju kuću. Činilo mu se normalnim da iskoristi moje prijateljstvo sa Campomanesom da vrati svoj meč. Ali kada je cilj postignut, Kasparov se promijenio.

U cilju naknadnog susreta sa mnom, započeo je psihološki rat, koji je smatrao nezaobilaznim pomoćnikom u osvajanju titule svjetskog šampiona. Očigledno, to radi onaj ko očekuje poraz u poštenom meču.

Prvi signali za uzbunu su se pojavili već u Londonu, gdje sam uspio da prebacim meč Kasparov-Korčnoj iz Pasadene. Organizatori turnira su me pozvali da dođem i budem počasni gost u klubovima privrednika i parlamentaraca. Ali čim sam stigao, ambasada mi je odmah snažno savjetovala da se vratim nazad kući. Naravno, nisam mogao da ne poslušam prikrivenu naredbu. Sad nije bitno ko ti i šta kaže. Mada ako ste blizu vlasti, ne možete se ni u jednom političkom trenutku osjećati potpuno slobodnim. Ali tada je bilo nemoguće i razmišljati o neposlušnosti, čak i pored titule svjetskog šampiona. Osim toga, nisam htio iznevjeriti sovjetskog ambasadora u Velikoj Britaniji i pokvariti dobre odnose sa njim. Koristeći njegovu dobru volju, naknadno sam se raspitao o razlogu mog ‘protjerivanja’ iz Londona. I priznao je da je Kasparov, nakon što je saznao za moj dolazak, nazvao Alijeva i tražio da me udalje. Navodno se plašio da će Korčnoj, videći me, početi da prenosi svoju nesklonost prema meni na Kasparova. Apsolutno smješna pretpostavka, s obzirom da se do 1985. godine moj odnos sa Korčnojem ponovo normalizovao, a Kasparov je toga bio dobro svjestan. A da i nije tako, zašto bi onda Korčnoj osjećao neprijateljstvo prema mom mogućem rivalu? Uglavnom, potpuno apsurdna pretpostavka, koja ima samo jednu svrhu: da mi pokaže svoju psihološku superiornost. Ko zna kako bi se razvijala istorija šaha da nisam nagovorio Campomanesa da Kasparovu da drugu šansu. Da li bih to uradio da toliko želim da izbjegnem meč sa Garijem? Naravno da ne. Naprotiv, želio sam da se ovaj meč odigra što prije.

Siguran sam da bih, da se naš meč dogodio nešto ranije, lako i jednostavno savladao Kasparova. Prepotentno mišljenje? Uopšte ne. Tok našeg prvog meča je dokaz tome. Što se tiče izjava da je bio proganjan, sputan, da mu nije dozvoljen ulazak i da je rađeno sve da ja zadržim krunu, reći ću da je sovjetska mašina htjela spriječiti nekoga da negdje ode, upravo bi to i uradila. Imali su sve resurse, sve mogućnosti za to.

Da nije došlo do susreta sa Korčnojem, verujem da Kasparov, zbog svog emotivnog psihotipa, više nikada ne bi mogao da dođe do svjetskog šampiona. Najvjerovatnije bi takav razvoj događaja uvelike potkopao njegove neizmjerne ambicije i uobraženost. Šok bi mogao biti toliko jak za njegov nestabilni nervni sistem da bi Gariju bilo izuzetno teško da se oporavi od njega.

Isto bi se sigurno dogodilo da me Kasparov na kraju nije uspio pobijediti. Siguran sam da bi ga to slomilo i da mu ne bi dozvolilo da ponovo ustane. Da, možda griješim. Ali ovo je moje mišljenje.

https://snob.ru/entry/240180/

Нема коментара:

Постави коментар