субота, 1. јануар 2022.

Stanimir ILIĆ: Sećanje na IM Slobodana Mirkovića

 

Sećanje na IM Slobodana Mirkovića

Navršilo se godinu dana od kada nas je napustio IM Slobodan Mirković, jedan od nasih najuspešnijih intermajstora i šahovskih trenera na prostorima Srbije i šire. Poznavali smo se vrlo dobro, ali su nas životni putevi odveli u suprotnim pravcima, i onda sam iznenada saznao sam da je preminuo.

Napisao je knjige Škola šaha 1-5 koje koje sam uspeo da pogledam preko interneta. Napisane na najvišem nivou za uspešno usavršavanje u šahu. Ostavio je dubok trag u svetu šaha. Teorija kombinacija sa klasifikacijom predstavlja originalnu ideju autora da sve kombinacije budu podeljene prema figuri koja se žrtvuje. Mnogo godina unazad puno pre objavljenih knjiga bio sam kod njega kući u Zemunu (zadnja stanica autobusa 15) i tad mi je pokazao oko petnestak svesaka klasifikovanih po broju figura razne kombinacije. Već tada je imao viziju kako to sve da složi. Mirke je takođe u ranoj fazi razvoja igrao dopisni šah (tri puta uzastopno je bio prvak Jugoslavije)

Sta je voleo da analizira?

Mnogo je voleo da analizira partije – Ruska serija knjiga (crne korice) poznatih šahista obicno 100 najvažnijih partija. Posebno je obožavao Kapablanku i Karpova čije partije je znao napamet svih 100 partija. Takođe je veoma cenio Štajnica zbog tempova u pešačkim završnicama.  Za 3 knjige Botvinika imao je takođe veliki respekt. Kako mi je jednom napomenuo prva knjiga je da postaneš FM, druga IM, a treća su velemajstorski fazoni.

Remi na simultanci sa GM T. Petrosjanom:

Poznato je da je Mirković davno na simultanci sa Tigranom Petrosjanom remizirao. U završnici lakih figura pri jednakom materijalu Petrosjan je ponudio remi, što je Mirke naravno prihvatio i kako mi je rekao svima je pokazivao to dostignuće, sve dok nije postao FM. Onda je ustvari shvatio da mu je bivši prvak sveta ustvari dao pedagoški remi, da ga stimuliše za dalji šahovski napredak, jer je pored jednakog materijala Mirketova pozicija bila strateški izgubljena.

Igrao je dosta tvrd šah.

Svi su mislili da je to uticaj Petrosjana, ali ja mislim da je to uticaj njegovog klubskog druga FM Milorada Vurune sa kojim je igrao beskonačni broj blic partija. Posto je Vuruna poznat kao vrlo „nezgodan“ igrač koji stalno postavlja neke zamke ( poput Laskera) i ako se malo opustiš, lako te prebije (ja sam odigrao puno partija sa Vurunom na cugerima dok sam bio student i nikad ga nisam pobedio)  Pitao sam jednom Mirketa : „Kako prolaziš na cugeru sa Vurunom uspevaš li da ga istabaš“? Odgovorio mi je: „Pobedim ja, ali moram da sačekam kad počne da ga boli glava“! (Vuruna je tad ponekad imao glavobolje.)

Nastupali smo godinama za ekipu Prirodno-matematičkog fakulteta.

PMF je u moje vreme bio fantastičan mali šahovski centar. Imali smo IM. M.Andrijević, FM Mirkovića, FM N.Jovanovića, majstorske kandidate S. ILIĆ, D.Borojevića, M.Misojčića, Z.Šušulića, A.Kapetanovića, G.Tomića, D.Andrijevića, A.Subotića… ženske table su bile vrlo jake: Vesna Živković i Mirjana Rakić. Svake godine su bila takmičenja PMF-a gde smo se lepo družili i redovno osvajali prvo mesto. Dešavalo se da ponekad i kolo pre zadnje runde znamo da smo prvaci. Takođje su bili popularni mečevi profesora i studenata. Bilo je tu i vrlo talentovanih organizatora takmičenja kao sto su bili M.Mrvaljević, S.Petrović, D.Ostojić …

Sandardna postava ekipe PMF: gornji red Slobodan Mirković; drugi red M. Andrijević, M. Rakić, V. Živković, treći red M. Misojčić, Busbaher, M. Borojević, S. ILIĆ

Sa meča Profesori-Studenti na Prirodno-matematičkom fakultetu.

Ekipa PMF, Prvaci Beogradskog fakulteta

Kakav je Mirke bio kao trener?

Na to pitanje najbolje da odgovore njegovi učenici koji su osvojili ukupno 11 titula kadetskih prvaka Jugoslavije i SCG. Nikola Sedlak, Miloš Perunović, Bojan Vučković, Anđelija Stojanović, B.Damljanović, A.Kapetanović….

Navešću moje iskustvo. Jednom u Doboju gde sam živeo, u šahovskom klubu je gostovao velemajstor Predrag Nikolić. Odigrao je hendikep mec na 10 tabli i nekoliko simultanki. Odmah sam kontaktirao Mirketa i pitao za savet. Rekao mi je na 1.d4 će ti igrati verovatno prihvaćeni damin gambit, ali ponekad P.Nikolić ne igra pravilan red poteza, pa možeš da mu spremiš zamku. Tako je i bilo, spremio sam zamku iz Mirketove fijoke i posle 18 poteza Nikolić je ostao bez lake figure i predao partiju. Naravno sve čestitke Mirkoviću.

Velemajstor P. Nikolić igra hendikep meč

Svi su ga voleli čak su ga poštovali i Albanci

Mirke nije bio omiljen samo medju Srbima, Hrvatima, Crnogorcima, Mađarima, Grcima, Makedoncima… Pričao mi je da je na služenju vojnog roka (negde pored Zagreba) imao drugara iz vojske Albanca. Nekolko godina kasnije igrao je neko ekipno prvenstvo Jugoslavije na Kosovu i Metohiji i ispred hotela se pojavio njegov drug iz vojske sa bratom. Želeli su da ga odvedu kući da ga familija upozna. Kako mi je rekao nigde ga nikad nisu tako lepo ugostili, proveo je 2-3 sata i vratili su ga u hotel.

Kad ćeš postati velemajstor ?

Zadnj put kad smo se sreli pitao sam ga kad ces bre postati velemajstor?

Rekao mi je da ima velemajstorsko znanje, ali je previše zauzet sprema knjige da piše a ima i puno učenika tako da trenutno nema vremena da igra turnire.

Miodrag Stanković je napisao:

„Slobodan Mirković je sistematizovao oko pet hiljada partija iz prakse vrhunskih svetskih šahista i napravio je kartoteku, koja predstavlja osnovu u radu sa mladima. Autor je klasifikacije šahovskih kombinacija, koja je više od 10 godina bila značajan deo informacionog sistema „Šahovskog informatora“, kao i jedinstvenog sistema „Sirius“, koji predstavlja sistematizaciju celokupne šahovske igre. Napisao je serijal knjiga „Škola šaha“ a prve četiri prevedene su na engleski jezik i bile su oficijelne knjige Kadetskih prvenstava Evrope 2005, 2006 i 2008 godine u Herceg Novom i 2011. godine u Albeni u Bugarskoj. Prve tri knjige iz serijala prevedene su na mađarski jezik. Autor je knjige „Od Štajnica do Topalova“ kao i udžbenika „Osnovi šaha“, „Magija igre“, „Majstorije na 64 polja“ i koautor „Priručnika za nastavnike“ za izborni predmet šah u osnovnim školama u Crnoj Gori.

Trg Slobodana Mirkovića

Želeo bih da šahovski savez Srbije iznese predlog gradskim ocima Beograda da naprave trg Slobodana Mirkovića, na kojem bi bilo desetak kamenih šahovskih stolova, gde bi mogle da se odigraju slobodne partije.

Mozda bi Vojislav Šeselj ( kome za divno čudo jos uvek nije cenzurisana njegova blic partija na yutubu sa Karpovim) https://www.youtube.com/watch?v=jywgAo9aJiA  mogao na tu temu nešto da progura u Zemunu, posto je Mirković-Zemunac. 

Kad bi se bar okretnica autobusa 15 (zadnja stanica pošto je tu odrastao) u Zemunu zvala po Mirketovom imenu.

Pozdrav svima i večna slava IM Slobodanu Mirkoviću, tom skromnom poštenom i izuzetno iskrenom genijalcu!

Goldin,Alexander (2530) – Mirkovic,Slobodan (2395) [D27]

Belgrade GMA op Belgrade, 1988

 1.d4 d5 2.c4 dxc4 3.Nf3 Nf6 4.e3 e6 5.Bxc4 c5 6.0–0 a6 7.Bd3 Nc6 8.Nc3 cxd4 9.exd4 Be7 10.Bg5 0–0 11.Rc1 Bd7

12.a3 Nd5 13.Be3 Nxc3 14.bxc3 b5 15.Ra1 Bf6 16.a4 bxa4 17.Rxa4 a5 18.Bb5 Ne7 19.Qb3 Bxb5 20.Qxb5 Nd5 21.Bd2 Qc7 22.Rc4 Qb8 23.Qxb8 Rfxb8 24.Ra1 Nb6 25.Rc5 a4 26.Kf1 a3 27.Ke2 Be7 28.Rc7 Nd5 29.Rc6 a2 30.c4 Nb4 31.Bxb4 Rxb4 32.Nd2 Rb2 33.Kd3

33…Bb4 34.Nf3 Rb1 35.Rxa2 Rxa2 36.c5 h6 37.Rb6 Rd1+ 38.Kc4 Ba3 39.c6 Rc2+ 40.Kb3

40…Rb1+ 41.Kxc2 Rxb6 42.Ne5 Bd6

0–1

Stanimir ILIĆ M. Kanadski majstor

Нема коментара:

Постави коментар