субота, 1. јануар 2022.

Stanimir ILIĆ M.: Crtice iz ŠK Slavija

 

Crtice iz ŠK Slavija 

Piše: Kanadski majstor

Stanimir ILIĆ  M.

Dva konja ne matiraju

U ŠK Slaviji u sam ponajviše naučio i zavoleo šah. Bilo je vrlo interesantnih likova.

Bilo je običnih igrača kao na primer Džeri, koji je preko dana prodavao kopije slika velikih umjetnika, a uveče je dolazio u klub da igra cuger. S obzirom da je bio veliki pacer uvek je tražio foru- da skineš neku figuru ili više. Često je govorio: “Daj mi 2 konja fore, to nije ništa, 2 konja ne mogu da matiraju!”
Kad su igrali Spaski Korčnoj meč Džeri je imao uslove za Spaskog: 4 lake figure fore!!!

Crveni kartoni zbog igranja u pare

Čuvena je bila oglasna tabla u Slaviji sa igračima koji su dobili crveni karton! Pisalo je: ‘KO SE PRIMETI DA IGRA CUGER U PARE, DOBIJA CRVENI KARTON’, to znači mesec dana ne sme da igra, a ako neki drugi igrač igra da njim i on automatski dobija crveni karton. Bila je tu caka u reči KO SE PRIMETI što je značilo da ako s nekim igraš meč u kafu ili sok, to se ne PRIMETI!!!! Ferdinand Mrša bio je genijalac.

Kazna za napuštanje turnira

GM Vlada Raičević je bio živac, ako izgubi jednu ili dve partije na cugeru napusti turnir. Da bi ga kaznili MRŠA i SIVAČKI objave u Ekspres politici kompletnu tabelu, gde je Raičević na dnu u ‘šok sobi’!!! Obično se objavljivalo prvih 5-6 igrača.

Menjačnica

Ja sam u Slaviji kod Mrše osvojio I kategoriju, onda sam od njega menjao kolekciju poštanskih maraka za šahovsko nasleđe Aljehina. Proradio sam 100 partija koje su bile iz mog repertoara otvaranja i lagano postao MK. MRŠA je imao listu od 2 strane sitno pisano šta skuplja-menja. Od stripova kompleta Duge, poštanski maraka, stari novac, razglednice……..

Kazna za kašnjenje na cuger

Šou je bio sa Mikijem Jevremovićem. Najviše kada dođe na cuger i zakasni. Mrša pogleda u sat, i kaže: “Žao mi je zakasnio si 20 sekundi. Mogao bi da te uključim, ali moraš da platiš penale!!!” Umesto recimo 75 dinara naplati mu 100.

Mrša vodi računa o zdravlju učesnika

Jedne zime bile su strašne gužve za cuger. Ko se prvi prijavi ima mesto. Kad se popunila lista ispalo je da za 2 poznata igrača nema mesta. Koliko se sećam najviše je moglo da igra 40 igrača. U međuvremenu 2 slabija igrača se nakašlju i Mrša im kaže. “Momci vi ste došli bolesni. Ne mogu da vas primim na turnir da ne zarazite ostale igrača, ali ću da vam rezervišem mesto za sledeća 2 turnira!!!!”

Crveni karton za Sejravana

Image result for Seirawan

Ovo je istinit događaj kada je Mrša dao Sejravanu crveni karton. Pošto nije znao kako se zove napisao je American A!!! One godine kad je Sejravan postao omladinski šampion sveta išao je preko Beograd sa jos jednim slabijim igračem iz Kanade. Skrenuli su u ŠK Slavija i ja sam prvo odigrao par partija sa Kanađaninom i ‘ubio ga’. Onda je seo Sejravan, ‘cepio’ me je 2:0 i rekao da igram dalje. Odigram još jednu i čudo se desilo dobijem ga u nekoj završsnici sa 4 topa. Sledeću partiju totalno me umlatio. Vidim mnogo jak, platim mu kafu i sok i onda počnu da se ređaju ostali igrači. Najinteresantniji meč je bio sa Pantošem. Sejravan daje foru 5:2 Pantošu!!!! Neki drugi lik zvani Bik, odmah hoće da igra sa Pantošem na 50/50. Prve dve partije Pantoš proda Sejravanu kako bi rekli štosove u pola poteza i povede 2:0 . Posle toga nije dobio nijednu partiju. Sejravan je tukao sve kandidate u klubu recimo Savu Nikolića, Čičića, S. Kovačevića, Danilovića, N. Jovanovića… jedino ga je pobedio IM Mika Todorčević (fora je bila velika 5:2) mislim sa 4:2. Niko mu nije rekao da igra sa IM.!!! Tukao je i Mršu rezultatom 5:2 Posle toga Mrša mu je dao crveni karton kako je rekao ‘da zaštiti domaće igrače!’ Pošto nije znao imena, napisao je OBADVA AMERIKANCA.

Ubrzo je Sejravan otišao na svetsko prvenstvo i postao prvak. Posle jedno 20 godina vodio sam Lazara na neko školsko prvenstvo na nivou US mislim Phenix i Sejravan je držao predavanje o važnosti završnica. Posle predavanje sam popričao s njim. Svega se sećao čak i partije koju se izgubio od mene; kaže: ‘bila je neka topovska završnica!!!’

Ko zna- zna!

Image result for Boško Abramović


U klub je dolazio jedan stariji igrač Stojan Lakobrija (rodom sa Kozare). Povremeno je mlađim igračima davao interesantne šahovske probleme da se kako je rekao oštre. Jednom je dao problem top i lovac protiv topa. Beli vuče i dobija. Mučili smo se jedno sat vremena, dok se nije pored table pojavio u to vreme mladi majstor Abramović, sa komentarom: “Nešto mi je poznata pozicija”. Seo je i izvukao detaljnu analizu u 15 poteza? Mi smo ostali zapanjeni.

Puno kasnije sam video tu poziciju u, po meni najboljoj knjizu za strategiju i taktiku, čiji je autor Lisicin.

Fora

VM Šahović je bio poznat što je recimo davao kraljicu fore i to solidnim igračima. To je bio pravi šou. Ceo klub je kibicovao. Kad Šahović počne da pobeđuje, protivnik se sav zacrveni i kad izgubi nekoliko partija prekida meč.

Posle tog taj nalazi novog partnera kojem daje topa fore s tim da čak slabiji igrač ima pravo da vrati potez koji nije kritičan!!!!!!

Mrša proglašava pobednika

Mrša je bio vrlo korektan i pravičan. Možda njegova pravila nisu bila najbolja, ali su bila ista za sve. Kad bi bila neka važna blic partija i jednom igraču padne zastava, Mrša bi odmah prekino partiju i proglasio pobednika.

I TAKO SAM SE SPUSTIO NA BESKONAČNO MALO VREME…

Redovni posetilac u klubu je bio u moje vreme MK Jelenko Vukotić. Bio je vrlo jak igrač. Kad bi ga neko pitao kako je izgubio partiju umeo je malo da se zamisli i kaže DOBRO SAM IGRAO ALI SAM SE SPUSTIO NA BESKONAČNO MALO VREME I NISAM USPEO DA IZVUČEM POTEZE, prosto rečeno pala mi je zastavica.
Jelenko je bio veliki majstor topovskih završnica, a rejting mu je veoma skočio kad mu je Šahmati CCCP objavio završetak topovske završnice u kojoj je na kraju promovisao piona u konja sa šah-šuhom. Posle te objave pričalo se da je jedino Akiba Rubenstein znao bolje topovske završnice od Jelenka.

Samouvereni Vaganjan

Sinisa Joksic (Zabrcze, 1977)
IM Siniša Joksić

Nisam gledao, ali mi je ispričao prijatelj o jednom zanimljivom meču. On je gledao kad je Vaganjan u Slaviji davao foru Siniši Joksiću 5:2. Ulog je bio 5 dolara za partiju. Ipak, Vaganjan je doživeo pravu katastrofu. Joksa ga je dobro isprašio.

Ne nasjeda na štos

R. Simić i M. Simić, su bili redovni posetioci Šah klub Slavije. Radovan Simić (Sima-sipa) kako su ga često zvali bio je fantastičan igrač i cugeraš. Znao je sve cake u cugu, igrao je oštro, ali je znao kad tačno da prevede partiju u dobijenu završnicu i ekspresno realizuje prednost. Sećam se jednom sam igrao s njim i u izgubljenoj poziciji pokušao sam da probam štos od pola poteza da stavim topa na topa u žestokom cajtnotu (pošto sam pre naseo na taj štos). Sima je u sekundi otresao topa da me prosto bilo sramota. Pogledajte kako je efektno pobedio Planinca.

Radoslav Simic – Albin Planinc [B08]

YUG-34ch Bjelovar (2), 11.02.1979

 1.d4 g6 2.e4 Bg7 3.Nc3 d6 4.Nf3 Nf6 5.Be2 0–0 6.0–0 c6 7.a4 a5 8.Bf4 Na6 9.h3 Nb4 10.Qc1 Nd7 11.Rd1 Qc7 12.Bc4 e5 13.Bh6 Nb6 14.Bb3 Be6 15.Bxg7 Kxg7 16.dxe5 dxe5 17.Bxe6 fxe6 18.Ne2 Nd7 19.Qd2 Nc5 20.Ng3 Rf4 21.Qc3 Nd7

22.Rxd7+ Qxd7 23.Nxe5 Qe7 24.Nh5+ gxh5 25.Qg3+ Kh8 26.Qxf4 Nxc2 27.Rd1 Qg7 28.Rd7 Rf8 29.Nf7+ Kg8 30.Nh6+ Kh8

31.Rxg7 Rxf4 32.Rg8# 1–0

Igrač sa najmanjim rejtingom

Milan Simić je bio vrlo talentovan igrač. Koliko se sećam bio je omladinski prvak Beograda ostavivši iza sebe mnogo poznatija imena-sada GM i IM. Mrša ga je često spominjao kao igrača sa najmanjim rejtingom. Ranije da bi izašao na rejting listu trebalo je da odigras 9 partija sa rejtingovanim igračima i da imaš rezultat preko 2200. Milan je imao tačno 2205, što u današnje vreme i nije slabo. Obožavao je da cugeriše i koliko znam nikad nije bio profesionalni šahista.

Sto poteza za minut

Cicvarić-jedan od najbržih igrača. Sa lakoćom je igrao davajući foru 5:1 i neverovatno je dobijao partije u završnici! Mogao je za minut da izvuče preko 100 poteza.

Uvežban cugeraš



Milovan Čičić, bio je vrlo in interesantan igrač. Krajem 70-ih se preselio iz Zagreba, nije imao nikakvu titulu, ali je igrao vrlo jako na majstorskom nivou. Koliko sam kasnije saznao cugerisao je po zagrebačkim klubovima sa vrlo jakim igračima valjda Roguljem, Krunoslavom Hulakom (pobednik JAT opena sa preko 100 gm) itd.

Neophodna literatura

Sava Nikolić, bio je redovni posetilac Slavije. Bio je vrlo dobar blic igrač. U jednom momentu je nabavio knjigu „Strategija i taktika šaha“ od LISICINA i proradio za rekordnih 3-4 meseca. Posle toga na prvenstvu Beograda mislim da mu je falio jedan stranac (takva su bila pravila) da uzme IM bal!!!  Inače svim mlađim igračima koji žele titulu FM i više bih preporučio da tu knjigu prorade. LISICIN je skupio najveće tajne šaha u 4 dela, proste, složene kombinacije, strategiju i realizacija prednosti. Samo te proste kombinacije nisu proste kako ime kaže, već morate proraditi nešto malo lakše kao 250 kombinacija od Volcoka-vrlo dobra knjiga. Ja sam stigao da proradim samo prva tri poglavlja, i svojevremeno sam došao do rejtinga 2295. Puno drugih obaveza. Naravno mora da se proradi prvo osnove šaha od Kapablanke i neke završnice recimo 600 završnica Portiša. Pored toga takođe knjige mog kolege sa studija fenomenalnog IM Mirkovića, za jos viši nivo.

Velemajstor je velemajstor

GM Predrag Ostojić je takodje bio čest gost Slavije. Često sam gledao kako igra cugere sa majstorima i majstorskom kandidatima dajući foru 5:3. Protivnici ništa nisu mogli da mu urade. Bili su laki kao perce. Videlela se velika razlika u klasi, što bi rekli velemajstor je velemajstor.

Ljubomir Ljubojević

Image result for ljubojevic ljubomir

Na mene je ostavio strahovit utisak gledajući ga kako igra cuger u šah klub Slaviji. Jakim kandidatima (Kao recimo Jelenko Vukotić) davao je foru 5:1, majstorima i interima (recimo Miki Todoroviću i V. Raičeviču) 5:2 i gotovo da nije izgubio partiju. Velika šteta sto ga neko nije uputio da samo izabere pravi-korektan repertoar otvaranja-gde bi mu bio kraj.

Nenad Jovanović

-70-ih i 80-ih godina je osvajao redovno prva mesta (oko 95%) na najjačim cugerima petkom u Slaviji kod F.Mrše, plus vodio je turnir i čitao parove! Ne što je osvajao prva mesta, nego je igrao neka ‘miki-maus otvaranja’ prvi potez 1.b3, 1.b4 ili 1.g3). Kad sednete preko puta njega i povuče vam 1.b3 imate osećaj da igrate sa Larsenom ili Gelerom. Fantastičan osećaj je imao za pozicionu dominaciju. Posvetio se fizici i meteorologiji.


Нема коментара:

Постави коментар