недеља, 10. март 2024.

Аmin Tabatabaei: "To je bilo jednostavno nevjerovatno..."

 Intervju sa iranskim šahistom Aminom Tabatabeijem

O ovom mladom i talentovanom iranskom šahisti saznali smo mnogo kasnije nego o dvojici njegovih sunarodnika, Firouzji i Magsudlu. Oni su se nametnuli svijetu čim su zakoračili u 15. godinu. Amin Tabatabei nije preskočio uzrasne  stepenice, iako je uspio privući pažnju u juniorskoj kategoriji - kretao se prema svom uspjehu i slavi izuzetno dosljedno. Baš kao što i igra šah: u solidnoj pozicionoj igri, sa finim razumijevanjem pozicije, oslanjajući se na snažnu volju i sportske kvalitete.

Niko ga nikada nije nazvao genijem, njegova kolekcija ne sadrži epske pobjede nad poznatim protivnicima, ali nikada ga nisu otpisivali... I što je dalje igrao, to je više imao razloga za ponos. Prvenstva Irana, Azijske igre, Svjetski kupovi i "FIDE Grand Prix", koje je redovno posjećivao, govorili su da Amin uskoro može ući ako ne u samu elitu, onda u drugi red najboljih boraca svijeta, u kojoj se vjerojatno neće izgubiti. S vjerom u sebe - i to ne praznom, već temeljeći se na snažnoj pripremi i savremenom razumijevanju šaha – Kod Tabatabeija sve ide uzlaznom putanjom.

Nedostajala mu je samo "vizit-karta", neki uzbudljiv veliki uspjeh. I sada je ima - pobjeda na "Aeroflot Openu" trebala bi mu otvoriti nova vrata. Simbolično, baš u Moskvi gdje je nekad ostvario normu za naslov velemajstora, vrata kluba "2700" su mu se otvorila.

- Nakon što ste sve pretekli za čitav poen  osvojivši prvo mjesto na "Aeroflot Openu", izgleda da niste previše sretni zbog onoga što vam se dogodilo. Da li  je tako?

Аmin Tabatabaei - Pa, ne! Naravno da sam vrlo sretan. To je tako prestižan turnir - pobjeda na njemu za mene znači puno, ne samo finansijski. "Aeroflot Open" je brend!

- Možda jednostavno niste stigli svjesno da shvatite da ste pobjedili?

Аmin Tabatabaei - Držim se pristojno. I protivnik se trudio, ako odmah nakon pobjede počnete da skačete od sreće, njemu će biti, bar, neugodno. Kad pobjeđujete u posljednjem kolu na 1. stolu, obično ne osjećate ništa osim umora neko vrijeme.

- Ali sada smatrate da ste upisali svoje ime u povijest?

Аmin Tabatabaei – Vjerovatno ne bih tako rekao, ali svaki dan sve više osjećam da sam učinio nešto vrlo značajno. Napetost odlazi i shvatam koliko je to zahtijevalo snage.

- Koliko ste čestitki primili i od koga vam je bilo najljepše da dobijete čestitku?

Аmin Tabatabaei - Imam puno prijatelja u šahovskom svijetu, tako da ne bih izdvajao nikoga posebno. Ali u posljednjih nekoliko dana stvarno ih je bilo puno. Nisam ni očekivao...

- Sjetimo se, kako se "Aeroflot Open" 2024. godine odvijao za vas?

Аmin Tabatabaei – Za mene je to bio veliko i važno iskustvo! Konačni rezultat, naravno, može da iznenadi, jer sam počeo turnir s porazom. Ali kasnije sam uspio popraviti situaciju...

Nije bilo lako, imao sam sreće u nekoliko partija. Na primjer, u 7. kolu, a prije toga, u 2. kolu. Tada nisam uspio potpuno izbjeći poraz, imao sam izjednačenu poziciju, ali ipak sam uspio završiti u svoju korist. S druge strane, nemoguće je osvojiti tako veliki turnir bez sreće.

– Kako su vam izgledale misli u tom trenutku: "Šta ja ovdje radim?"

Аmin Tabatabaei –  Ne. Mi igramo šah, porazi su neizostavni dio igre. Bio sam daleko od panike, shvatao sam da ima još mnogo partija pred nama. Pomoglo je i to što nije bilo vremena za samosažaljenje - sljedeći krug počinjao je za nekoliko sati, jednostavno sam se pripremao za novu partiju.

– Kada ste se potpuno sabrali?

Аmin Tabatabaei – Nakon tri uzastopne pobjede pomislio sam: ne ide sve tako loše! Treći dan bio je važan - pobijedio sam ujutro, a naveče odigrao relativno miran remi... Tako da sam nakon šest kola bio na "+3", dobra pozicija za napad na titulu, zaostajao sam od lidera samo pola poena.

– Možete li navesti  ključnu partiju turnira za vas?

Аmin Tabatabaei – Sedmo kolo postalo je izuzetno važno. Posle  otvaranja sam imao prilično lošu poziciju protiv Iljušenka, ali... onda sam nekako uspio prevariti protivnika, i čak pobijediti.

– Kako ste se osjećali kada ste morali igrati protiv Griščuka?

Аmin Tabatabaei –  Dobro pitanje! Kada sam prije nekoliko godina prvi put igrao u "Aeroflotu", i Griščuk je igrao, nakon završetka turnira zamolio sam ga da se slika sa mnom. Za mene je to bila velika čast, dobro poznajem njegovu šahovsku biografiju, mnogo smo partija igrali.

– Čini se da vam to nije smetalo tokom partije s njim...

Аmin Tabatabaei –  Da, jednostavno sam igrao i dobio partiju! Nisam uspio ništa postići u otvaranju, ali zatim je Saša grubo pogriješio, - i put prema pobjedi nije bio tako težak za mene.

– Niste ga podsjetili na tu fotografiju za uspomenu?

Аmin Tabatabaei –  Ne, zašto? Bio je u lošem raspoloženju, budući da je do tada bio lider.

– Da li ste bili razočarani što ste dobili bijele figure protiv Esipenka? Jer u slučaju remija vi bi zaostajali u diobi prvog mjesta zbog lošijeg omjera boja figura u poređenju sa njim?

Аmin Tabatabaei –  Iskreno rečeno, nisam se time bavio... Bio sam već sretan time što sam se probio sa kraja tabele na vrh. Za mene je to bila sasvim obična partija. Dugo i dobro poznajem Esipenka, igrao sam s njim mnogo zanimljivih partija, puno smo razgovarali. Sviđa mi se kao osoba i sviđa mi se kako igra šah. Naši maniri su u mnogočemu slični. Tako da sam se trudio da više ne razmišljam o pobjedi na turniru. Samo da igram.

– I kako, uspjelo je?

Аmin Tabatabaei –  Gledaoci su sve vidjeli... Bila je to napeta igra u kojoj su živci sve riješili.

– Vaši su bili čvršći?

Аmin Tabatabaei –  Ispada da jesu. Andrej je napravio grešku u završnici... Možda bi, uz preciznu igru crnog, mogao postići remi. Ne znam, još nisam temeljno analizirao tu partiju. Razumljivo je, kada je riječ o odlučujućoj partiji turnira, nije toliko važan njen kvalitet, koliko njen rezultat!

Na ovom "Aeroflot Openu" postavili ste odmah nekoliko rekorda, koje nije uspjelo dostići nikome u proteklih 22 godine. Osvojili ste "+6", pobijedili u 7 partija i postali pobjednik, usprkos tome što ste turnir započeli porazom. Kako ocjenjujete svoja dostignuća?

Аmin Tabatabaei –  Pa, o tome sigurno nisam razmišljao, bar ne o broju rekorda. Kada krenete s porazom, razmišljate samo o tome kako da popravite situaciju. Ali, neću poreći da mi je drago kada sam to saznao.

– Ovih 7,5 od 9 - nije vaš prvi visoki rezultat na otvorenim turnirima, gdje ste značajno nadmašili konkurenciju. Kako vam uspijeva održati takvu motivaciju do samog kraja?

Аmin Tabatabaei – Za mene je to sasvim prirodno. Kada igram, trudim se da izvučem maksimum. Ali to ne znači da ne mogu brzo remizirati ili se ne trudim završiti turnir što je prije moguće kada mi igra ne ide. Ustvari, jednostavno volim da igram šah.

– Dakle, ne smatrate da posjedujete neke posebne sportske kvalitete?

Аmin Tabatabaei –  Rekao bih ovako: nikada ih nisam svjesno razvijao u sebi. Oduvijek sam bio takav...

– Igrali ste na starom "Aeroflot Openu" prije ovog. Kako biste ocijenili nivo organizacije ovaj put? Nova ekipa, novo mjesto, potpuno drugačiji broj učesnika...

Аmin Tabatabaei –  Sve mi se svidjelo. Vrlo lijep hotel u samom centru Moskve. Nikada prije nisam igrao na tako lijepom mjestu. Nemam nikakvih pritužbi na organizaciju. Jedina stvar, naravno, su dva kola dnevno. To je vrlo neobično i vrlo teško. Šahisti su navikli da igraju po jednu partiju dnevno: oko toga organizuješ svoj raspored tog dana. Ovdje, međutim, nemate vremena ni za što, stalno ste u žurbi i uvijek malo napeti.

– Potpuni haos!

Аmin Tabatabaei –  Da, to je bilo jednostavno nevjerojatno. Jedno je kada igrate brzo ili blitz, ali kada imate četiri dana zaredom po dvije klasične partije, počnete da ludite... Tako možete provesti dan, pa i dva. Ali vrlo je teško kada se to događa čitav turnir.

– Kako ste se uopšte pripremali za večernje partije?

Аmin Tabatabaei – Sve to nije bilo lako. A kako su se nosili sa tim igrači koji su boravili u drugom hotelu? Jednostavno ne mogu zamisliti kako su se snalazili. Ipak, želiš se odmoriti nakon partije.

– Prema istoj formuli - 9 kola u 5 dana - igraće se i u Karlsruheu. Hoćete li ići?

Аmin Tabatabaei – Još nisam odlučio. Možda ću imati prednost pred drugim igračima koji nemaju iskustva igranja u takvim ekstremnim uslovima. Šah se ubrzava.

– Da li je takvo ubrzanje korisno za šah?

Аmin Tabatabaei –  Za sam šah - ne. Ali opet nas podsjeća da je  šah  sport.

– I za to su na privatnim turnirima počeli prilično dobro da plaćaju. U Karlsruheu će nagradni fond iznositi 70.000 eura. U "Aeroflotu" - 160.000 dolara. Usput, koliko su takve visoke nagrade uticali na to što ste došli u Moskvu? Jer vaš primjer nisu slijedili svi...

Аmin Tabatabaei – Na ovom turniru uvijek je bio veliki nagradni fond, prije pandemije bio je još veći. Uvijek mi se sviđalo da  igram na "Aeroflotu" i ne samo zbog prilike da zaradim. Vrlo cijenim šahovsku atmosferu, a ovdje je uvijek bilo sve u redu s tim... Tako da nisam puno razmišljao kada je stigla vijest da se turnir vraća u kalendar.

– "Aeroflot Open" je bio početak za mnoge buduće zvijezde. Vidite li takve sada?

Аmin Tabatabaei – Da bi stekli iskustvo, mladi šahisti treebaju da igraju što više. "Aeroflot" je u tom smislu uvijek bio i ostao sjajnom  platformom. Brzo sam pogledao partije turnira i mogao sam primijetiti visok kvalitet igre. Što se tiče budućih zvijezda, zahvaljujući internetu dobro ih poznajemo, lijepo je kada pokazuju svoje umijeće izravno za šahovskom tablom.

– "Aeroflot Open" postao je značajan i za vas - ovdje ste postali velemajstor, a sada ste i ušli u "2700" klub. Kako se osjećate u vezi toga?

Аmin Tabatabaei – Da, ovdje mi dobro ide. Nadam se da ću nastaviti ovu lijepu tradiciju. Što se tiče rejtinga 2700, približavao sam mu se u avgustu prošle godine, ali nikako ga nisam mogao preći... Bilo je čudno razmišljati o tome nakon 1.kola, ali sada sam čak i malo premašio "normu". Moj trenutni rejting je 2707, imam na čemu da radim.

– To što ste konačno preskočili tu granicu, na neki način će vas potaknuti na nove uspjehe? Već ste pokazali visoke rezultate kako u Svjetskom kupu, tako i u "FIDE Grand Prix", ali... uglavnom niste pretendovali na nešto zaista veliko u svojih 23 godine.

Аmin Tabatabaei – Ne osjećam kompleks u vezi sa sobom. Navikao sam da se potpuno angažujem za šahovskom tablom. Ako nešto još nisam postigao, znači da još nije došlo moje vrijeme. Nije ispravno očekivati od svakoga da pokaže svoj maksimum već u 17. godini. Ne želim da me neko upoređuje s bilo kim.

– Uključujući i to da vas ne uspoređujući ni sa Firouzjom ni sa Magsudlom?

Аmin Tabatabaei – I to isto. Oni imaju svoj put, ja imam svoj... Oni su sjajni momci i postigli su mnogo, imamo dobre odnose i radujem se njihovim uspjesima. Ali ja imam svoj život, uključujući i šah.

Статьи (chessopen.ru)

Нема коментара:

Постави коментар