среда, 1. фебруар 2023.

Aleksandra Gorjačkina: "Nemam vizu, tako da se mnogi turniri 2023. mogu održati bez mene"

 Gorjačkina se možda neće kvalifikovati za Turnir kandidata

Piše: Timur Ganeevdopisnik „SE“

31. januar 2023.

Aleksandra Gorjačkina.
Fotografija Fedor Uspenski, „SE“

Šahistkinja broj 2 prema rejtingu u ženskom šahu  govori o šahovskim zvijezdama i problemima oko putovanja u Poljsku.

Vicešampionka svijeta Aleksandra Gorjačkina nije dobro nastupila na turniru Chess Stars 2023, koji je ove nedelje završen u moskovskoj Vegas Gradskoj kući. Zauzela je deveto mjesto u brzopoteznom šahu i osmo u blicu. U ukupnom poretku, Gorjačkina je bila deveta,  samo ispred španskog veterana Francisca Valjeha. Ostale djevojke plasirale su se više: dvostruka svjetska prvakinja u blicu, liderka kazahstanske ekipe Bibisara Asabuyeva je osma, a Ruskinja Ekaterina Lahno je bila šesta (osim Valleha, prestigla je i Sanana Sjugirova).

Ipak, Gorjačkina je imala prijatan utisak o turniru, ali planovi za 2023. su nejasni. Učesnica meča za Svjetsku šampionku 2020. strahuje da neće moći dobiti vizu za putovanja na međunarodna takmičenja.

Nedostajao mi je trening

— Kakvi su vaši utisci sa drugog turnira Chess Stars?

Aleksandra Gorjačkina– Jako mi se sviđa ovaj turnir, jer je organizacija jednostavno na vrhunskom nivou. Najbolje što sam vidjela u svojoj karijeri. Zato dolazim sa radošću. Osim toga, igranje sa tako jakim muškarcima je vrlo, vrlo rijetko.

– Komentator Sergej Šipov je primetio da je devojkama veoma teško da se takmiče sa velemajstorima ovog nivoa, pa se raduje i svakom remiju vašeg trojstva. Da li je zaista jako teško?

Aleksandra Gorjačkina -Teško je, ali ne vrijedi se žaliti. Moramo da igramo jače.

— Alexander Grischuk je ubjedljivo osvojio blitz turnir sa 11 pobjeda u 18 partija. Smatrate li da je trostruki svjetski prvak u blicu ‘glavom i ramenima’ iznad svih ostalih učesnika u ovoj disciplini?

Aleksandra Gorjačkina – Ne mogu da govorim o svim ostalima, ali u poređenju sa mnom to se osjeća. Artemjev je takođe veoma jak blitz igrač. Čini se da mu ova kontrola vremena savršeno odgovara.

— Prošle jeseni igrali ste na Chess Stars-u odmah nakon FIDE Grand Prixa u Kazahstanu.Da li je sada bilo lakše?

Aleksandra Gorjačkina -Prošli put je bilo teže jer sam bila umorna. Ali onda sam došla iz Astane i znala sam da sam u formi. Sada sam bila odmorna, ali sam povremeno pravila previde. Očigledno je nedostajalo igračke prakse. Iako sam se pripremala za ovaj turnir. S druge strane, postigla sam isto poena kao i prošli put.

— Da li ste bolje prošli u blicu nego u rapidu?

Aleksandra Gorjačkina — Da, neočekivano sam pobjedila tri blitz partije. I sve su bile u posljednja četiri kola. Odigrala sam dobro na kraju, ali opšta situacija se nije mogla ispraviti.

– Da li je postojao takav mini-turnir između vas, Lahno i Asabujeve?

Aleksandra Gorjačkina – Da su se nagrade za posljednja mjesta razlikovale jedna od druge, onda možda i bi postojao. Ali pošto su iste, nije bilo dodatne konkurencije. Možemo reći da je svaka od nas rješavala svoje probleme.

— Da li ste impresionirani uspjehom Bibisare, koja je u decembru 2023. godine drugi put zaredom osvojila Svjetsko prvenstvo u blitzu?

Aleksandra Gorjačkina – Igrala sam sa njom dok je bila još mlađa i tada se već videlo da ima odlične blic vještine. Sada ih je razvila i igra vrlo jako na kratkoj vremenskoj kontroli. Iako u klasičnom šahu još nije imala takav uspjeh. Svaka šahistkinja ima svoj format.



Ove godine će igrati za sebe, za svoje zadovoljstvo

– Prošlog decembra niste uspeli da se plasirate u finale turnira kandidata, izgubivši od Kineskinje Tan Zhongyi u polufinalu. Već ste se oporavili od tih događaja?

Aleksandra Gorjačkina – Ne još. Nije mi bio dovoljan jedan mjesec, januar. Generalno, želim da zaboravim prošlu godinu kao ružan san.

— Da li ste napravili neke planove za 2023. godinu? Na kojim ćete turnirima igrati osim FIDE Grand Prix serije?

Aleksandra Gorjačkina – Iskreno, ne znam. Nemam vizu. Dakle, etape „Grand Prix-a“ mogu da prođu i bez mene. Da vidimo kako će se situacija razvijati.

— Da li je već jasno gde treba da igrate?

Aleksandra Gorjačkina -U Indiji i Poljskoj. Indija je zakazana za mart, ali još nema datuma. Postoji problem sa Poljskom uopšte. Oni definitivno ne žele da vide ruske igrače na svojoj sceni. I, koliko ja znam, FIDE taj turnir ne želi da prebaci. (Dvije najbolja šahistkinje u seriji plasiraju se na FIDE turnir kandidata 2023/24, svaka od 16 šahistkinja mora igrati u tri od četiri etape. Gorjačkina je bila druga u Astani.)

– Da li ćete pokušati da dobijete šengensku vizu?

Aleksandra Gorjačkina -Pokušaću, ali vjerovatnoća da ću je dobiti smatra se minimalnom. Generalno, ove godine ću igrati za sebe, za svoje zadovoljstvo. Imam pozive za neke turnire. Ali opet, mnogo zavisi od dobijanja vize.

– Mislite li da će Ju Wenjun uspjeti da odbrani titulu svjetskog prvaka?

Aleksandra Gorjačkina – Bez komentara.

– Po vašem mišljenju, zašto kineske šahistkinje drže krunu već pet godina?

Aleksandra Gorjačkina – Nekako su pravilno raspoređeni za pojedinačne turnire. Na primjer, Lei Tingjie (šesta po FIDE rejtingu za žene. – „SE“) odbila je da učestvuje na „Grand Prixu“, iako je mogla da igra. Oni ne dolaze na Svjetski kup. Ali u ključnim partijama su u posljednje vrijeme uspjele da pobijede. Ne znam da li je to slučajnost ili trend.

https://www.sport-express.ru/chess/reviews/pochemu-aleksandra-goryachkina-budet-popuskat-turniry-v-2023-godu-ntervyu-rossiyskoy-shahmatistki-2030855/

Нема коментара:

Постави коментар