четвртак, 2. фебруар 2023.

“AZIJSKI ŠAH JE NA PUTU DA NADMAŠI EVROPSKI ŠAH. RUSIJA ŽELI DA PREĐE TAMO.” INTERVJU VLADISLAVA ARTEMJEVA

Piše: Artyom Andriyanov

1.februar 2023.

Ruski velemajstor Vladislav Artemjev govori o svom nastupu na turniru Chess Stars 2023, šansama Jana Nepomnjačija u meču sa Ding Lirenom, kao i o svojoj ljubavi prema boksu i ruskoj šansoni.

Nedavno je u Moskvi završen turnir Chess Stars 2023, na kojem su učestvovali vrhunski igrači iz različitih zemalja. Jedan od njih je 24-godišnji velemajstor Vladislav Artemjev, koji je, prema rezultatima takmičenja, postao treći u brzom i blic šahu.

Dopisnik Match TV-a ga je kontaktirao i pričao o njegovom nastupu na turniru, ambicijama, snazi ​​Magnusa Carlsena, predstojećem meču za titulu svjetskog prvaka i izgledima za ruski šah sa mogućim prelaskom u Aziju.

— Kakvi su vaši utisci sa turnira “Šahovske zvijezde 2023”?

Vladislav Artemjev – Prije svega želim da napomenem da se ovdje okupila jaka postava učesnika. Lijepo je učestvovati na ovakvom turniru. Osim toga, ne može se ne pomenuti  visok nivo organizacije turnira. Po meni je sve na visokom nivou.

Što se tiče moje igre, zauzeo sam treće mjesto u brzom šahu. Nažalost, izgubio sam jednu partiju, zbog čega više nisam mogao da postignem. U blicu sam takođe bio treći, iako sam smatrao da sam mogao da nastupim i malo uspješnije. Ali generalno nije loše. Generalno, prilično pozitivno ocjenjujem konačni rezultat. Nadam se da ću uspjeti još više na sledećim turnirima.

Vladislav Artemjev / Foto: © RIA Novosti / Alexey Maishev

— Koliko je ovaj turnir važan za ruski šah?

Vladislav Artemjev — Čini mi se da je njegov značaj prilično veliki, jer je sada ruskim šahistima problematično da igraju u drugim zemljama, na međunarodnim turnirima. Tako da je održavanje ovakvih takmičenja u Rusiji veliki korak u smislu treninga i prakse. Vodeći domaći velemajstori imaju dodatnu priliku da se takmiče jedni sa drugima, ali i sa predstavnicima drugih zemalja. Ipak, došli su nam igrači iz Indije, Španije. To je vrlo lijepo.

Osim toga, uz turnir za odrasle, tu su i takmičenja među djecom. Sve se to odvija u jednoj zgradi. Neka se događaji odvijaju u različito vrijeme, ali djeca imaju priliku da vide svoje omiljene šahiste. Mislim da je to velika stvar za njih.

— Smatraju vas specijalistom u oblasti brzog šaha, u blicu. Vašu igru ​​hvale mnogi eminentni igrači, poput Vladimira Kramnika. Iskreno, da li je to laskavo?

Vladislav Artemjev – Ipak, ne igram po prvi put. U proteklom periodu moje karijere bilo je dosta izjava upućenih meni, pozitivnih i negativnih. Već mirno reagujem na to. Jasno, drago mi je ako šahista Kramnikovog nivoa kaže nešto pozitivno o meni. Međutim, ja to ne uzimam zdravo za gotovo. Ovo je normalna pojava. Možda postoje različita mišljenja, svi ljudi su različiti. Tako da je procjena određenog igrača ponekad subjektivna. Ali hvala Vladimiru na lijepim riječima!

– Rekli ste da vam je na prošlom turniru bilo najzanimljivije igrati s njim, a na ovom?

Vladislav Artemjev — Još prije početka Chess Stars 2023, želio sam da upoznam Bibisaru Assaubayeva za tablom. Ipak, već sam igrao sa ostalim učesnicima, a prvi put sam igrao sa njom. Iskreno govoreći, za mene je bilo izvjesno iznenađenje što je naša partija brzog šaha bila tako tvrda. Rekao bih da ima prilično dobar nivo. Možda čak i blizu muškog velemajstora. Da, znao sam da je dvostruka svjetska prvakinja u blicu, obećavala je, ali sam iz nekog razloga mislio da je slabija. Pokazalo se da igra jako dobro. Bibisara je ovdje čak i Sergeja Karyakina, Sanana Syugirova pobijedila.

Bibisara Assaubaeva / Foto: © RIA Novosti / Alexey Maishev

– S obzirom na napredak ženskog šaha, mislite li da ćemo u skorijoj budućnosti vidjeti kako se ljepši pol takmiči za mušku šahovsku krunu?

Vladislav Artemjev – Siguran sam da u određenom scenariju žene mogu ući u prvih 50 na listi muškog rejtinga ako puno vježbaju i treniraju. Top 30, sumnjam. Ipak, postoji određena specifičnost, teško je izdržati takvo opterećenje, po mom mišljenju.

-Imate li neke principijele rivale – možda želite da pobijedite one sa kojima dobro komunicirate, ili obrnuto?

Vladislav Artemjev – Obično sa onim ljudima sa kojima se družite, jednostavno ne želite da se sastajete na turnirima. Barem je tako kod mene. I tako, svi jaki šahisti su glavni rivali. Uvijek je zanimljivo igrati protiv Carlsena, a protiv Kramnika na prošlom turniru “Šahovske zvijezde”… Ipak, ovo su vrhunski igrači u svjetskom šahu. Jasno je da je i sa Grischukom i Karjakinom zanimljivo testirati svoju snagu.

– Kako rezultatski ocjenjujete prošlu sezonu? Vladislav Artemjev -Mislim da je 2022. bila generalno pozitivna za mene. Postao sam državni prvak u brzopoteznom šahu, zauzeo drugo mjesto u višoj ligi ruskog prvenstva, osvojio festival Moscow OpenTurnire zvijezda u Moskvi. Tako da je bilo dobrih rezultata. I na Svjetskom prvenstvu u blitzu i rapidu u Kazahstanu sam uspio da nastupim normalno.

– Postoji li neki glavni cilj ove sezone da se možete interno pohvaliti ako ga ostvarite?

Vladislav Artemjev — Biću srećan ako osvojim tri ili četiri jaka turnira. Takođe bi mi bilo veoma interesantno da igram na prvenstvu Azije i da ga osvojim ako FSR ipak tamo pređe. Konkurencija je velika i bilo bi zanimljivo nastupiti tamo.

– Šta mislite o razgovorima o mogućoj tranziciji u Aziju?

Vladislav Artemjev — Lično na to gledam pozitivno. Sada je veoma teška situacija u svijetu, i ne mislim da će u bliskoj budućnosti biti moguće stalno nastupati u Evropi. U najmanju ruku, uvijek će biti problema sa vizama, logistikom, otkazivanjem poziva na turnire… Objektivno, sada je poželjno preseliti se u Aziju. Ovo je još bolje za mlade šahiste. Ipak, kad si mlad, svaka godina je bitna – sa 15-16 godina čovjek treba stalno da  igra. Osim toga, u Aziji postoji visok nivo konkurencije.

– Dakle, u šahu će takva tranzicija biti korak naprijed?

Vladislav Artemjev – U principu da. U poslednjih pet-šest godina azijski šah je počeo da nadmašuje evropski šah po nivou. Ovo je objektivno. Predstavnici Indije, Uzbekistana, Kine, Irana i drugih zemalja su veoma jaki. Apsolutno sam siguran da ako održimo hipotetički meč između Evrope i Azije, Azija će pobijediti. I to veoma ubjedljivo.

— A zašto mislite da će logistika na azijskom nivou biti zgodnija? Međutim, avio karte su prilično visoke.

Vladislav Artemjev — Neće biti problema sa vizama na mjestima gdje se održavaju turniri. Na primjer, u UAE, Uzbekistanu, Kazahstanu, Azerbejdžanu to uopšte nije potrebno. Za tu cijenu, mislim da se zaista ne isplati. Ipak, skočili su i troškovi letova za Evropu, do nekih destinacija čak i dva puta. U tom smislu, sve je uporedivo.

– Kada idete na turnir, da li organizator takmičenja najčešće plaća put?

Vladislav Artemjev — Obično sve zavisi od nivoa šahista i samih takmičenja. Ako je ovo neka vrsta statusno zatvorenog turnira, onda, po pravilu, organizator snosi sve ili skoro sve troškove. Smještaj, ishrana, letovi, razni sastanci. Istovremeno, ako igrač želi sa sobom da povede  nekoga iz svog tima, na primjer, trenera, onda on sam snosi sve troškove za njega. Na turnirima nižeg nivoa uslovi su ponekad lošiji. Ponekad organizator pokriva troškove samo djelomično.

– Ako ocjenjujete svoj nivo, da li vam  organizator češće pokriva troškove? Vladislav Artemjev – Da, skoro uvek imam plaćen kompletan trošak kod organizatora. Čak i ako na nekom turniru domaćin ne nadoknadi sve troškove, onda me podržava Šahovski

savez Tatarstana. Ako je potrebno, spremni su da pomognu oko plaćanja karata i smještaja. Hvala im!

— Ne tako davno živite u Kazanju. Kako vam se sviđa sam grad?

Vladislav Artemjev -On je divan u svakom pogledu. Prilično razvijen. Za mene je geografski veoma zgodan. Let do Moskve traje samo sat i po, a postoje i direktni letovi za mnoge zemlje. Zaista mi se sviđa Kazanj, preporučujem svima da ga posjete.

– Već ste danas pomenuli Carlsena, kojeg ste savladali na Svjetskom prvenstvu u rapidu. Koje emocije nastaju kada pobijedite velemajstora ovog nivoa?

Vladislav Artemjev – Prvi put sam ga pobijedio uživo. Prije toga bilo je samo nekoliko remija i poraza. Iako u online takmičenju, nekako sam ga pobijedio u meču od četiri partije. U cjelini, Magnus se prirodno izdvaja od svih ostalih šahista. Veoma ga je teško pobjediti. Imao sam mnogo situacija u partijama s njim, kada sam imao superiornu  poziciju, pa čak i dobijenu, ali je jako teško dokrajčiti takvog majstora. Nivo otpora je visok i uvijek morate igrati do kraja.

– A kako objasniti zašto je Norvežanin toliko superioran u odnosu na sve rivale – misli nekoliko poteza dalje od ostalih?

Vladislav Artemjev – Ne, ne bih rekao. Što se tiče računanja varijanti, Magnus možda nije  najjači na svijetu. Dobro računa, ali Karuana i niz drugih mladih velemajstora nisu inferiorniji od njega u proračunu varijanti. Kada je u pitanju Magnusova snaga, postoji mnogo faktora koji se spajaju. Čini mi se veoma važnim da je veoma izdržljiv. Prirodno zdrav, a ovo je važan trenutak na distanci – u dugim mečevima. Plus, šahovske sposobnosti su mu veoma visoke, talenat. Pa, on ima veliku podršku od malih nogu: i trenersku i finansijsku. Sveukupnost svega ga je učinila takvim.

– Žalosno što će meč za krunu biti bez njega?

Vladislav Artemjev -Zapravo, da, postoji. Uz dužno poštovanje prema ostalim šahistima, meč bez Magnusa je malo drugačiji. U medijskoj komponenti meč za titulu prvaka svijeta očigledno će mnogo izgubiti. Ipak, Carlsen dominira već toliko godina, sponzori i gledaoci su voljni da krenu za njim… Istovremeno sam saosećajao s njegovom odlukom. Jako je teško motivisati se toliko godina, boriti se za titulu. Mislim da je samo odlučio da malo predahne. Možda će se vratiti.

– Pošto ne isključujete njegov povratak, mislite li da će ipak pristati da igra sa Nepomniachtchijem ako postane šampion?

Vladislav Artemjev – U svakom slučaju, Norvežanin može da se vrati, bez obzira ko pobjedi. Jedino što će vjerovatno morati da se kvalifikuje za ovaj meč, najverovatnije. Takmičiti se na turniru kandidata, pobjediti ga. Jasno je da je sposoban, ali postavlja se pitanje da li će imati želju da učestvuje, da li će biti dovoljno motivacije. Međutim, po određenom scenariju moguć je povratak u mečeve za titulu.

– Kakve su šanse Jana u meču sa Lirenom?

Vladislav Artemjev — Jasno je da se susreću dva veoma jaka šahista. Prema rejtingu, odmah iza Carlsena – drugo i treće mjesto. Mislim da su šanse 50 prema 50. Ipak, klasa je uporediva. U nekim komponentama bolji je jedan šahista, u drugim drugi. Čini mi se da će se sve odlučiti u prvih pet-šest partija. Oba igrača su veoma emotivna. Ko bude bolje odigrao prve partije biće favorit dalje.

– Da li će Nepomniachtchi imati koristi od činjenice da će se meč održati u Kazahstanu?

Vladislav Artemjev – Izbor Kazahstana kao mjesta održavanja je optimalan za obe strane. Za Jana, možda čak i najidealnija opcija. Da sam igrao na mjestu Nepomniachtchija, bilo bi mi vrlo ugodno da igram tako. Vremenska zona se ne razlikuje toliko, samo tri sata razlike. I opet, ne treba vam viza.

Ima više ljudi koji govore ruski. Osjećam se kao da igram kod kuće. Ipak, Kazahstan nam je prijateljska zemlja, imamo dobre odnose.

– Planirate li da doletite i pogledate neku partiju?

Vladislav Artemjev -Ne mislim još, ali ko zna, sve može biti. Videćemo. Ipak, april je još daleko (smijeh).

– Da li sebi postavljate neku ljestvicu, do koje godine biste voljeli da se borite za krunu? Ili vam je sama igra najvažnija – samo da se zabavite?

Vladislav Artemjev — Volim šah, volim da s vremena na vreme pobjeđujem. Treniram, pripremam se za turnire. Ali prije svega, stvarno volim da igram. Iako postoji želja da se u nekom trenutku dobro pripremite kako biste ušli na turnir kandidata i tamo isprobali svoje sposobnosti. Barem, ovo je moj zadatak barem za karijeru – da ga jednog dana odigram.

U bliskoj budućnosti, volio bih da nastupim i na Svjetskom kupu u Bakuu. Ali nije jasno. Najvjerovatnije na njemu se treba kvalifikovati, ali nije jasno gdje i kako.

— Šta mislite o odluci Sergeja Karjakina da odbije da se takmiči pod zastavom FIDE u trenutnim uslovima?

Vladislav Artemjev — Mogu da razumijem Sergeja i druge šahiste koji ne vole da pređu pod zastavu FIDE. Ni meni se to ne sviđa i trudim se da izbjegnem nastup pod njom. Iako smo na Svjetskom prvenstvu u brzom šahu učestvovali pod neutralnom zastavom. Ali bili smo pod njom samo za vrijeme trajanja turnira. Na primjer, na stalnoj osnovi, nisam pristao da idem pod tu zastavu.

-Kako je bilo igrati u neutralnom statusu?

Vladislav Artemjev – Kao minimum je sramota nastupati bez svojih simbola.  Rusija je velika zemlja po mnogo čemu, i svaka osoba želi da predstavlja svoju zemlju na normalan način. Istovremeno, neću da kritikujem šahiste koji biraju neutralnu zastavu radi nastupa. I oni se mogu razumjeti. Čovjek mora sam da donosi odluke.

Ipak, mnogi velemajstori su zaista fokusirani na svoju karijeru. Ispravno ili pogrešno – nije na meni da sudim. Neko samo ide svom cilju, želi da igra na međunarodnom nivou. Nadajmo se da će u dogledno vrijeme ipak biti moguće nastupiti pod zastavom Rusije.

– Ako je, ipak, ovo suspenzija na više godina, šta ako ne pristanete na uslove FIDE?

Vladislav Artemjev – Ovo je teško pitanje. Zato, ne želim nikoga da kritikujem. Moramo pažljivo analizirati situaciju. Ipak, sada možete igrati na mnogim turnirima, a da ne idete pod FIDE zastavu.

– S obzirom na odlaske na turnire, treninge, imate li dovoljno vremena za odmor?

Vladislav Artemjev – U principu da. Slobodnog vremena imam. Posebno je bilo dovoljno prošle godine. Do 2020. nisam imao puno slobodnog vremena. Zaista sam puno putovao, skoro svaki mjesec. Bilo je i priprema, raznih šahovskih događaja. Kasnije je počela pandemija, a onda je počela specijalna vojna operacija, situacija u svijetu se promijenila. Bilo je više vremena posljednjih godina. Ipak, imam porodicu, trudim se da više vremena provodim sa suprugom i djecom.

– Pročitao sam intervju u kojem ste pričali o svojoj ljubavi prema boksu. Kako ste počeli da ulazite u to?

Vladislav Artemjev -Tako je od djetinjstva. Kada sam bio u školi, imao sam drugaricu iz razreda koja je voljela borilačke veštine. Razgovarao sam s njim i zarazio se ljubavlju prema boksu. Ali kao gledalac. Tako da sam kao dijete detaljno proučavao istoriju ovog sporta, gledao stare borbe. Da, još uvijek pratim novosti. Gledao sam poslednje borbe Aleksandra Povetkina, tri borbe Genadija Golovkina sa Saulom Alvarezom… Boks mi je zanimljiv.

-Da li imate omiljene boksere?

Vladislav Artemjev – Ako uzmemo moja top 3 boksera stare ere, onda sam uvijek volio tešku kategoriju: Muhamed Ali, Joe Frazier, George Foreman. Ako uzmete nekoga iz modernih vremena, sviđa mi se Tajson Fury. Veoma je skandalozan, ali talentovan. Sviđa mi se i Aleksandr Usik, sjajan bokser. Od naših sam uvek navijao za Sergeja Kovaljeva, ali šteta što je izgubio titule. Jak je i Dmitrij Bivol, koji je savladao Alvareza, ali ga poznajem malo manje.

– Mnogi ljudi nazivaju Fjurija gotovo najvećim u istoriji. Gdje bi on bio na vašoj listi?

Vladislav Artemjev – Teško mi je reći, ali u prvih 15 možda bih sigurno bio. Mislim da je sjajan bokser. Ipak, je pobijedio Klička, i Joshua, i Wildera. U stvari, pobjedio je sve vrhunske rivale. Biće vrlo zanimljivo ako se na kraju sastane u meču sa Usikom.

– Da li ste lično komunicirali sa nekim od boksera?

Vladislav Artemjev – Funkcioneri i sportisti iz Ruske bokserske federacije došli su na poslednji “Turnir zvijezda” u Moskvu. Malo sam razgovarao sa njima, bilo je jako zanimljivo. Čak su mi neočekivano pružili uslugu.

-Pratite li MMA?

Vladislav Artemjev –  Ponekad čitam vijesti. Rođen sam u Omsku i tamo sam živio do svoje 18. godine, a borilačke veštine su tamo veoma popularne. Odatle je, Aleksandar Šlemenko, pokušavam da ga pratim. Petr Yan je također iz Omska, pratim njegova dostignuća. Bio sam jako tužan kada je izgubio UFC pojas od američkog borca ​​(Aldžamain Sterlinga) zbog zabranjenog udarca. Bio uznemiren. Činilo mi se da je Peter očito jači od svog protivnika. Tada je imao kontroverzne poraze. To je problem sa boksom i MMA – sudije dosta odlučuju. Ako su borbe izjednačene, lako mogu dati pobjedu onom koji nije Rus.

— Bavite li se nekim sportom osim šaha?

Vladislav Artemjev — Mnogo sam skijao. Moglo bi se reći da mi je to i hobi. Ne pratim takmičenja kao u boksu. Samo ako naiđem na direktan prenos na nekim velikim takmičenjima. Gledao sam Olimpijske igre, na primjer, slušao sam Gubernieva. I tako, volim da igram i stoni tenis, volim da plivam.

— Inače, skijaš Aleksandar Terentijev nedavno je govorio o svojoj strasti prema šahu. Možda bi trebao nekad da odigrate partiju s njim, pa da vas on trenira na stazi?

Vladislav Artemjev – Zanimljivo, naravno. Ali morate shvatiti da i dalje skijam samo na amaterskom nivou – uglavnom u klasičnom stilu. Teže mi pada klizanje (smijeh). Ali uopšteno, možemo nekako razgovarati, organizovati.

-Koje hobije imate osim sporta? Vladislav Artemjev — Volim da slušam muziku, najrazličitiju. Po mom mišljenju, često vam omogućava da se opustite. Ako je raspoloženje loše, muzika može da smiri, motiviše. Mogu da gledam i filmove – neke komedije. Volim i dokumentarne filmove o sportskim i istorijskim događajima.

– Koji su vaši omiljeni muzički žanrovi?

Vladislav Artemjev — Slušam potpuno raznovrsnu muziku. Na primjer, volim šansonu. Često pjevaju o životu, a same pjesme su prilično nenametljive.

– Odnosno, poštujete Mihaila Kruga?

Vladislav Artemjev -Da, poštujem Kruga! I Šufutinskog takođe. Sviđa mi se i “Lyube” grupa. Generalno, neki stari bendovi mi odgovaraju i više. Sada je muzika uglavnom lošija.

– Novi moderni ‘rep’ nije za vas?

Vladislav Artemjev — Ne, mogu da slušam i modernu muziku. Ipak, stariju doživljavam bolje. Ipak, sada je muzika fokusirana uglavnom na mlade – svijet se promijenio, vrijednosti također.

— Koji su vaši budući planovi?

Vladislav Artemjev — Nadam se da će u martu biti turnira posle  “Šahovskih zvijezda”, ali to nije izvjesno. Dok je sve na nivou riječi. Moramo sačekati zvanične pozive. Globalno postoji želja za nastupom na Svjetskom kupu, ali tamo se morate kvalifikovati. I neću ići na Evropsko prvenstvo koje počinje za mjesec dana. Teško iz mnogo razloga. Ako dođe do tranzicije (u Aziju), otišao bih na azijsko prvenstvo i kroz njega bih se kvalifikovao.

«Азиатские шахматы стали превосходить европейские. России желательно перейти туда». Интервью Владислава Артемьева (matchtv.ru)

Нема коментара:

Постави коментар