субота, 2. јануар 2021.

INTERVJU SA VELEMAJSTOROM SVETOZAROM GLIGORIĆEM (2) (6. februara 2007. godine)

INTERVJU SA VELEMAJSTOROM SVETOZAROM GLIGORICEM



Velemajstor Svetozar Gligoric

Poslije skoro tri godine od prvog intervjua sa velemajstorom Gligoricem zamolio sam naseg proslavljenog velemajstora za novi, kratki intervju. Uz cestitke za rodjendan (2. februara) zahvalio bi velemajstoru Gligoricu sto je nasao vremena za ovaj intervju.

Goran Tomic: Poznati ste na samo kao vrhunski sahista vec i kao izuzetan dzentlmen. Koji su od sahista koje ste poznavali ili poznajete svojim ponasanjem za tablom ili van nje ostavili na Vas najbolji utisak?

Svetozar Gligoric: Ovaj odgovor zahteva „mnogo hartije“. Da skratim, pomenucu svetske prvake s kojima sam imao duzi licni kontakt   – Euwe, Botvinik, Smislov, Talj, Petrosjan, Spaski, Fischer – zatim velikane Keresa, Bronstajna itd. – iz cuvene stare generacije Tartakowera, Bogoljubova – iz moje generacije Unzickera, Puca, nesto mladje Minica i Ivanovica, pa da prekinem listanje, jer bi bilo dugotrajno i sigurno i tada ne bih ostao imun od gresaka ljudske zaboravnosti.

G.T: U sahovskom klubu „Bijela“, u opstini Herceg Novi igra Aleksandar Geler, sin pokojnog velemajstora Efima Gelera. Kakve su Vase uspomene na velemajstora Gelera?

Svetozar Gligoric:Velemajstor Geler spada u istu listu „sahovskih dzentlmena“. Bili smo prijatelji i rivali za tablom. Bio mi je tezak protivnik jer mislim da smo bili veoma slicni po stilu igre i principijelnim pogledima na takmicarski  sah. Moja pobeda nad njime u Svedskoj 1952 bila je pocetak ukljucivanja kraljeve indijske odbrane u moj repertoar za sledecih 20 godina, koju je i on sa velikim uspehom igrao kao crni i bio neugodan protivnik i samom Botviniku. U daljim nasim susretima on je bio uspesniji i nije slucajno da su ga Sovjeti stavili meni za protivnika u mecu SSSR-Ostali svet u Beogradu.

Drago mi je da je njegov sin, kojeg nisam poznavao, u Herceg-Novom, ali pamtim da sam pored oca znao i njegovu majku, koju sam poslednji put sreo kod Rone u Moskvi za vreme Petrosjanovog memorijala.

G.T: Kakve su Vase uspomene na Bobi Fischera kada je prvi put igrao u Jugoslaviji 1958.godine?

Svetozar Gligoric: Bio je decacki cist karakter sa nevidjenom koncentracijom i odanoscu sahu.
Iako sam 20 godina stariji, iz simpatije, prihvatio sam spontano da budem jedan od domacina mladom Bobiju u Jugoslaviji i od tada datira nase prijateljstvo koje ce trajati 40 godina.

G.T: Da li ponekad igrate sah preko interneta?

Svetozar Gligoric: Ne igram sah nikad privatno, pa niti  preko Interneta.

G.T: Sta mislite o uvodjenju saha kao skolskog predmeta u osnovnoj skoli (vec je uveden kao fakultativni predmet u Crnoj Gori, a naredne godine ce biti uveden i u osnovne skole u Srbiji.)?

Svetozar Gligoric: Pozdravljam kao dragocen korak za dobro omladine i saha kao kulturne tekovine.

Goran Tomic: Zahvaljujem velemajstoru Gligoricu na odgovorima i na kraju pogledajte partiju velemajstora Gligorica sa Efimom Gelerom (partija je preuzeta iz Megabase 2006):

Geller,Efim P – Gligoric,Svetozar [E76]
Saltsjobaden Interzonal Saltsjobaden (3), 1952

1.d4 Nf6 2.c4 g6 3.Nc3 Bg7 4.e4 d6 5.f4 c5 6.dxc5 Qa5 7.Bd3 Qxc5 8.Nf3 Nc6 9.Qe2 0–0 10.Be3 Qa5 11.0–0 Ng4 12.Bd2 Nb4 13.Nd5 Qc5+ 14.Kh1 Nxd5 15.cxd5 Bd7 16.h3 Nf6 17.b4 Qb6 18.Rab1 Rfc8 19.Be3 Qd8 20.Kh2 a6 21.Nd4 Rc3 22.Rbd1 Ba4 23.Rd2 Rac8 24.Qf3 Nd7 25.Qf2 Ra3 26.Ne2

26…Bc3 27.Bb1 Bxd2 28.Bxd2 Bc2 29.f5 Nf6 30.fxg6 hxg6 31.Bc1 Rd3 32.Qh4 Bxb1 33.Bg5 Rc2 34.Nf4 Rdd2 35.Rxb1 Qb6 36.Rg1 Qd4 37.Re1 Nh5 38.Rg1 Qxe4 0–1

Zavrsna pozicija partije Geler-Gligoric

(Intervju sa velemajstorom Svetozarom Gligoricem obavljen je preko e-maila 6. februara 2007. godine)

Нема коментара:

Постави коментар