среда, 6. јануар 2021.

Intervju sa Miroslavom Marinićem Kragićem (6.01.2021.)

Intervju sa Miroslavom Marinićem Kragićem

Majstorski kandidat Miroslav Marinić Kragić je šahista vrlo originalnog šahovskog stila, ali i načina života. Prijatelj sam sa njim možda oko 50 godina (!). Pomislio sam da bi toliko veliko njegovo šahovsko i životno iskustvo bilo dobro da podijeli sa čitaocima Šah-mat liste. Zato sam ga zamolio za intervju.

Goran Tomić: Svi igrači iz Dalmacije, ali i čitave Hrvatske te poznaju, ali da li možeš navesti nekoliko biografskih podataka o sebi za širu publiku koja čita Šah-mat listu?

Miroslav Marinić Kragić: Rođen sam 1952, godine u Splitu, a šah sam naučio igrati u 9-toj godini, međutim do 1971 godine sam rjetko igrao, no često bih rješavao šahovske probleme na koje bih naletio u raznim novinama. Godine 1971 sam se zainteresirao više za praktični šah te sam se upisao u ŠK Poštar iz Splita. Brzo sam napredovao do druge kategorije međutim prvu kategoriju sam osvojio 1974 godine, jer sam morao biti bolji od dosta solidnih igrača. Majstorski kandidat sam postao 1989 godine na pojedinačnom prvenstvu Hrvatske gdje sam bio na diobi 4-6- og , mjesta. Igrao sam u tom razdoblju do devedeset i druge dosta turnira, a onda je nastupila stanka zbog ratnih zbivanja nekoliko godina. Poslije devedeset i šeste sam postao član ŠK Vis koji je desetak godina bio među visoko plasiranim klubovima u drugoj Hrvatskoj šahovskoj ligi, a dvije godine smo bili i u prvoj ligi. Kad se klub rasformirao prije desetak godina postao sam član drugoligaša Šk Bačvice što sam i danas. Godine 2013 bio sam klinički mrtav zbog udarca u glavu nakon jednog pada te su mi operirali dio mozga koji je krvario. Mislim da to nije utjecalo na moje bavljenje šahom i druge aktivnosti, osim što sam neke od njih zapustio.

G.T: Oduvijek si igrao vrlo originalno. Da li je to rezultat nekog filozofskog pristupa šahu? Šta za tebe znači šah?

Miroslav Marinić Kragić: Originalnoj igrom se suprostavljam teoretskim zamkama koje ne poznajem pošto nemam dovoljno vremena proučavati šahovsku teoriju, a osim toga tražim vlastite puteve za razvoj figura. Šah je za mene maštovito i kombinirano kretanje figura u prostoru, kao što u nacrtnoj geometriji zamišljamo nevidljivie linije u perspektivi nekog simetričnog tjela,, no osim toga tu ima i dosadne matematike u završnicama, što ponekad školski odradim ali često nisam u formi da uvjek igram besprjekorne završnice

GM Zdenko Kožul- Miroslav Marinić Kragić, iza GM Mladen Palac -Petek

G.T: Možeš li da prikažeš jednu svoju partiju kako bi čitaoci mogli da se upoznaju sa tvojim šahovskim stilom?

Miroslav Marinić Kragić: Ovo mi je jedna od boljih partija

Marinić Kragić Miroslav – FM Biliškov Vjekoslav
Kaš¡tela 2005

1.e4 c5 2.Nf3 d6 3.c3 Nf6 4.Bc4

 

4…Qc7 5.Na3 a6 6.0–0 b5 7.Bd3 Bb7 8.Re1 Nbd7 9.Bb1 e6 10.d4 cxd4 11.cxd4 b4 12.Nc2 b3 13.Ne3 bxa2 14.Rxa2 Bxe4 15.Bxe4 Nxe4 16.d5 e5 17.Nf5 Nef6 18.b4 g6 19.N5d4 Bg7 20.Rc2 Qb7 21.Ne6!

 21…fxe6 22.dxe6 Nb6 23.Qxd6 Rd8 24.Qxe5 Rd5

 25.Rc7! Qb8 26.Qc3 0–0 27.Bf4 Na4 28.Qc6 Qb5 

 29.e7! Re8 30.Qe6+ Kh8 31.Ne5 Rxe5 32.Bxe5 Nd5 33.Qf7!

  crni predaje 1–0

G.T: Kojeg šahistu iz prošlosti najviše cijeniš? Da li ti je neki šahista bio uzor?

Miroslav Marinić Kragić: Od šahista koje osobno poznajem najviše sam cjenio Žarkovića Jugoslava kao šahistu, Filip Ljubičić mi je takođe bio jak, no sa svima  drugima sam se mogao nositi, iako su neki bili bolji od mene

U meču protiv Makarske

G.T: Koje današnje šahiste najviše cijeniš? Može li se uporediti današnji šah, sa onim prije 50 ili 100 godina? Isto tako i šahisti?

Miroslav Marinić Kragić: Od svjetskih šahista su mi se sviđali FišerTalj i Kasparov.
Danas uopće ne pratim partije vrhunskih igrača kao nekada tako da nisam siguran tko mi odgovara kao šahista. Morao bih proanalizirati desetak partija, ali nemam baš vremena jer šah mi se svodi na on line partije sa tempom od 10 minuta pa do 30 minuta

G.T: Mnogim šahistima jednako nedostaje i šah, ali i druženje sa šahistima tokom takmičenja. Da li ima nekih zanimljivih događaja sa raznih takmičenja koje bi mogao da ispričaš za čitaoce Šah-mat liste?

Miroslav Marinić Kragić: Pa sad mi je pala na pamet jedna smješna situacija kad sam neke davne godine osvojio drugo mjesto na prvenstvu Dalmacije u cugeru. Naime Filip Ljubičić je promatrao sve moje partije jer nije igrao i svaki put kad bih imao jaki potez lupio bi me nevidljivo nogom po nozi i onda bih se zamislio i našao pravi potez tako da sam dobio puno partija i prošao bez poraza iako sam bio totalni autsajder, te su se svi čudili kako sam pretekao neke majstore na tablici. A i sam sam se čudio samom sebi kako sam uspio čitati Filipove misli tako da sam se na kraju turnira grohotom smijao kao i Filip Ljubičić, a još mi ni dan danas nije jasno da li sam varao jer sam svaki potez sam vidio.

G.T: Da li si tokom dugog bavljenja šahom uočio neku razliku šahista i običnih ljudi koji se ne bave šahom?

Miroslav Marinić Kragić: Mislim da većina šahista djeluje normalno, ukoliko nisu šahovski zanesenjaci pa takvi imaju previše jak ego, tako da ne primjećuju ništa drugo oko sebe osim šaha

G.T: Osim šahom, intenzivno si se bavio i biciklizmom, kao i trčanjem. Da li je za dobrog šahistu važno bavljenje sportom? Da li se još baviš sportom?

Miroslav Marinić Kragić: Pa svojevremeno sam trčao maratone i takmičio se u treking trkama iz hobija, međutim danas ne trčem jer imam neku ozljedu ljevog kuka. Bicikliram i dalje jer me kod bicikle i plivanja ta ozljeda ne koči.

G.T: Bavio si se dosta i muzikom. Postoji li neka tajna veza muzike i šaha?

Miroslav Marinić Kragić: Muziku sam volio slušati, a što se tiče šaha mislim da bolje razmišljam kad slušam neku ugodnu muziku.

G.T: Da li imaš neki poseban način ishrane?

Miroslav Marinić Kragić: Pa uglavnom sam vegetarijanac, iako sam se zadnje vrijeme udebljao jer se manje bavim sportom.

G.T: Da li imaš još neki hobi osim šaha, bicilizma, trčanja, muzike…?

Prvenstvo Hrvatske u GO-u

Miroslav Marinić Kragić: Pa bavim se slikanjem uglavnom ulja na platnu i to čisti realizam, panorame uglavnom jesam slikao i neke portete.

Ulje na platnu- Berači lavande 

Ulje na platnu- „Viškio Prirovo noću“

G.T: Već si rekao da sada igraš u ŠK Bačvice iz Splita. Možeš li da navedeš tebi najčešće šahovske rivale sa kojima igraš već dugi niz godina?

Miroslav Marinić Kragić:  Nekad pred svojih 20 godina interesantan rival mi je bio (danas pokojni) Katavić Borislav, jer su sve naše partije bile neizvjesne do samog kraja, no danas igram samo lige (od turnirskog šaha) pa se svaki put uglavnom nađem sa nekim drugim protivnikom, a sada je neizvjesta i taj ligaški šah zbog korone.

G.T: Među našim starim prijateljima ima dosta vrlo duhovitih ljudi. Koji su ti šahisti, i prijatelji, najprijatniji za druženje?

Miroslav Marinić Kragić: Pa najprijatniji su mi  kolege iz nekadašnjeg Š.K. Visa, Božanić IvicaŠušak Željko i Knežević Igor, Čvorovića takođe volim vidjeti, no uglavnom su mi simpatični svi šahisti.

G.T: Koja su ti omiljena takmičenja? Da li više voliš ekipna ili pojedinačna,

Miroslav Marinić Kragić: Zadnje vrjeme igram samo ekipna takmičenja, jer su mi pojedinačna takmičenja skupa zbog hotela i upisnine, a klub nema novaca da bi me častio turnirom.

 G.T: Da li si tokom ovog perioda pandemije, prošle godine, igrao šah na nekom takmičenju ’za tablom’? Da li si igrao preko interneta?

Miroslav Marinić Kragić: Za vrijeme ove pandemije sam igrao samo 3 ligaška kola turnirskog šaha, i kup turnir ubrzanim tempom. Preko interneta igram online ubrzanim tempom kad sam raspoložen.

G.T: Da li se danas brže napreduje u šahu nego nekada? Imaš li neke savjete za šahiste koji sada počinju da igraju šah?

Miroslav Marinić Kragić: Mislim da mogučnosti interneta pružaju šansu da brže napredujemo, Smatram da igranjem šaha on line sa raznim protivnicima ubrzanim tempom pomaže bržem napredovanju jer se tako sagledaju sve mogućnosti u nekoj varijanti otvaranja ili obrane. 

Goran Tomić: Zahvaljujem na odgovorima. Nadam se da su sada svi čitaoci Šah-mat liste sada upoznali jednu svestranu kreativnu šahovsku ličnost.

(Interevju je obavljen 6. januara 2021. preko interneta)

Нема коментара:

Постави коментар