уторак, 5. јануар 2021.

Intervju sa IM Zoranom Arsovićem (5. januar 2021)

 Internacionalnog majstora Zorana Arsovića i njegovog brata Gorana imao sam zadovoljstvo da upoznam kada su igrali za ŠK Herceg Novi. Vrlo jaki internacionalni majstori, vrlo poželjni kao igrači za svaku ekipu Premijer lige. Pored toga vrlo ljubazni i kulturni šahisti koji imponuju svojim ponašanjem. Tada mi je posebno bilo zanimljivo da čujem o njihovim aktivnostima i iskustvima u ulozi trenera mladih šahista, od kojih su neki danas postali jaki velemajstori. 

Pored toga IM Goran Arsović je u svjetskoj knjizi rekorda kao igrač koji je odigrao najdužu partiju. To je partija iz protiv Ivana Nikolića iz 1989 godine koja je trajala čak 269 poteza (završena je remijem).

Goran Tomić: Kako je ova godina u kojoj su mnoga šahovska takmičenja odložena ili otkazana uticala na Vaše aktivnosti?

IM Zoran Arsović sa učenicom Teodorom Injac

IM Zoran Arsović: Kao i svakom šahisti koji pre svega voli šah, kojem ne prija ni kada se i rapid turnir odloži moram reći veoma teško, pa sam samim tim bio više fokusiran na trenerski rad isključivo preko interneta.

G.T: Da li profesionalni šahisti imaju neku pomoć od Šahovskog saveza u ovim prilično teškim vremenima za sport i šah?

IM Zoran Arsović: Profesionalni šahisti već odavno nemaju pomoć Šahovskog saveza, ali novo rukovodstvo na čelu sa agilnim predsednikom Draganom Lazićem daje nadu šahistima da će videti svetlost na kraju tunela. Mislim da gospodin Lazić odlično razume šahiste i da je odlučno krenuo da vrati šah gde je bio u prošlosti. U razgovovoru sa mnogim šahistima sam zaključio da mu veruju, a dokaz za to je odziv šahista na pojedinačne šampionate koji su bili izuzetno jakog sastava.

G.T: Koliko dnevno posvećujete vremena šahu?

IM Zoran Arsović: Ne mogu precizno odgovoriti na ovo pitanje. Znam samo da su mi sad prioritet moji učenici i njihova priprema, a da sam ja sa nekom mojom ličnom pripremom u drugom planu. Mislim da tako i treba da bude, bez obzira što veliki deo svog vremena koristim i za svoje spremanje.

G.T: Koliko sam pratio, učestvovali ste 2020 godine na Prvoj ligi Srbije i Premijer ligi Srbije. Koliko ste zadovoljni Vašom igrom?

IM Zoran Arsović: Na ligi sam prvi put učestvovao i kao kapiten svoje ekipe u situaciji kada su svi bili zadovoljni što se liga uopšte i održava. U novonastaloj situaciji mislim da sam solidno odigrao ali i ne i više od toga.

G.T: Da li se kod šahista osjeti nedostatak prakse tokom ove godine?

IM Zoran Arsović: Naravno! Kramnik je rekao da su turniri "trening za mozak" i da bez tog učestalog treninga ne možeš da budeš uspešan na šahovskom polju. Zbog specifične situacije svi smo u sličnoj poziciji. Ja lično nisam za igranje turnira na internetu, zato što oni ne mogu biti dostojna zamena za turnire za tablom.

G.T: Da se vratimo na period kada ste počinjali da igrate šah. Kada ste i kako naučili da igrate šah?

IM Zoran Arsović: Interesovanje za šah kao i neke uvodne poteze u sahu bratu i meni je pokazao ujak, da bi se u dvanestoj godini upisali u šahovsku sekciju gde nam je šah predavao fide majstor Vladimir Sokolov od koga smo mnogo naučili i koji nas je zapravo uveo u ozbiljnije šahovske vode učlanivši nas u prvi klub.

G.T: Koji su Vam bili prvi protivnici?

IM Zoran Arsović: Prvi neki da kažem malo ozbiljniji protivnici su bili omladinci iz protivničkih klubova. Zanimljivo da s bratom nisam odigrao više od desetak slobodnih partija, tako da za njega ne mogu da kažem da je bio protivnik.

G.T: Koji su šahisti ostavili najveći utisak na Vas? Da li ste imali šahovskog uzora u nekom od velikana prošlosti?

IM Zoran Arsović: Uzore nisam imao ali najveći utisak na mene je ostavio Kasparov zbog svog raznovrsnog stila igre. Mislim da je mnoge partije odigrao besprekorno i da je dao nemerljiv doprinos šahu. Velikana sa naših prostora VM Ljubomira Ljubojevića izuzetno cenim. Teško da će neko u dogledno vreme biti uspešan kao što je on bio, boreći se sa Karpovom i Kasparovom za visok plasman na najprestižnijim turnirima.

G.T: Da li ste imali šahovskog trenera?

IM Zoran Arsović: Jedini trener kojeg sam imao je fide majstor Vladimir Sokolov, kojeg sam već pomenuo. On je najviše uticao da moje opredelenje bude šah.

G.T: Koji su Vam šahisti bili najveći konkurenti u Vašem ranom šahovskom periodu?

IM Zoran Arsović: Ne mogu sad reći nekog određenog. Sa mojim drugovima Dejanom Pikulom i Slavišom Marinkovićem sam u tom periodu igrao dosta zanimljivih partija.

G.T: Kako je tekao Vaš šahovski razvoj? Kada ste osvojili titulu majstora, a kada titulu internacionalnog majstora?

IM Zoran Arsović: Titulu Fide majstora sam osvojio u devetnaestoj, a inermajstora u dvadesetsedmoj godini. Imam i tri bala za VM ali mi je falilo samo 5 rejting poena za ispunjenje uslova za osvajanje najvise titule. Moram da istaknem da mi je titula Fide Senior trenera najdraža, zato što ona pokazuje moju spremnost i odlučnost u nameri da pomognem drugima da dođu do najvisih ciljeva.

G.T: Koji Vam je omiljeni tempo igre? Da li više volite klasičan tempo ili rapid i blic?

IM Zoran Arsović: Volim sve, ali ipak klasičan nešto više.

G.T: Koji su Vam najveći šahovski uspjesi?

IM Zoran Arsović: Smatram svojim uspesima tri titule ekipnog prvaka države sa ŠK "Agrouniverzal"(Nikšić 1997.), ŠK "Beko"(Novi Sad 2000.) i ŠK "Partizan"(Zlatibor 2006.).

G.T: Možete li da navedete jednu partiju koju smatrate Vašom najboljom partijom? Da li ste bili posebno inspirisani za tu partiju?

IM Zoran Arsović: Smatram da mi je jedna od najboljih partija sa VM Navarom koji je tada bio među 10 najboljih igrača u Svetu. Taj turnir je odigran na Evropskom prvenstvu u Plovdivu 2012. Partija je bila od izuzetnog značaja (na tom turniru sam uzeo treću normu za VM) i dobijena je crnim figurama što je po meni čini jos vrednijom.

Navara,David (2700) - Arsovic,Zoran (2435) [E60]
Plovdiv 114/197, 2012
[Arsovic,Zoran]

1.d4 Nf6 2.c4 g6 3.Nf3 Bg7 4.g3 c5 5.Bg2 0–0 6.0–0 Nc6 7.d5 Na5 8.Qc2 [8.Nfd2 Ü 70/514] 8...d6 9.e4 e6! [9...e5 10.b3 a6 11.Bb2 b5 12.Nbd2 Bd7 13.Ne1²] 10.h3N [10.Nbd2 exd5 (10...Re8) 11.cxd5 b5=] 10...Re8 [10...exd5 11.cxd5 Re8 12.Nc3²] 11.Nbd2 exd5 12.cxd5 Bd7 13.Rb1 Qc8! [13...c4 14.b4!?] 14.g4 c4 15.Re1 [15.b4?! cxb3! 16.Qxc8 Raxc8 17.Nxb3 Nxb3 18.Rxb3 b6 19.Nd2 Rc2µ] 15...b5 16.b4 [16.Nf1 h5!³ 17.gxh5 (17.g5? Nxe4µ) 17...Nxh5]

16...c3!³ 17.Nf1 [17.Nb3 Nc4 18.Nbd4 Nxd5 19.Ne2 Ndb6 20.Nxc3 a5µ] 17...Nc4 18.Rb3 a5 19.bxa5 Rxa5 20.Ng3 [20.Rxc3? Nxe4] 20...Qa6 21.Re2 Ra8 22.a3 [22.Rxc3 Rxa2 23.Qd3 Rxe2 24.Nxe2 Nxg4 25.hxg4 Bxc3 26.Nxc3 b4 27.Ne2 Bxg4µ] 22...Nxa3 23.Qxc3 Nxe4 [23...Nxg4 24.Qxa5 Qxa5 25.Rxa3 Qxa3 26.Bxa3 Rxa3 27.hxg4 Bxg4µ Navara,D] 24.Nxe4 [24.Qxa5 Qxa5 25.Rxa3 Nxg3 26.Rea2 Qxa3 27.Rxa3 Rxa3 28.Bxa3 Ne4–+] 24...Bxc3 25.Rxc3 b4–+ 26.Nf6+ Kg7 27.Rce3 Nc4 28.Re7 Ra1 29.Ng5 Rxc1+ 30.Kh2

30...Ne5! [30...Kxf6?? 31.Rxf7+ Kxg5 32.f4+ Kh6 33.g5+ Kh5 34.Rxh7# #] 31.R2xe5 Kxf6 32.Nxf7 dxe5 33.Rxd7 Ra7

0–1

G.T: Da li ste igrali na tom turniru na kojem je Vaš brat Goran, takođe internacionalni majstor, odigrao partiju koja je svjetski rekord po dužini (broju poteza)? Koliko sati je trajala ta partija? Pogledao sam tu partiju, završena je remijem (završnica topa i lovca protiv topa).

IM Zoran Arsović: Igrao sam taj turnir. Partija je trajala tacno 20 sati i 15 minuta. U to vreme su se duže partije prekidale pa su se nastavljale neki drugi dan. Znam da je bilo najmanje 3 prekida, i da sam se nervirao čekajuci ga da je završi:)

G.T: Da li možete da navedete neke šahovske klubove za koje ste igrali?

IM Zoran Arsović: Igrao sam za ekipe "Obilić"-Beograd, "Beko"-Beograd, "Agrouniverzal"-Zemun, "Partizan"-Beograd, "Sloga"-Kraljevo i "Jugović"-Kać.

G.T: Za koje šahovske klubove iz Crne Gore ste najviše nastupali?

IM Zoran Arsović: Nastupao sam za ŠK "Herceg Novi"-H.Novi i za ŠK "Bjela". Za ŠK "Herceg Novi" sam nastupao 6 puta. Igrajući za ekipu "Herceg Novi" imao sam zadovoljstvo da nastupam sa Vama i Vašim sinom, kao i sa izuzetnim šahistom i čovekom Đorđem Konjevićem.

G.T: Da li bi možda mogli da istaknete neke mlade šahiste iz Crne Gore za koje mislite da su najperspektivniji?

IM Zoran Arsović: Ne mogu istaknuti samo jednog, ali mi se čini da je Crna Gora imala talentovanu ekipu na Olipijadi u Turskoj 2019 god. u konkurenciji do 16 godina. Bio sam tamo kao selektor Srbije, tako da sam bio u mogućnosti da ih bolje upoznam. Mislim da ne bi bilo u redu da izdvojim samo jednu osobu, ali svakako mislim da se tu krije neko ko će biti kvalitetan šahista u budućnosti, ukoliko naravno bude predano radio.

G.T: Da sada malo porazgovaramo o treninzima i podučavanju mladih šahista. Kako mladi šahisti treba da rade kako bi se usavršavali? Da li mogu da nešto postignu bez pomoći trenera?

IM Zoran Arsović: Veoma je teško doći do nekog vrhunskog rezultata bez angažovanja trenera.  I kad bi se došlo do nekog rezultata, s trenerom je kao i u svakom drugom sportu lakši put, praktično se ide prečicom. Mislim da svaki mladi šahista treba imati nekog ko će ga usmeriti i ukazati na koji način na koji treba da radi na šahu. Trener treba podržati učenika i kad mu ne ide, i zato je po meni izuzetno bitno da i učenik i trener apsolutno budu sigurni da zajedno teže ka istom cilju. Učenik i trener moraju biti čvrsta karika, odnosno tim.

Sa kampa Arsović tima

G.T: Koje bi knjige mogli da preporučite mladim šahistima?

IM Zoran Arsović: Na prvom mestu bih predložio knjigu Pančenka"Teorija i praksa šahovskih zavrsnica" i knjigu Dvoreckog "Poziciona igra". Veoma kvalitetne knjige koje mogu koristiti kako igračima srednje klase, tako i onim koji planiraju šahom ozbiljno da se bave.

G.T: Neki od danas poznatih velemajstora su bili Vaši učenici. Možete li da ih navedete? Da li možete odmah da prepoznate talentovanog šahistu koji će postati velemajstor?

IM Zoran Arsović: Navešću neke od njih: Velemajstor Jovana Rapport i Teodora Injac koja će uskoro to postati. Nadam se da ce njihovim putem krenuti i intermajstori Tijana Blagojević i Lena Miladinović. Luka Budisavljević je pre mesec dana postao najmlađi velemajstor Srbije ikada sa nepunih 16 godina. Očekujem da će u skorije vreme biti standardni reprenzetativac. Sarađivao sam i sa Ivanom Ivaniševićem koji je već bio vrhunski velemajstor (čeona tabla reprenzetacije) i za koga mislim da je mogao preći i granicu od 2700 rejting poena.
Talentovanog šahistu nije tesko prepoznati, a da li ce biti vrhunski igrač zavisi pre svega od drugih faktora. Bitniji faktori su svakako rad, predanost, i pre svega ljubav prema šahu koji sve pokreće.

Luka Budisavljević

G.T: Trener ste ženske reprenzetacije Srbije i znam da ste se intezivno spremali za Olimpijadu koja je nažalost odložena zbog postojeće situacije. Jedna od najpoznatijih Vaših učenica je Teodora Injac. Ona je nedavno po treći put uzastopno pobjedila na Šampionatu Srbije za žene. Koliko ste bili svakodnevno angažovani u pripremanju Teodore za partije?

IM Zoran Arsović: Teodora je neko ko je apsolutno posvećen šahu. Mi smo uspešan, kompaktan tim koji sarađuje od 2013.godine. Ona svoju energiju unosi ne u svaku partiju već i u svaki potez, i samim tim je i na našim časovima veoma odgovorna. Uglavnom se trudimo da neke stvari spremimo pre početka turnira da bi na samom takmičenju imala više vremena za odmor. Odmor je veoma bitan, pogotovo što su se na poslednjem šampionatu zbog novonastale situacije igrala dva dupla kola.
Lestvicu smo i pre šampionata podigli visoko, a ova titula samo jos više nameće visoke ciljeve kao sasvim normalnu stvar. Pred njom su mnoga isplanirana takmičenja gde će se pokazati u najboljem svetlu u šta sam ubeđen.

Teodora Injac sa peharom za osvojeno prvo mesto na ženskom šampionatu Srbije 2020.god. u Vrnjačkoj Banji

G.T: Kako izgledaju Vaši treninzi sa mladim šahistima? Da li sada imate samo treninge preko interneta ili imate i ’uživo’ treninge za šahovskom tablom?

IM Zoran Arsović: Uglavnom se trudim da se prilagodim učeniku i njegovom stilu igre. Mislim da je to veoma važno. Ne bi trebalo pčcinjati ozbiljniji rad a da se prethodno ne ustanovi koje pozicije i koji stil igre odgovara mladom igraču s kojim počinješ raditi.

Sa priprema reprenzetacije 2019.godine (Teodora Injac, Adela Velikić, Marina Gajčin, Jovana Erić i trener reprezentacije IM Zoran Arsović)

G.T: Da li trenirate šahiste iz inostranstva preko interneta?

IM Zoran Arsović: Neki duži period radim i sa šahistima iz inostranstva. Istakao bih Panamerickog prvaka u konkurenciji do 14 godina Aristo Liu-a iz Amerike.

Moji đaci Aristo Liu (USA), Panamerički prvak i Luka Budisavljević (SRB) su se sastali na Svetskom prvenstvu u Montevideu u konkurenciji U-14

G.T: Koje šahovske sajtove pratite? Da li Vam se neki posebno sviđa?

IM Zoran Arsović: To su uglavnom svi ozbiljniji šahovski sajtovi. Zanimljiv je "Večiti šah"koji nam pruža neke informacije o turnirima i dešavanjima u okruženju.

G.T: Da li igrate na turnirima preko lichess ili chess.com?

IM Zoran Arsović: Igram na chess.com-u, ali mislim da ništa ne može da zameni šah za tablom tako da nisam čest gost na ovom sajtu.

G.T: Šta mislite o turnirima preko interneta?

IM Zoran Arsović: Nemam ništa protiv, ali je prava stvar kad možete videti protivnika.

G.T: Da li mislite da će se šah vratiti „u normalu“ uskoro?

IM Zoran Arsović: Ubeđen sam u to i nadam se da će biti vrlo skoro zato što su se svi šahisti uželeli ne samo šaha, nego i šahovskog druženja.

G.T: Zahvaljujem mnogo na detaljnim odgovorima iz kojih sam saznao mnogo zanimljivih stvari. Želim Vam sve najbolje u životu, kao i Vašem bratu Goranu, ali i uspješan nastavak šahovskih aktivnosti 'za tablom'. I naravno, da se opet vidimo na takmičenjima Premijer lige Crne Gore, ili turnirima Treća subota u Đenoviću, i nastavimo šahovski razgovor uživo!

IM Zoran Arsović: Hvala Vam mnogo na lepim željama. Nadam se da se uskoro vidimo na nekom takmičenju. Sve najbolje u Novoj godini Vama i citaocima Sah-Mat liste!

Goran Tomić: Hvala još jednom i sve najbolje u 2021.godini!

Intervju obavljen za Šah-mat listu preko interneta 5. januara 2021. godine.

Нема коментара:

Постави коментар