четвртак, 14. јануар 2021.

INTERVJU SA IM BLAŽOM KALEZIĆEM

INTERVJU SA IM BLAŽOM KALEZIĆEM

Prošla šahovska godina je bila specifična. Pandemija korone je prilično uticala na mnoga takmičenja, ali srećom, ona glavna su kod nas organizovana i odigrana.

Internacionalni majstor Blažo Kalezić je imao vrlo uspješnu prošlu godinu, kako i u šahu „za drvenom tablom“, tako i na takmičenjima preko interneta. Na šampionatu Crne Gore po drugi put je uspio da osvoji pobjednički pehar.

Goran Tomić: Zašto je nastala ’pauza’ od 21 godinu između ove dvije šampionske titule?

IM Blažo Kalezić: Prvu titulu seniorskog šampiona CG sam osvojio 99-e godine na švajcarcu sa oko 70 takmičara. To mi je bilo tada već treće prvenstvo, jer je debitantski nastup bio 93-e u Podgorici kada je pobijedio FM Mladen Krstić a drugi nastup 98-e u Kolašinu kada je pobijedio IM Zdravko Vuković. Počev od 2000-e godine kada sam na šampionatu Jugoslavije u Subotici pobijedio 5 izuzetno jakih velemajstora i 2001-e kada sam na turniru u Bukureštu osvojio bal za velemajstora, počela su u meni da se javljaju kolebanja da li je ispravno otisnuti se na put šahovskog profesionalca. Jedan od bitnijih razloga je bio što sam za Olimpijadu 2000-e koja se održala u Istanbulu, bio prvo na širem spisku od 12 igrača koji su trebali da predstavljaju Jugoslaviju. Ostao sam i na užem od 8 igrača, a čak je odustao izuzetno jaki VM Miroslav Marković. Tada je trebalo izabrati 6 igrača a ja sam po svim kriterijumima i rezultatima trebao tada predstavljati Jugoslaviju. Proradili su razni lobiji, a mene čak nisu podržali ni naši ljudi u odborima tako da sam ja bio taj sedmi prekobrojni . U periodu od 99-2002-e sam izuzetno uspješno nastupao za italijanski klub Palermo a jednu sezonu slabije za Termoli. Kako sam upisao tada studije prava nijesam želio da radim nešto površno. Tada sam imao izuzetnu saradnju kluba Palermo sa jednim od glavnih ljudi Đulijano D Eredita, dobijao po pola godine dozvolu boravka, čak mi je nuđeno italijansko državljanstvo. Prevagnuli su motivi da završim studije prava i da se dokazujem u Crnoj Gori, pa sam se zahvalio na saradnji, a preporučio velemajstora Milana Draška. Što se tiče šampionata, nekoliko puta sam bio u ozbiljnoj šansi za prvaka, ali bih u zadnjim metrima poklekao. Neki od glavnih razloga što sam nekoliko šampionata žrtvovao da bih imao sigurniji plasman u prvih 5 i bio član reprezentacije CG. Moje mjesto je godinama najkritičnije u reprezentaciji, jer je izuzetno teško kada na listi imate 6 velemajstora i 15-ak intermajstora,  a treba izabrati 5 igrača. Počev od 2007-e kada sam se zaposlio, većinu takmičenja koja su se održala u CG-i sam odigrao putujući sa posla direktno na partiju. Kako sam ograničen godišnjim odmorom i slobodnim danima, tako sam morao da ih čuvam za nastupe po inostranstvu i za reprezentaciju. Ovaj poslednji nastup sam prelomio iako se igralo u Podgorici, uzeo odmor dao sve od sebe i čini mi se zasluženo ga osvojio sa 6 pobjeda i 3 remija i čak poenom prednosti.

G.T: Pratio sam šampionat i činilo mi se da igrate vrlo lako, i moram da priznam da sam uživao gledajući Vaše partije. Koje su pobjede bile ključne koje su odlučile titulu?

IM Blažo Kalezić: U poslednje vrijeme sam počeo da igram direktno na protivnika i biram otvaranja koja bi mogla da mi pruže šansu na pobjedu, tako da sam primijenio riskantiji pristup partijama. Pored standardne francuske, ponekad skandinavske odbrane, igrao sam nekoliko partija Karokan i sicilijanku. Ključne pobjede su bile  u petom kolu protiv višestrukog i dominantnog velemajstora Nikole Đukića, kome je to bio prvi poraz na šampionatima poslije čak 4 godine! Zatim u sedmom kolu protiv FM Jovana Milovića koji je bio u seriji od 4 pobjede, i u osmom kolu protiv VM Nebojše Nikčevića koji je bio u seriji od čak 5 pobjeda, i ta partija je odlučila pobjednika prvenstva.

Goran Tomić: Igrali ste odlično i na Kupu i Premijer ligi. Tu ste osvojili ekipne zlatne medalje. Koji su Vam bili najopasniji protivnici na Kupu, a koji na Premijer ligi? Koji su mečevi odlučili pobjednika?

IM Blažo Kalezić: Na Kupu sam doživjeo jedini poraz u 2020-oj, kada sam odbio remi iskusnom FM-u Momu Raičeviću. Odigrao sam samo jedan neoprezan potez u otvaranju, a on je odigrao je vrlo nadahnuto, nije mi dao nijednu šansu za preokret. U derbi mečevima protiv “Elektroprivrede“ sam u burnoj partiji uspjeo da savladam FM Milovića, a protiv ekipe “’Crnogorac“ sam sa FM  Aleksandrom Tomićem pred kraj meča birao sigurniji nastavak i remizirao da ekipa osvoji pehar. Sa ukupno 3 pobjede, porazom i remijem sam imao solidan nastup. Na Premijer ligi smo voljom žrijeba imali u prva 2 kola derbije sa “Elektroprivredom“ i “Crnogorcem“. Kako smo pobijedili u oba derbija, nekako sam se više usresredio na funkciju vozača u ekipi J i da ne pokvarim nešto, tako da sam ligu završio sa 4 pobjede i 5 remija.

G.T: Kako se pripremate za partiju? Da li imate pripremu za protivnika koristeći bazu partija? Ili imate neki drugi način pripreme?

IM Blažo Kalezić: Kada imam više vremena za Berger turnire, volim da pronađem varijante koje bi bile neugodne za protivnika, naravno, Chesbase je neizostavan. Nekada, kada vidite da protivnik igra sve i svašta kao npr. Ivančuk , najbolji način pripreme je da se dobro naspavate, odmorite i budete spremni za bespoštednu borbu.

G.T: Imali ste još nekoliko zapaženih rezultata prošle godine. Koje smatrate najvažnijim?

IM Blažo Kalezić: Bila su 2 turnira u našem klubu Budućnost, jedan brzopotezni koji se rejtingovao i po prvi put u CG-i u Fišerovom šahu i na oba sam pobijedio. U februaru sam uspjeo da trijumfujem na po mnogima najjačem ikada održanom rapidu u Dubroviku, koji je okupio 112 igrača sa 7 velemajstora. To su sve bili turniri po bržem tempu, jer smo zbog pandemije spriječeni da igramo klasični šah.

Dio pehara u mojem stanu u Siti kvartu

G.T: Imate izuzetne rezultate i u brzom tempu igre. Šta mislite zašto? Da li se tu radi o bržem računanju od Vaših protivnika, ili o nečem drugom?

IM Blažo Kalezić: Valjda, kako sam spriječen zbog zauzetosti sa poslom da igram turnire po dužem tempu, prosto se uželim vikendima šaha na raznim rapidima i cugerima. Tu ima dosta i vježbe sa drugarima kada se daje često vremenska fora pa sam vjerovatno zbog toga spreman da igram i u teškim situacijama sa vrlo malo vremena. Uspjeo sam od 14 Brzopoteznih prvenstava CG-e koje sam igrao, da ih osvojim čak 8 puta. Izuzetno mi je drago što sam igrao Brzopotezno EP u Skoplju 2018-e. Čak sam u pretposlednjem kolu igrao protiv  VM Artemijeva 2812 praktično za titulu, jer sam bio u naletu sa 7 ipo iz poslednjih 8 partija. Porazom od njega pao sam na diobu od 8-13-og, završio kao 12-i.

Sa Vladislavom Artemievim

G.T: Možete li da predstavite nekoliko partija čitaocima Šah-mat liste?

IM Blažo Kalezić: Drage su mi partije sa već pomenutog prvenstva Jugoslavije 2000-e, sa VM Velimirovićem i VM Marjanovićem obije crnim figurama. Sa Velimirovićem po završetku partije se desio jedan od najdražih trenutaka u karijeri. Kada se završila, (a inače sam u njoj žrtvovao damu) publika u sali je ustala i pola minuta aplaudirala…

Velimirovic,Dragoljub (2558) – Kalezic,Blazo (2403) [B01]
Sampionat Jugoslavije 2000 Subotica (8), 25.03.2000

1.e4 d5 2.exd5 Nf6 3.c4 e6 4.dxe6 Bxe6 5.d4 Bb4+ 6.Nc3 Ne4 7.Qc2 Qxd4 8.Nf3 Qf6 9.Bd3 Nxc3 10.0–0 Nc6 11.Bg5 Qxf3!!

12.gxf3 Nd4 13.bxc3 Nxc2 14.Bxc2 Be7 15.Bxe7 Kxe7 16.Be4 Rab8 17.Rfe1 Kf6 18.Bd5 Bf5 19.a4 Rhd8 20.a5 Rd6 21.f4 g6 22.Kg2 h5 23.h4 c6 24.Bf3 a6 25.Re3 Rbd8 26.Rae1 R8d7 27.Re8 Be6 28.c5 Rd3 29.Re3 Rd2 30.Re2 Rxe2 31.Bxe2

31…Rd2 32.Bf3 Rc2 33.Rb8 Rxc3 34.Rxb7 Rxc5 35.Rb6 Rxa5 36.Rxc6 Ra4 37.Kg3 Ra3 38.Kg2 Kf5 39.Be2 Bd5+ 0–1

 

Marjanovic,Slavoljub (2524) – Kalezic,Blazo (2403) [D43]
Sampionat Jugoslavije 2000 Subotica (12), 30.03.2000

1.c4 e6 2.Nc3 d5 3.d4 c6 4.Qb3 dxc4 5.Qxc4 Nf6 6.Nf3 b5 7.Qb3 Nbd7 8.Bg5 Be7 9.Rc1 0–0 10.g3 Ba6 11.Bg2 Rc8 12.a3 c5 13.Rd1 b4 14.Na4 Qa5 15.axb4 cxb4 16.Ra1 Bc4 17.Qd1 Qb5 18.b3 Bd5 19.Bxf6 Nxf6 20.0–0 Rfd8 21.e3 Bd6 22.Nd2 Bxg2 23.Kxg2 e5 24.Nc4 Bb8 25.Ra2 exd4 26.exd4 h5 27.Re1 h4 28.gxh4 Qf5 29.Ne5 Bxe5 30.Rxe5

30…Qxe5! 31.dxe5 Rxd1 32.exf6 gxf6 33.Re2 Rd4 34.Re7 Rc2 35.Rxa7 Rf4 36.Kg3 Rcxf2 37.Nc5

37… f5 38.h5 R4f3+ 39.Kh4 Rg2 40.Ra8+ Kh7 0–1

Kada sam uključio TV, primijetio sam da je gost u studiju VM Marjanović kojega sam par sati ranije savladao. Kada ga je voditelj pitao kako ste igrali danas? Izuzetno korektni Marjanović je rekao da je naletio na raspoloženog majstora Kalezića iz Crne Gore koji mu nije dao nikakvu šansu.

Takođe, ima jedna interesantna partija sa moldavskim igračem Hamitevičijem, igrala se na PE 2015-e u Rejkjaviku. Kako je njihova reprezentacija do 6-og kola igrala u sastavu sa 4 igrača, ja sam se spremao sa crnima za određenog protivnika. Tek poslije ručka, nekih pola sata prije početka partije pogledao sam pojedinačne parove i neprijatno se iznenadio kada sam vidjeo potpuno neočekivanog protivnika. Tada sam odlučio da se odmorih tih 15-ak minuta, primijenim staru verziju Benonija sa c5 i e5 pa šta bude . Čak je partija ispala i mnogo bolja nego kada se detaljno pripremam…

Hamitevici,V (2430) – Kalezic,B (2440) [A44]
20th European Teams Reykjavik ISL (5.12), 17.11.2015

1.d4 c5 2.d5 e5 3.e4 d6 4.Nc3 Be7 5.Nf3 Nf6 6.Bb5+ Nbd7 7.a4 a6 8.Bd3 b6 9.Nd2 0–0 10.g3 Ne8 11.h4 g6 12.h5 Ng7 13.Be2 gxh5 14.Nc4 f5 15.exf5 Nf6 16.Bh6 Bxf5 17.Ne3 Bg6 18.f4 exf4 19.gxf4 Nfe8 20.Kd2 Bf6 21.Qg1 Bd4 22.Bxh5 Nxh5 23.Rxh5 Ng7 24.Rh3 Qd7 25.Qg2 Rae8 26.Ncd1 Rf7 27.c3 Bf6 28.Bxg7 Bxg7 29.Rh4 b5 30.axb5 Qxb5 31.f5

31…Rxf5! 32.Nxf5 Bxf5 33.Qf3 Bg6 34.Rh2 Qb3 35.Re2 Rf8 36.Qg2 Qc4 37.Ne3 Bh6 38.Ke1 Qh4+ 39.Kd1 Bxe3 40.Rxe3

40…Rf2 0–1

G.T: Da se vratimo na Vaše početke bavljenja šahom. Kako je do toga došlo? Ko Vam je bio prvi trener i kako ste naučili da igrate šah?

IM Blažo Kalezić: Sada ide ona priča da sam naučio gledajući oca i strica kako igraju, ali kod mene se to 100% desilo J. Imao sam oko 6 godina i uočio poslije par dana da stric igra skakačem po dijagonali i to ukazao. Rodbini je to bilo interesantno, pa me je tata poveo u nekadašnji Dom JNA u sekciju šaha koju je vodio naš jaki IM Boro Miljanić, tako da kada ga sretnem, oslovljavam sa Prvi učitelju ..

Poslije sam sa školom Radojica Perović i našim trenerom Vladimirom Radomanom, osvajali opštinska, republička i jednom čak i Jugoslovensko prvenstvo osnovnih škola! Kao i u osnovnoj školi, tako sam predvodio i omladinsku ekipu Budućnost na prvoj tabli na jugoslovenskim ligama igrajući sa (sada poznatim velemajstorima) Ivaniševićem, Šolakom, Vučkovićem, Papom i drugima sa velikim procentom dobijenih partija. Jedini poraz od cca 30 partija sam doživio od Vučkovića kada nam je trener FM Dabetić rekao da igramo oštrije na visoku pobjedu, jer smo imali svakako medalju, a postojala je mogućnost da budemo prvaci Jugoslavije.  Najviše sam napredovao u udruženju Mat kod (zajedničkog ) trenera IM Zdravka Vukovića, a ono je funkcionisalo do 99-e godine. Angelina i Zdravko Vuković su mi puno pomogli oko nastupa za “Palermo“.

G.T: Koji su Vam bili glavni rivali u toj ranoj šahovskoj fazi? Da li se družite još sa tim šahistima? Da li su i oni ostali u šahu?

IM Blažo Kalezić: U pionirskim danima glavni konkurent mi je bio Dragan Bulatović koji sada igra za Prosvjetu i u tom periodu je bio dominantan. U omladinskim danima je počeo da se probija Nikola Đukić koji je mlađi skoro 5 godina od mene. Dragan se posvetio drugim stvarima, a imao je strašan potencijal za šah. Prije par godina sam ga preporučio za trenera Škole šaha Dijagonale a povremeno nastupa. O Nikoli je suvišno trošiti riječi… 

G.T: Završili ste studije prava i to je, koliko znam, Vaša profesija. Ipak, da li se razmišljali da postanete šahovski profesionalac?

IM Blažo Kalezić: Razmišljao sam još od srednje škole, a poslije njenog završetka sam nekoliko godina igrao turnire pretežno po bivšoj Jugoslaviji. S obzirom da za šah treba dosta odricanja, odlučio sam da upišem i studije prava da napravim neki balans. Za sada uspijevam da budem uspješan na svim poljima pa čak i na 64 .

G.T: Da li je kod nas, mislim na prostor bivše Jugoslavije, moguće živjeti dobro samo od šaha?

IM Blažo Kalezić: Do prošle godine, vjerujem da su vodeći šahisti na prostorima bivše YU mogli dosta solidno da žive, s obzirom da većina ima angažmane u nekoliko liga. Naravno, dosta može da se zaradi i od trenerskog rada. Ali, ovo vrijeme pandemije je pogodilo mnoge oblasti, pa se šah preselio na internet i eventualno držanje online časova. Mislim da je sada generalno vrlo teško stanje, i mnogi šahisti su na ivici egzistencije. Ovi turniri što pravi Karlsen sa 15-20 srećnih dobitnika su popularni za široku masu zaljubljenika ali pogubni za ostale šahovske profesionalce. Naime, ostalima preostaje da igraju za skromne nagrade otvorenih turnira na chesscom-u, kao što su npr Titled Tuesday, gdje igra i po 300 velemajstora za samo 8 nagrada! I da se svi prebace u online trenere…

G.T: Šta mislite da li bi uvođenje neke titule „majstora sporta“ kao u Rusiji, (što bi se možda moglo porediti sa „nacionalnom penzijom“ za sportiste, ali pod uslovom da ne može da se nekim zakonom ukine ili smanji) osiguralo mirnu budućnost šahista koji ne bi morali da se bave drugom aktivnošću već samo šahom. Da li bi šah tada brže kod nas napredovao?

IM Blažo Kalezić: Bilo je neke priče u svijetu o uvođenju titule super velemajstor npr. 2650 ili 2700 rejtinga jer to nije isti rang kao velemajstora sa cca rejtingom 2400-2500, ali je samo ostalo na njoj… Što se tiče prostora bivše YU trebalo bi riješiti pitanje makar za rang velemajstora, da imaju mnogo bolji status u društvu .Da im ide zdravstveno i penzijsko osiguranje, a siguran sam da za svaku državu kod nas i u okruženju to ne bi bio veliki izdatak. Time bi motivisali igrače da je bilo vrijedno truda posvetiti se karijeri šahiste i dostizanja najvišeg ranga.

G.T:  Dugo godina igrate kao standardni reprezentativac. Koje su Vam šahovske olimpijade ostale u najboljem sjećanju?

IM Blažo Kalezić: Igrao sam na 5 olimpijada za Crnu Goru, i prošle godine jednu online. Počev od Dresdena 2008-e, Khanti Mansiska 2010-e, Bakua 2016-e, imao sam i 2018-e u Batumiju vrlo uspješne nastupe. Na svakoj od njih sam bio nadomak bala za velemajstora. U 2008-oj 6-8 skor, pobijedio 3 velemajstora, 2010-e 6-9, nekoliko ispuštenih prilika, 2016-e 4 ipo iz 7 i 2018-e 6-9. Tada sam (2018-a) imao crnima remi sa čuvenim Barejevom, a Korobov u devetom kolu nije htjeo remi sa pješakom manje pri raznobojnim lovcima. Kako se (iz) borio tada za zlatnu medalju na četvrtoj tabli uspjeo je da sačeka grešku blizu 100-og poteza. Naime, pogrešno sam reklamirao remi u 49-om potezu, misleći da je 51-i, jer se nije pomjerio čak ni pješak! Samo da sam sačekao taj jedan potez imao bih sa remijem perfomans u tom trenutku 2600 koliko bi bilo dovoljno za bal, ali nije mi bilo suđeno…

Olimpijada, Hanti Mansijsk 2010



Olimpijada, Istambul 2012.

Olimpijada, Baku 2016

G.T: Da li imate i nekog selektora koji Vam je ostao u najboljem sjećanju? Ko je ustvari sada selektor i da li ste ga lično upoznali?

IM Blažo Kalezić: Od kada je Crna Gora stekla nezavisnost i nastupila prvi put 2007-e na Prvenstvu Evrope na Kritu, bilo je ukupno do 2019-e godine (i nastupa uživo) 5 selektora. Interesantno da sam od tih 5 selektora, samo kod dvojice bio pozivan u reprezentaciju, od ukupno mojih 5 Olimpijada i 5 EP. To su bili od 2008-2012-e FM Dragan Popadić, kada sam (pola u šali ) rekao kada on pođe, da ću i ja sa njim, što se i desilo… Od 2015-2019 VM Milan Draško. Izgleda da je ostalim selektorima: FM Vladimir Pajković-2007-e, MK Lazar Aković-2011-e i IM Boro Miljanić-2012-e, odlučujuća greška da budu smijenjeni, što me nijesu pozvali u reprezentaciju . Sa svim selektorima sam u dobrim odnosima. Selektora Meraba Gagunašvilija nijesam upoznao, nadam se da neće praviti greške u hodu…

Sa prijateljem Draganom Popadićem na Lovćenu

G.T: Kako ocjenjujete onlajn olimpijadu koja je odigrana prošle godine? Da li ste zadovoljni svojom igrom i ukupnim učinkom reprezentacije?

IM Blažo Kalezić: To je bilo eksperimentalno takmičenje sa mnogo tehničkih problema u svim fazama, od kvalifikacija i varanja, do dodjeljivanja zlatnih medalja finalistima. Ja sam imao peh na startu sa pješakom više, boljim vremenom, da čak izgubim topovsku završnicu (doduše na različitim stranama) sa po 3 pješaka. Na kraju sam imao 2-4 na drugoj seniorskoj tabli, gdje smo se smjenjivali ja, IM Luka Drašković i FM Aleksandar Tomić. Vrlo čudno je Fide napravila koncept spajanja muško-ženskih igrača na 6 tabli. Imali ste po dvije seniorske muške i ženske table i po jednog omladinca i omladinku. Siguran sam da je trema uticala na ženski dio ekipe i da bi svakim sledećim nastupom igrali sve bolje, mada smo završili na mjestu u skladu sa početnim prosječnim rejtingom.

G.T: Možete li porediti onlajn olimpijadu i klasičnu olimpijadu?

IM Blažo Kalezić: Nebo i zemlja, treba doživjeti to na licu mjesta, kada su u blizini vas vodeći svjetski igrači, šarenolikost raznih nacija, prava egzotika…

G.T: Prošle godine ste igrali na elitnim onlajn turnirima Titled Tuesday gdje ste igrali protiv vice-šampiona svijeta i drugih vrhunskih šahista. Kakvi su Vaši utisci sa tih takmičenja?

IM Blažo Kalezić: Takve turnire ne shvatam previše ozbiljno, više je to neka mogućnost da provjerite svoje znjanje i varijante sa Top elitom. Nekoliko puta sam imao po 6 ipo iz 8 i 7-8, ali nijesam uspjeo da stignem do 8-10 poena koliko je obično potrebno za prvih 8 koji obezbjeđuju nagradu i razigravanje do pobjednika turnira. Poslednji sam odigrao čini mi se u septembru, a glavni razlog je što počinju u 18.00 ili 19.00, pa ne stignem dovoljno da se odmorim od redovnog posla. Ali mi je drago što sam nagovorio mojeg prijatelja FM Popadića da igra na njima sa velikim uživanjem i povremenim uspjesima.

G.T: Da li imate neku zanimljivu partiju ili poziciju sa tih turnira za čitaoce?

IM Blažo Kalezić: Ima partija sa pojedinačnog PE online igranog u maju. U prvom kolu sam dobio jakog velemajstora sa crnima Avitala Borušovskog iz Izraela, a u drugom kolu jakog velemajstora Goganova inače učesnika nedavnog Superfinala prvenstva Rusije. Igralo se na tempu 10 minuta plus 5 sekundi, a nastala je vrlo neobična pozicija sa otvorenim kraljevima nalik na boksere.

Boruchovsky,A (2541) – Kalezic,B (2451) [C03]
Euro Online +2300 Day 2 chess.com INT (1), 30.05.2020

1.e4 e6 2.d4 d5 3.Nd2 a6 4.Ngf3 Nf6 5.Bd3 c5 6.exd5 exd5 7.0–0 c4 8.Re1+ Be7 9.Bf1 Bg4 10.h3 Bh5 11.b3 cxb3 12.axb3 0–0 13.c4 Nc6 14.Bb2 Bb4 15.Be2 Re8 16.Ne5 Bg6 17.Nxg6 hxg6 18.Rf1 Qd7 19.Nf3 Bd6 20.cxd5 Nxd5 21.Bc4 Ncb4 22.Ne5 Bxe5 23.dxe5 b5 24.Be2 Rad8 25.Bg4 Qe7 26.Qf3 Nc6 27.Rfe1 Ndb4 28.Rad1 Rxd1 29.Qxd1 Rd8 30.Qf3 Nd3 31.Re3 Ncb4 32.Bc3 Qc7 33.Bd2 a5 34.h4 Nxe5 35.Rxe5 Qxe5 36.Bc3 Qd5 37.Qe3 Nc2 38.Qe7 b4 39.Bb2 Nd4 40.h5 Nc6 41.Qc7 Qd6 42.Qb7 Ne5 43.hxg6 Nxg6 44.Be2 Qd5 45.Qc7 Re8 46.Bc4 Re1+ 47.Kh2 Qh5+ 48.Kg3 Qg5+ 49.Kf3

49…Nh4# 0–1

Partija sa GM Goganovom

Goganov,A (2565) – Kalezic,B (2451) [D44]
Euro Online +2300 Day 2 chess.com INT (2), 30.05.2020

1.d4 d5 2.c4 c6 3.Nf3 Nf6 4.Nc3 e6 5.Bg5 dxc4 6.e4 b5 7.e5 h6 8.Bh4 g5 9.Nxg5 hxg5 10.Bxg5 Be7 11.exf6 Bxf6 12.Bxf6 Qxf6 13.g3 Bb7 14.Bg2 Na6 15.a4 0–0–0 16.axb5 cxb5 17.Bxb7+ Kxb7 18.Nxb5 Nb4 19.Rxa7+ Kb6 20.Qa4

20…Nd3+ 21.Kd2 Qxf2+ 22.Kc3 Qxb2+ 23.Kxc4

23…Rxd4+ 24.Nxd4 Ne5# 0–1

Ista varijanta, Botvinikova u slovenci, žrtva dame…

Vodeći na PE,najbrža pobjeda ()

G.T: Koje turnire planirate da igrate ove godine? Da li ćete igrati u Herceg Novom na Memorijalu Đorđa Konjevića?

IM Blažo Kalezić: Nijesam siguran za Herceg Novi, a što se tiče turnira po klasičnom tempu sam ih se baš uželio.

G.T:  Očigledno da Vam je šahovska forma na visokom nivou. Da li planirate da osvojite i treću velemajstorsku normu (i titulu velemajstora) u doglednoj budućnosti?

IM Blažo Kalezić: Naravno, neka tendencija u narednom periodu mi je da igram što više turnira gdje bih mogao da osvojim bal za velemajstora.

G.T: Poznati ste kao vrlo duhovit čovjek. Pretpostavljam da znate dosta anegdota o šahistima, prošlim i sadašnjim. Možete li da navedete neke?

IM Blažo Kalezić: Sa ove slike nastale na prvenstvu CG-e na Žabljaku 2003-e u partiji sa popularnim Đošom mogu reći dvije anegdote. U strahovitom cajtnotu Đoša vidi da mu je preostalo 3 sekunde na digitalnom satu, i u poslednjem sekundu prije pada ga pritisne! Ja ga pitam: Đoša, a potez? On:  Aaa, evo stiže i potez J. Na slici vidite starijeg čovjeka koji je prestojao nekih 4 sata dok se završila partija i analiza. Pitao me: Jeste li vi Kalezić? –Jesam, izvolite…-Jeste li poznavali Branka Kalezića? –Ne znam tačno, kojih je godina? –Mnogo mi je pomogao u ratu. Nastalo je veliko olakšanje kod mene, moglo je biti suprotno, neka npr. osveta  

Šetamo prostranstvima Sibira 2010-e za vrijeme Olimpijade Jusuf Kalamperović, Srđa Dragašević, Dragan Popadić i ja kroz staze. U nekom trenutku ugledah da nekih 30-ak metara u šumi vuka! Kako je svako nastavio svojim putem, prokomentarisah: Dobro je da je ovakav odnos snaga 4 na prema 1… Kaže Srđa Dragašević, -Ajde Blažo, kod nas je u Pljevljima i medved domaća životinja  .

A ova mi je posebno simpatična . Kada je naš proslavljeni velemajstor Božidar Ivanović sa prijateljem Jovanom Dujovićem gostovao da li u Kolašinu ili Mojkovcu. Sačekuje ih predstavnik domaćina na željezničkoj stanici, prilazi Jovanu Dujoviću i kaže: Kako ste velemajstore Ivanoviću, prepoznao sam vas sa slike iz novina!?? Kaže Bonja –Vi druže mora da ste novine čitali naopačke  ( S obzirom da Dujović nema kosu a nosi dugu bradu ).

Simpatična slika snimljena na proputovanju za Sarajevo u lokalu u Plužine. Pitanje: Ko bi bio četvrta tabla od ove opasne ekipe? 

G.T: Sa kojim šahistima se najviše družite?

IM Blažo Kalezić: U Podgorici sam prijatelj sa gazdama nekoliko lokala koji imaju po par šahova u ponudi gostima. To su u Siti kvartu “Vorhol“ i “Vanila“, a u zgradi Maksim “Street bar“. Bila je vrlo neobična situacija kada smo početkom godine čekali sat vremena da se oslobode dvije garniture koje su inače zauzete po skoro čitavi dan. Vjerovatno je i serija Damin Gambit uticala na mnogo veće interesovanje za šah. Što se tiče druženja ima 15-20 osoba, pa bih uzeo previše prostora ili nekog izostavio…

G.T: Da li postoji rivalitet naših šahista? Borba za mjesto u reprezentaciji? Šta mislite o tome?

IM Blažo Kalezić: Toga ima u svim branšama, počev od posla, sporta a pogotovo zbog izražene sujete i u šahu. Smatram da zdrava konkurencija može da bude izuzetno korisna, jer bi jedni druge gurali naprijed. Da je npr naš VM Đukić  igrao u Srbiji ili Hrvatskoj, apsolutno sam siguran da bi dostigao rejting 2600+. Teško je u našoj Crnoj Gori sa malom bazom igrača održati rejting veći od 2550 a još teže ga podići ka 2600.

G.T: U medijima je bilo polemike oko sastava reprezentacije za onlajn olimpijadu. Šta mislite o tome?

IM Blažo Kalezić: Tu po mojem mišljenju izostaje češća komunikacija između vodećih šahista i rukovodstva saveza. Tendencija online Olimpijade je i bila da se uključi što više mlađih igrača koji bolje barataju modernijim sredstvima komunikacije i igranja online. Uključivanje kamera, upotreba računara, baš specifični uslovi za igru.

G.T: Šta je potrebno za brže napredovanje naših šahista? Zašto nijedan naš šahista nije stigao do 2600 ELO poena, kada je očigledno da imaju potencijal za tako nešto?

IM Blažo Kalezić: Pokušalo se na nekoliko mahova sa dovođenjem VM Zigurdsa Lanke prije 20-ak godina, trening kampovi sa poznatim velemajstorima, ali je sve to dosta zahtjevno i skupo, a novca je sve manje u šahu. Kada bi se obnovile Balkanijade, Prvenstva Mediterana, berger turniri sa najmanje 10-om kategorijom, bilo bi mogućnosti da se znatno više napreduje sa rejtingom.

G.T: Koje šahiste sa područja bivše Jugoslavije najviše cijenite? Sadašnje i bivše?

IM Blažo Kalezić: Od bivših Svetozara Gligorića i Ljubomira Ljubojevića, a od sadašnjih Zdenka Kožula, Ivana Šarića, Ivana Ivaniševića i Aleksandra Inđića.

 G.T: Koje svjetske šahiste najviše cijenite?

IM Blažo Kalezić: Ananda, Širova i Karlsena

 G.T: Možete li uporediti ovaj šah sa onim šahom koji se igrao u vrijeme Fischera, Spaskog, Talja, Petrosjana, Smislova, Botvinika, kao i onim šahom iz prve polovine dvadesetog vijeka ili čak ranije. Koliko se šah promijenio? Kako bi Morphy prošao na savremenim turnirima?

Poklonjena crnogorska kapa Botviniku u Moskvi 95-e

 

 

Sa Suetinom sa turnira u Moskvi 95-e

IM Blažo Kalezić: Svako vrijeme nosi svoje heroje i predstavnike. Teško je upoređivati razne periode, kao što imaju dileme u vezi fudbala sa Peleom, Maradonom, Mesijem, Ronaldom, u košarci  sa Džordanom, Brajantom, L.Džejmsom, tako je i u šahu to teško utvrditi. Fišer je recimo imao ogromnu glad za istraživanjem novih informacija, teoretskih novosti, za rusku školu šaha je nekako to rađeno sistematičnije i postojali su veliki štabovi i sekundanti za svakog njihovog vrhunskog igrača. Morfi je kratko trajao, ali je bio superioran, a bio bi vjerovatno u krugu vodećih igrača u svakom razdoblju…

G.T: Da li se šahisti sada manje druže nego nekada? Koji je razlog za to?

IM Blažo Kalezić: Ubrzao se tempo života, prenijelo se druženje na društvene mreže. Sada se sve rjeđe može naći da neko analizira bez pomoći šahovskih programa, izostaje analitičnost.

G.T: Postoje li neki turniri koji su Vam omiljeni, na kojima ste imali uvijek uspjeha?

IM Blažo Kalezić: Nekako za Danilovgrad imam posebnu emociju, počev od osvajanja Omladinskog prvaka CG 97-e, seniorskog 99-e, a zatim od fenomenalnog memorijalnog turnira Ljubo Đurović koji se igra u decembru, a uspjeo sam čak 6 puta da ga osvojim.

Prvi memorijal Ljubomir Đurović u Danilovgradu.

 

G.T: Koji tempo igre Vam najbolje odgovara? Rapid, blic i klasični?

IM Blažo Kalezić: Blic

G.T: Imate li neki savjet za mlade šahiste?

IM Blažo Kalezić: Izučavanje starih majstora Taraša, Šlehtera, Rubinštajna, Nimcoviča, Aljehina…

G.T: Evo na kraju i nekoliko „blic pitanja“. Najbolji šahista u istoriji šaha?

IM Blažo Kalezić: Ne može jedan, Fišer, Kasparov i Aljehin mi odskaču od ostalih.

Odavanje pošte Fišeru u Rejkjaviku 2015-e

G.T: Najbolja šahistinja svih vremena?

IM Blažo Kalezić: Judit Polgar.

U Baru sa Marijom Muzičuk, tada svjetskom šampionkom

G.T: Omiljeno otvaranje kao crni?

IM Blažo Kalezić: Francuska odbrana

G.T: Najbolja šahovska knjiga?

IM Blažo Kalezić: Zavisi od snage igrača, za početni nivo: Osnovi šaha od Kapablanke, majstorski: Kako razmišlja velemajstor od Kotova, a za više nivoe knjige od Dvoreckog, Kasparova…

G.T: Šah je više umjetnost ili sport?

IM Blažo Kalezić: Spoj nauke, umjetnosti i sporta, mada je za mene šah borba sa protivnikom a često i sa samim sobom… 

G.T: Da li (i zašto) đaci u osnovnoj školi treba da uče šah?

IM Blažo Kalezić: Zato što šah pomaže logičkom razmišljanju, kombinatorici, kreativnosti, intuiciji, upornosti, samopouzdanju, sposobnosti planiranja i donošenja odluka a samim tim i izgradnji ličnosti i karaktera.

Goran Tomić: Zahvaljujem internacionalnom majstoru Blažu Kaleziću na detaljnim odgovorima, želim mu pored lične sreće, i šahovske uspjehe (titulu velemajstora).

IM Blažo Kalezić: Hvala Gorane, sve najbolje i Vama želim.

Intervju je obavljen preko interneta 14. januara 2021.


Нема коментара:

Постави коментар