недеља, 17. јануар 2021.

INTERVJU SA DRAGANOM LAZIĆEM, PREDSJEDNIKOM ŠAHOVSKOG SAVEZA SRBIJE

INTERVJU SA DRAGANOM LAZIĆEM, PREDSJEDNIKOM ŠAHOVSKOG SAVEZA SRBIJE

Gospodin Dragan Lazić je tek nekoliko mjeseci predsjednik Šahovskog saveza Srbijе, a već su vidljive velike promjene u ŠS Srbije. Na zvaničnom sajtu redovno izlaze nova obavještenja. Zamolio sam gospodina Dragana Lazića za intervju za Šah –mat listu.

Goran Tomić: Prvo da Vas pozdravim i iznesem svoju impresiju da se u Šahovskom savezu Srbije ima jako mnogo dešavanja. Planirani turnir su održani, a usvojen je kalendar takmičenja za 2021 i promjene pravilnika o takmičenjima.  Možete li da kažete u kakvom ste stanju zatekli Šahovski savez Srbije kada ste u septembru izabrani za predsjednika?

Dragan Lazić: Od onih sam koji nikad svoj uspeh ne zasnivaju na kritici zatečenog stanja, međutim složenost situacije zahteva da šahovska javnost bude informisana. Ogromna je dubioza u finansijskom smislu a zatim u organizacionom. Može se reći da škripi na sve strane i da je potrebno mnogo vremena da Šahovski savez Srbije postane ugledna organizacija. Veliki problem je u tome što postojeći Statut onemogućava da u rukovodstvo Saveza uđu ljudi koji aktivno pomažu predsedniku u konsolidaciji Saveza. Čak ni jedno mesto u UO nije predviđeno za takve ljude, već su svi članovi delegirani „odozdo“ bez ikakvih obaveza prema krovnom savezu.

G.T: Dosta osoba iz mnogih komisija i odbora Šahovskog saveza Srbije i lično poznajem. Koliko ste zadovoljni radom komisija i odbora u proteklih nekoliko mjeseci? Planiraju li se kakve promjene?

Dragan Lazić: Vrlo sam nezadovoljan aktivnošću najvećeg broja komisija i odbora, uz samo dva ili tri izuzetka. Kada sam zatražio izveštaje o radu u prethodnom periodu, od 15 odbora i komisija dobio sam ukupno 3 odgovora, od čega su dva imala 3 do 5 rečenica a jedan odgovor predsednika odbora je bio da odbija da da izveštaj. Moje ambicije su mnogo veće. Želim oko sebe samo vredne ljude koji nisu u Savezu iz ličnih kalkulacija, i zato pripremam predlog restrukturiranja komisija i odbora, ne samo po personalnom sastavu. Ko ne misli da radi ne može da zauzima mesto onima koji žele da svojom aktivnošću pomognu u pravcu kojim smo krenuli.

G.T: Kakva je saradnja sa Ministarstvom sporta Srbije? Kolika će biti sredstva uplaćena od Ministarstva omladine i sporta Šahovskom savezu Srbije u 2021.godini?

Dragan Lazić: Tek poslednjih nedelja uspeli smo da uspostavimo potpuno međusobno poverenje jer je iskustvo Ministarstva sa ŠSS već nekoliko godina razočaravajuće. Za 2021. očekujemo dotacije u iznosu od 13 miliona dinara što je više nego što je Savez dobijao ranijih godina za nepunih 20%. Ali kada vam kažem da prošle godine Savez nije dobio od Ministarstva ni jedan jedini dinar zbog nenamenski trošenih sredstava u 2018. i 2019. godini kao i da sam morao da u prva tri meseca svog mandata nađem ukupno 6 miliona dinara da vratimo Ministarstvu neopravdana sredstva iz gore pomenutih godina onda vam je jasno da je Savez izgubio 17 miliona samo zbog aljkavosti, dezorganizovanosti, nestručnosti i neposvećenosti. Ali bolje da pređemo na lepše teme.

G.T: Da li ste zadovoljni saradnjom Šahovskog saveza Srbije i FIDE? Koja se međunarodna takmičenja planiraju? Da li imate neke planirane aktivnosti sa Evropskom šahovskom unijom?

Dragan Lazić: Već u prvom mesecu svog mandata uspostavio sam komunikaciju sa obe organizacije. Obavio sam video poziv sa predsednikom FIDE Dvorkovičem, nakon čega smo postigli dogovor oko reprograma postojećih obaveza ŠSS i tako načinili prvi korak ka finansijskoj konsolidaciji. Time smo stekli uslove za konkurisanje za međunarodna takmičenja i aktivnosti u tom pravcu tek predstoje. Sa ECU je takođe uspostavljen odličan odnos, osetio sam i njihovu veliku zainteresovanost da se stanje u ŠSS sanira. Izuzetno sam zadovoljan ovim prvim kontaktima i sa FIDE i sa ECU.

G.T: Da li imate saradnju sa šahovskim federacijama okolnih zemalja, sa područja bivše Jugoslavije?

Dragan Lazić: Za ova tri meseca u kojima sam rešavao gore pomenute probleme nije bilo prostora za ovu temu iako imam u planu da u što kraćem roku uspostavim komunikaciju i, nadam se, saradnju sa federacijama iz regiona, pa i malo šire. Verujem da će u mesecima koji slede doći i do prvih kontakata.

G.T: Kakva iskustva imate na funkciji generalnog sekretara Šahovskog saveza Srbije i Crne Gore, 2003 godine?

Dragan Lazić: Neke negativne stvari kojih se sećam iz tog vremena nažalost prepoznajem i sada u ŠSS. U izvršnim organima premalo je ljudi koji su spremni da rade, već i sada kao i tada imamo takoreći dve skupštine, jednu onu oficijelnu i drugu mini skupštinu u liku Upravnog odbora. Sada sam veći optimista nego u ono vreme jer sam na čelu Saveza i pokušaču da ojačam svoj tim i napravim ozbiljan rezultat. U ono vreme imao sam vrlo limitiran uticaj sa pozicije koju sam obavljao i konstelacije odnosa i personalnog sastava IO ŠSSCG.

G.T: Da se vratimo opet na situaciju u Šahovskom savezu Srbije. Uspješno ste organizovali šampionate Srbije za muškarce i žene u Vrnjačkoj banji. Da li je zadovoljni organizacijom i da li je sve išlo glatko?

Dragan Lazić: I pored mojih visokih standarda koje imam u profesionalnom smislu, celim Šampionatom sam prezadovoljan. Specifično je to što smo se  7 dana pre početka šampionata zarazili koronom prvo ja a posle 2 dana i v.d. generalnog sekretara Andrija Jorgić. Ne samo da smo bili onemogućeni da rukovodimo završnom fazom priprema i samim tokom šampionata već smo zbog ozbiljnosti upale pluća obojica završili u bolnici. Bio sam ne u dnevnom već u satnom kontaktu sa direktorom šampionata Marijanom Stričevićem i glavnim sudijom Nebojšom Baralićem. Kada napravite tim ozbiljnih, sposobnih i dobronamernih ljudi onda možete i iz bolničkog kreveta da organizujete, kako većina šahista tvrdi, najbolje organizovan šampionat Srbije u istoriji, odnosno od 2006.godine. Marijan Stričević i Nebojša Baralić zaslužuju sve čestitke jer su ispunili sve što smo zacrtali a i sami su davali inicijative tako da je krajnji rezultat fantastičan.

G.T: Kako funkcioniše saradnja sa sponzorima Šahovskog saveza Srbije? Koji su sve sponzori ŠS Srbije?

Sa vlasnikom Akademije Dositej Zoranom Jovanovićem

Sa Zoranom Jovanovićem

Dragan Lazić: Rad na sponzorskom pulu mora biti kontinuirana aktivnost. Godinama unazad praktično da sponzora nije bilo. Time se pravila „rupa“ u finansijama Saveza kojom se niko nije bavio. Zašto? Nije mi jasno. Ako se zna da sredstva Ministarstva ne pokrivaju 100% godišnje potrebe Saveza zašto se nije ozbiljno radilo na sponzorskim pulu ja ne razumem. Prvi i najveći doprinos dala nam je Akademija Dositej i njihova pomoć ima relativno još veći značaj jer je došla prvog dana po mom izboru. Zatim su se priključili hotel Fontana Vrnjačka Banja, Generali osiguranje i Resort Stara Planina. Posebno je značajan doprinos medijskog sponzora ALO media system sa izdanjima dnevne novine ALO i portal ALO.rs koji već mesecima ubedljivo najviše od svih medija pišu o šahu. Uz to daju i neograničen prostor za sve sponzore ŠSS. Sada nam se priključuju i RTV Studio B, zatim list Borba i drugi. I sve ovo za samo tri meseca.

G.T: Da li postoje neke stipendije za mlade šahiste?

Dragan Lazić: Zbog zatečene finansijske situacije Savez nije ni blizu sposoban za ovu temu. Naravno da se sa tim ne mirim. Videćemo da li će već u ovoj godini biti prostora da se uspostavi neki mehanizam finansijske podrške Saveza najboljim i najperspektivnijim šahistima.

G.T: Ženski šah u Srbiji izgleda sada u velikom usponu. Koji je razlog za to?

Dragan Lazić: Zadovoljstvo mi je ogromno zbog ove jako uspešne generacije mladih šahistkinja. Nisam siguran da imam odgovor na vaše pitanje ali jeste činjenica da osećam obavezu kao predsednik Saveza da tražim i nađem načine da im damo adekvatniju podršku. Vodim se rezonom da nema mnogo svrhe postojanje Saveza ako se ne bavimo i podrškom uspešnim i perspektivnim šahistima. Jer ne postoji  Savez zbog samog sebe.

G.T: U Šahovskom savezu Srbije je veći broj jako cijenjenih organizatora takmičenja, kao i šahovskih sudija. Poznati šahovski sudija Nebojša Baralić je čak sudio na Turniru kandidata prošle godine. Da li planirate nastavak angažovanja šahovskih sudija na međunarodnim takmičenjima u inostranstvu?

Dragan Lazić: ŠSS će, u meri u kojoj ima uticaj, uvek podržavati kako naše šahiste tako i sudije. Možemo se ponositi kada neki naš sudija dobije priznanje da sudi najprestižnija međunarodna takmičenja.

G.T: Koja su najvažnija takmičenja koja planirate ove godine da održite?

Dragan Lazić: To su svakako kadetski festival koji zbog korone nije prošle godine održan, zatim prva ženska i muška liga, seniorski šampionat, omladinski šampionat.

G.T: U kalendaru takmičenja za 2021, pored ligaških postoje i pojedinačna i ekipna takmičenja osnovnih škola. Koliko se očekuje ekipa i šahista? Da li se planira učešće najboljih školskih ekipa i na međunarodnim takmičenjima kao što je „Bijeli top“ u Rusiji?

Dragan Lazić: Nemam u ovom momentu dovoljno informacija, upravo od nadležne komisije očekujem aktivan odnos u sprovođenju svih aktivnosti iz oblasti šaha u školama. Samo daljim širenjem baze možemo očekivati nove mlade šampione i obezbediti svetlu budućnost srpskog šaha.

G.T: Iduće godine se planira šahovska olimpijada. Da li se planiraju neki kampovi za pripreme reprezentacije?

Dragan Lazić: Mi smo već postigli sponzorski odnos sa resortom Stara planina i to će biti do daljnjeg baza za pripreme reprezentacije kako za Evropsko prvenstvo ove godine tako i za Olimpijadu naredne godine. Postavićemo visok standard tako da pripreme budu kvalitetnije nego mnogo godina unazad.

G.T: Da li se pored ovih takmičenja u kalendaru planiraju i neka onlajn takmičenja?

Dragan Lazić: Neke stvari ćemo planirati i realizovati u hodu. Izašli smo iz teške godine, bavili se mučnim i teškim pitanjima, nadam se da ćemo u mesecima pred nama moći više vremena da posvetimo šahovskim temama. Za sada u kalendaru nemamo onlajn takmičenje.

G.T: U Srbiji su se pojavila nova generacija mladih jakih šahista kojima bi vjerovatno bila korista pomoć jakih stranih trenera. Da li je moguće angažovanje nekog jakog šahovskog trenera za pripremu mladih šahista i reprezentacije?

Dragan Lazić: Tokom godine, u zavisnosti od dalje konsolidacije finansija i reorganizacije administrativnog sektora, nadam se da će se stvoriti dovoljan prostor da najbolji mladi igrači dobiju bolju stručnu podršku nego do sada. Od onih sam koji mere sopstvene reči kada su obećanja u pitanju, želim da pokažem rezultate. Moj angažman biće ogroman, to nema sumnje.

G.T: Kakav je status šaha u školama u Srbiji. Da li je izborni predmet ili sekcija? Postoje li udžbenici? Od kojeg razreda učenici mogu da se bave šahom u školama?

Dragan Lazić: Status šaha u školama je slabiji nego pre par godina, jednostavno kao i sve drugo i u ovoj oblasti napravljeno je par koraka unazad. Ko je kriv ne znam. Gde je uloga resorne komisije nisam stigao da izanaliziram. Zato tražim da na čelu svih odbora i komisija budu ljudi koji su spremni da rade. Šah više nije izborni predmet ali se igraju školska takmičenja od nivoa škola do nivoa republike Srbije. Neke prilike su nažalost propuštene.

G.T: Možete li da kažete kako ste vi počeli da igrate šah? Koji su Vam bili prvi učitelji i prvi šahovski uzori?

Dragan Lazić: Rođen sam i živim u Sremskoj Mitrovici. Šah sam naučio od oca kada sam imao 6 godina. Kao mirnom detetu, koje je volelo matematiku, šah mi se, prirodno, svideo. Moja škola Slobodan Bajić Paja imala je u to vreme izuzetno uspešnu generaciju dece i bila je ekipni prvak Vojvodine. Najveći pojedinačno domet mi je bio pobeda na pionirskom prvenstvu Srema u 6.razredu. Više puta sam se plasirao na pionirsko i omladinsko prvenstvo Vojvodine, dalje od toga ne. Uzor mi je bio Fišer jer je on tih godina bio ubedljivo najuspešniji a i najzanimljiviji svetski šahista.

G.T: U kojim šahovskim klubovima ste igrali? Neke ste šahovske klubove i osnovali i imali su dosta uspjeha na takmičenjima. Možete li da navedete najveće uspehe?

Dragan Lazić: Titulu MK osvojio sam u omladinskim danima, tada sam nastupao za lokalne klubove u Sremskoj Mitrovici, prvo za 27.Septembar a kasnije za Srem, dok su nastupali u 1.Vojvođanskoj ligi. Dao sam prednost školovanju pa sam šah igrao samo kada su mi obaveze dozvoljavale. Najveći seniorski uspeh mi je titula seniorskog prvaka Sremske Mitrovice 1998.godine. Što se tiče klubova koje sam vodio, treba pomenuti pre svega ŠK Srem na čijem čelu sam bio od 2000. do 2009. godine. U tom periodu ženska ekipa je više godina bila redovan prvoligaš sa plasmanima oko sredine tabele, najveći uspeh je 3.mesto na finalnom turniru kupa Srbije i Crne gore. Muška ekipa je nekoliko godina bila učesnik 2.lige Srbije i Crne Gore. Pre tačno dve godine vratio mi se šahovski entuzijazam i osnovao sam šahovski klub Sirmium, takođe u S. Mitrovici. Razvili smo rad sa decom i formirali žensku i mušku ekipu u kojoj i ja sa uspehom nastupam. Ženska ekipa je u prvoj sezoni izborila plasman iz 2.lige u 1.ligu Srbije, u kojoj smo uspešno nastupali prošle godine i osvojili 7.mesto. Ove sezone podići ćemo ambicije.

Muška ekipa ŠK Sirmium, pre jednog od mečeva, u ime kluba pozdravljam goste

ŠK Sirmium, večera na 1. ligi Srbije 2020,
Igračice, uprava i sponzor

G.T: Da li imate vremena da i sami još igrate šah na raznim takmičenjima ili samo preko interneta?

Sa jednog od mnogobrojnih porodičnih putovanja, sa sinom Vladimirom na Kamp Nou

Dragan Lazić: Ne pamtim kada sam odigrao open turnir, sve do novembra prošle godine kada sam igrao na trodnevnom turniru sa 5 kola u Novom Sadu. Pokupio sam još 4 seniora iz mog kluba i otišli smo u Novi sad da malo igramo. Valjda iz velike želje posle ogromne pauze, zablistao sam i ostvario plasman od 5.do 9.mesta među pedesetak učesnika, bez poraza i zaradio preko 50 rejting poena. Ali ko zna kada će biti nova prilika. Zbog brojnih poslovnih obaveza zaista je teško odvojiti vreme za višednevne turnire. A tu je i porodica. U vreme onog prvog talasa korone igrao sam onlajn blic turnire bukvalno svako veče i u toj kategoriji sam realno mnogo napredovao. Inače brzopotezni šah nikad nije bio moja najjača strana.

G.T: Možete li nekoliko svojih partija da predstavite čitaocima Šah-mat liste?

Dragan Lazić:

Andrić,N (mk) – Lazić Dragan (I) [B76]
09.04.1989

1.e4 c5 2.Nc3 Nc6 3.Nf3 d6 4.d4 cxd4 5.Nxd4 g6 6.Be3 Bg7 7.Qd2 Nf6 8.f3 0–0 9.h4 h5 10.0–0–0 a6 11.Nxc6 bxc6 12.e5 Ne8 13.exd6 exd6 14.Bh6 d5 15.Bd3 Qa5 16.Bxg7 Kxg7 17.Qg5 Qb4 18.Rde1 Rb8 19.Nd1 Nf6 20.g4 Rh8 21.a3 Qd6 22.Ne3 c5 23.Nf5+ Bxf5 24.gxf5 c4 25.Rhg1 cxd3 26.fxg6 Rhg8 27.cxd3 Qc5+ 28.Kb1

28…Rxb2+ 0–1

 

Ilve Rubene – Lazić Dragan [A07]
Liga, Novi Bečej, 14.06.1989

1.Nf3 d5 2.g3 e6 3.Bg2 Nf6 4.d3 Be7 5.0–0 b6 6.b3 Bb7 7.Bb2 0–0 8.Nbd2 c5 9.Re1 Nc6 10.e4 dxe4 11.dxe4 Qc7 12.e5 Nd7 13.a3 Rfd8 14.c4 Nf8 15.Qc2 Ng6 16.h4 h5 17.Ne4 Nd4 18.Nxd4 cxd4 19.f4 Bc5 20.Qd1 d3+ 21.Kh2 Rd7 22.Qxh5 Rad8 23.Nd2 Ne7 24.b4 Bf2 25.Rf1 Be3 26.Rad1

26… Bxg2 27.Kxg2 Nf5 ½–½

IM Nikolić Živoslav – Lazić Dragan [C42]
Open, Sremska Mitrovica, 21.09.1990

1.e4 e5 2.Nf3 Nf6 3.Nxe5 d6 4.Nc4 Nxe4 5.Nc3 Nf6 6.d4 d5 7.Ne5 Be7 8.Bd3 0–0 9.0–0 Be6 10.Ne2 c5 11.c3 Nc6 12.Nxc6 bxc6 13.Qa4 c4 14.Bb1 Qc7 15.h3 a5 16.b3 cxb3 17.axb3 c5 18.Bf4 Qd7 19.dxc5 Qxa4 20.bxa4 Bxc5 21.Nd4 Bd7 22.Nb5 Bb6 23.Bd3 Rfc8 24.Rac1 Be6 25.Be5 Nd7 26.Bd4 Nc5 27.Bc2 Rc6 28.Be3 Nd7 29.Nd4 Rcc8 30.Rfe1 Nf8 31.Bd3 Bd7 32.Nb5 Bxe3 33.Rxe3 Ne6 34.Bf5 g6 35.Bxe6 Bxe6 36.Rd3

36…Rc4 37.Rd4 Rac8 38.Rcd1 R4c5 39.Kf1 Bd7 40.Rxd5 Bxb5+ ½–½

Lazić Dragan – IM Panbukchian Valentin (BUL)
Open, Sremska Mitrovica,, 22.09.1990 

1.d4 Nf6 2.Nf3 e6 3.c4 b6 4.Nc3 Bb7 5.a3 d5 6.Bg5 Be7 7.e3 0–0 8.Bxf6 Bxf6 9.cxd5 exd5 10.Be2 Re8 11.0–0 Nd7 12.Rc1 a6 13.b4 Qe7 14.Qb3 Qd6 15.Ne1 Be7 16.Bf3 Nf6 17.Nd3 Bf8 18.Rc2 Rad8 19.Rfc1 Qe6 20.Ne2 Bd6 21.Ne5 g5 22.Ng3 Rc8 23.Nc6 Kg7 24.Qd3 Ne4 25.Bxe4 dxe4 26.Qc4 Qxc4 27.Rxc4 Kg6

28.Ne5+ Bxe5 29.dxe5 Rxe5 30.Rxc7 Rxc7 31.Rxc7 Bd5 32.Ne2 f5 33.Rd7 Bc4 34.Nd4 Rd5 35.Rc7 b5 36.Rc6+ Kh5 37.Rxa6 f4 38.Rf6 Rd8 39.h3 Ra8 40.exf4 Rxa3 41.g4+

1–0

Evo i jedna brzopotezna iz doba korone, onlajn, lichess

miodrags (1975) – Lazić Dragan (Drlazic) (2013) [B23]
Blitz:3’+2, 30.03.2020, lichess

 1.e4 c5 2.Nc3 e6 3.d3 Nc6 4.Be3 a6 5.g3 b5 6.Bg2 Bb7 7.Qd2 d6 8.Nge2 Qc7 9.0–0 Be7 10.h4 Ne5 11.f3 f5 12.Kh2 Nf6 13.Bg5 h6 14.Bxf6 Bxf6 15.d4 Nc4 16.Qf4 g5 17.Qc1 cxd4 18.Nd1 gxh4 19.gxh4 d5+ 20.f4 dxe4 21.c3 d3 22.Ng3 Bxh4 23.Nh5 0–0–0 24.b3 Rhg8 25.bxc4

25… Rxg2+ 26.Kxg2 e3+ 27.Kh3 d2 28.Qc2 e2 29.Ne3 e1Q 30.Rfxe1 dxe1Q 31.Rxe1 Bxe1 32.cxb5 Bf3 33.Ng3 Qxf4 34.Nef1 Rd2 35.Nxd2 Qxg3# 0–1

G.T: Koje svjetske šahiste najviše cijenite?

Dragan Lazić: Karlsen je neprikosnoven, mada mogu reći da sam Anandov fan u poslednje 2 decenije. Zatim tu su sigurno Karuana, Morozevič,Nakamura, pa Nepomnjašnji, Griščuk

G.T: Možete li da navedete deset svjetskih šahista koje smatrate najboljim u istoriji?

Dragan Lazić: Fišer, Kasparov, Aljehin, Karlsen, Talj, Kapablanka, Botvinik, Lasker, Morfi, Karpov

G.T: Kako bi izgledala lista od 5 najboljih šahista iz bivše Jugoslavije?

Sa velemajstorom Matanovićem, sa obeležavanja 80.rođendana, u sali Mašinskog fakulteta u BG

Dragan Lazić: Od kada sam lično imao priliku da pratim to je bila ona sjajna generacija Ljubojević, Kovačević, Velimirović, Hulak, Ivanović, pa posle Nikolić i Sokolov. Gligorić, Matanović i Ivkov su ranije bili u zenitu. Evo to je 10 najboljih, teško bih skratio na 5.

Goran Tomić: Zahvaljujem mnogo na odgovorima. Želim Vam uspješnu ovu godinu, kako privatno, tako i kao predsjednika Šahovskog saveza Srbije.

Intervju obavljen preko e-maila 17. januara 2021. godine

Нема коментара:

Постави коментар