субота, 8. април 2023.

"Nepomniachtchiju je bolje da ne dovodi stvari do napetog kraja." Anand o meču za krunu, Fischeru i Carlsenu

 Piše: Timur Ganeev,dopisnik "SE"

15. svjetski šampion očekuje sjajnu igru ​​velemajstora.

Viswanathan Anand je jedini šahist na planeti koji je postao svjetski prvak u tri sistema odjednom: kružnom, nokaut i meču. Ovaj 53-godišnji Indijac stigao je u Astanu ne samo u statusu prvog potpredsjednika FIDE (i aktivnog igrača - sada je u prvih 10 prema FIDE rejtingu), već i kao komentator meča za svjetsku šahovsku krunu. U razgovoru sa dopisnikom SE, 15. šampion svijeta je naveo prednosti kandidata, šahiste iz prošlosti, sa kojim bi volio da igra, i ispričao smješnu zgodu iz svog života.

Najbolji mečevi za krunu

-Koji je vaš omiljeni meč za svjetskog šampiona na kojem ste igrali?

— Ja bih tako nazvao svoj meč u Bonu sa Vladimirom Kramnikom. Tada sam uspio pobijediti u tri partije i osigurati pobjedu prije vremena. Pa, generalno, tada sam igrao dobro, bio sam odlično pripremljen, mogao sam veoma jako iznenaditi protivnika novostima u otvaranju.

-Koji je vaš omiljeni meč u istoriji?

- Teško je izdvojiti jedan. Navešću top 3. Meč između Bobbyja Fišera i Borisa Spaskog definitivno zaslužuje pažnju. Čitav svijet ga je pratio, u SAD je u to vrijeme bio nevjerovatan uspon šaha. Osim toga, ovaj meč je mnogo pomogao budućim generacijama elitnih velemajstora. Zahvaljujući naporima Fišera i njegovog tima, honorari za pobjedu u meču za krunu su značajno porasli. Neograničeni meč Garija Kasparova i Anatolija Karpova (održan od septembra 1984. do februara 1985. u Moskvi i postao rekorder po broju partija (48) izdvaja se. Meč je prekinuo predsjednik FIDE Florencio Campomanes pri rezultatu  5:3 u pobjedama u korist Karpova uz 40 remija, u jesen 1985. odigrao se novi meč između istih rivala). Bila je to borba titana. I, na kraju, izdvojiću meč između Aleksandra Aljehina i Hozea Raula Kapablanke. Tada niko nije vjerovao u Aljehina, ali je uspio da pobijedi favorita u veoma lijepom stilu. Možda je to glavni problem u istoriji šaha.

-Spaski je za SE rekao da je na svom stolu imao fotografiju Bobija Fišera. A koga biste nazvali najprincipijelnijim protivnikom u karijeri?

- Bobi i Boris imaju posebnu vezu, rekao bih čak legendarnu. Mnogo toga su prošli i razgovarali nakon završetka karijera. Ja nemam takvih rivala. U različitim periodima svog života sretao sam velike šahiste: Kasparova, Kramnika, Karlsena, Topalova, Gelfanda. Bilo bi pogrešno izdvojiti jednog od njih. Svako je brilijantan na svoj način. Zato na stolu imam sliku svoje porodice (smijeh).

- Sa kojim biste od igrača iz prošlosti voljeli da igrate?

- Često mi se postavlja ovo pitanje, a ja uvek imenujem Paul Morphy (američki šahista; jedan od najjačih igrača na svijetu sredinom 19. vijeka. - "SE"). Ovo je sjajan majstor, od njega sam mnogo naučio. Prije svega, harmonija igre.

Ding Liren.

— Imate li neku nezaboravnu istoriju vezanu sa Kazahstanom?

- Vjerovatno ne. Tek sam drugi put ovdje. Ovdje sam bio prvi put 2006. godine. Zato, da budem iskren, sada sam oduševljen Astanom. Ovo je moderan grad sa lijepom infrastrukturom. Osjeća se da je ekonomija zemlje u usponu. Svečano otvaranje je bilo odlično, sada čekamo da šahisti pokažu sjajnu igru, a ovaj meč ćemo svi dugo pamtiti.

- Ko bi bio favorit?

- Nepomniachtchi ima malo veće šanse. Ipak, on već ima iskustvo u meču za šampiona, a to je jako važno. Znam da je to važno za mene. Drugi meč definitivno igra sigurnije. Osim toga, Jan je posljednjih godina  stalno igrao ​​protiv protivnika njegovog nivoa, što se ne može reći za Dinga. Zbog Covid ograničenja, Liren nije mogao prihvatiti ponude za velike turnire. Ovo može imati efekta.

Jan Nepomniachtchi (lijevo) i Ding Liren (desno) na ceremoniji otvaranja meča šahovske krune.

-U čemu je Lirenova snaga?

-Ding je odličan šahista. Izuzetno je teško dobiti partiju protiv njega. Svi se sjećamo njegovog niza kada nije izgubio 100 partija zaredom u klasičnim partijama. Ovo je veoma ozbiljan indikator. Zna kako se izvući iz gotovo beznadežnih situacija. Osim toga, u dobroj je fizičkoj formi. Ding je skoro uvek veoma jak na kraju turnira. Sigurno tim Nepomniachtchija to shvata.

- Odnosno, bolje je da Nepomniachtchi ne dovede stvar do kraja?

- Može se tako reći.

- Pretpostavljate li da u meču neće biti odlučenih  partija i da će sve biti odlučeno u tie-breaku?

- Ovo se ne može isključiti. Ali biće moguće ozbiljnije  razgovarati o ovoj temi tek nakon prvih nekoliko partija.

Magnus Carlsen

Magnus i susret u vozu

— Sada se vodi žestoka rasprava da je zbog odbijanja Magnusa Carlsena titula šampiona postala bezvrijedna. Da li se slažete sa ovim?

- Ne. Pobjednik meča će postati 17. prvak svijeta. I to ne bi trebalo biti pod znakom pitanja. Šteta što je Magnus odbio da igra, ali to je njegov izbor. Sa njim ili bez njega, šampionski ciklus mora da se završi.

—Da li je Magnus potpuno razočaran klasičnim šahom ili ćemo ga ipak vidjeti u šampionskom ciklusu?

-Samo Magnus može odgovoriti na to pitanje. Volio bih da se vrati.

— Šta biste savjetovali ljubiteljima šaha da pročitaju?

-Preporučio bih knjige uz koje sam odrastao. "Udžbenik šahovske igre" od Kapablanke. I meni se jako sviđaju knjige Borisa Gelfanda, ali su pogodnije za one koji manje-više redovno igraju šah.

— Imate li neki komičan slučaj vezan za šah?

-Jednom sam u vozu u Indiji sreo čovjeka koji je počeo da me pita šta radim. Ja kažem da sam šahista. Pitao me da li negdje studiram, imam li posao. Rekao sam: "Ne, ja sam šahista, zarađujem za život radeći to." On kaže, "Dobro, možda je tvoj otac bogat?" Ja kažem: "Ne, ne, ja zarađujem za život igrajući šah." Bio je veoma iznenađen i rekao: „Tako si mlad, ne razmišljaš loše, ali to je zaista veoma rizična karijera. Osim ako, naravno, nisi Anand.”

https://www.sport-express.ru/chess/reviews/kto-favorit-v-chempionskom-matche-po-shahmatam-nepomnyaschiy-lizhen-intervyu-vishi-ananda-2061448/

Нема коментара:

Постави коментар