четвртак, 1. фебруар 2024.

„U online šahu opravdane sumnje i paranoja imaju tanku granicu“. Nesterov – o pobjedi nad Niemanom i istrazi Kramnika

Šahista Nesterov pričao je o pobjedi nad Niemanom

Piše: Timur Ganejev, zamjenik šefa sportskog odjeljenja Sport –Expressa

Arsenij Nesterov

Intervju sa jednim od najtalentovanijih ruskih šahista.

2023.godina bila je uspješna za Arsenija Nesterova. Ovaj velemajstor je pobjedio na juniorskom prvenstvu Rusije i Moskovskom openu, zauzeo drugo mjesto na Svjetskom prvenstvu šahista do 21 godine, u posljednjem kolu crnim figurama savladao rejting favorita Hansa Niemana. A u decembru je Arsenij postao drugi šahista nakon Andreja Esipenka koji je potpisao 10-godišnji ugovor sa Šahovskom federacijom Rusije (FŠR).

U intervjuu za „Sport Express“, 21-godišnji Nesterov objasnio je koje mu prednosti to donosi, kao i govorio o ciljevima u narednom periodu.

Nisam imao poštovanja prema Niemanu

— Kako biste opisali prošlu godinu iz svog ugla?

Arsenij Nesterov— Godina je bila uspješna. Na nekoliko važnih turnira uspio sam da postignem odlične rezultate.

— Prvenstveno govorite o drugom mjestu na juniorskom svjetskom prvenstvu?

Arsenij Nesterov— Početak u Meksiku, svakako, treba istaći. Bio je izazovan iz više razloga: nivo protivnika, druga  vremenska zona, samo jedan dan za aklimatizaciju. Zato sam na početku igrao nesigurno, pravio greške, ali turnir je bio dug, uspio sam da ispravim svoje greške. Raduje me što sam uspio da napravim dobar finiš i uđem u top 3. Takođe, istakao bih pobjedu na juniorskom prvenstvu Rusije 2023. godine. Turnir je bio težak za mene. Nije sve išlo glatko, ali na kraju sam srećan što sam uspio da pobjedim u taj-brejku protiv Volodara Murzina (obe partije u rapidu završene su remijem, a u odlučujućoj partiji „Armagedon“ pobjedio je igrajući crnim figurama Nesterov. — Napomena „SE“).

— Kako ste se posebno pripremali za razliku u vremenskim zonama na Svjetskom prvenstvu?

Arsenij Nesterov— Da. Imao sam pauzu između Svjetskog kupa i Svjetskog prvenstva u Meksiku, i počeo sam da odlazim na spavanje sve kasnije i kasnije. Dok nisam došao do tačke da odlazim u šest-sedam ujutro. Samo da bi razlika bila manje destruktivna za organizam.

— Svi pamte vašu pobjedu nad rejting-favoritom Hansom Niemanom u posljednjem kolu. Možete li podsjetiti na detalje te partije?

Arsenij Nesterov— Ne mogu reći da sam imao veliki poštovanje prema Hansu. Prvenstveno je to bila važna partija sa takmičarskog gledišta. Kako se kaže, ‘must win’, a igram crnim figurama. Uvijek je teško pogoditi kojim će otvaranjem Hans igrati: on je veoma raznovrstan šahista. Zato sam odlučio da ću igrati čvrsto i pouzdano bez obzira na situaciju. I ta strategija je upalila. Bez ikakvih posebnih podsticaja, on je počeo da igra na pobjedu i bio previše samouvjeren. Nismo se borili za prvo mjesto, ali to je bila važna partija u borbi za top trojku.

— Da li vam je smetalo što su datumi juniorskog Svjetskog prvenstva bili isti kao i superfinala prvenstva Rusije?

Arsenij Nesterov— Ja se nisam kvalifikovao za prošlogodišnje superfinale. Da sam imao izbor, radije bih igrao u Carskom Selu nego u Meksiku. Pokušaću da se kvalifikujem za superfinale 2024. godine.

Obožavam nokaut sistem

— Neposredno nakon pobjede na Moskovskom Openu 2023. godine, otputovali ste na Svjetski kup 2023. godine, gdje ste u drugom kolu izgubili od Aniša Girija. Da li su postojale šanse za pobjedu nad igračem iz top 10?

Arsenij Nesterov— Imao sam dvije čudne partije u klasici sa Anišem. Nisam mogao ništa pokazati bijelim figurama, a zatim je  pasivno igrao bijelim i Aniš. U rapidu sam grubo “previdio“ već u prvoj partiji, raspao se u dva-tri poteza, i šanse za povratak više nije bilo. Prvo kolo s argentinskim velemajstorom Fernandom Peraltom bilo je veoma nervozno, u klasici sam morao da se renširam. Minimalni cilj je ostvaren, i u partijama sa Girijem imao sam stav: ako uspijem da prođem Aniša – sjajno, ako ne – nije strašno. Stekao sam dobro iskustvo, radimo dalje.

— Kako vam se sviđa nokaut sistem?

— Ja ga obožavam. Iskreno smatram da, kada neko govori o dosadnoj smrti šaha, jednostavno treba razumjeti da je on dosadan dok igramo kružne turnire. Čak i kada počnemo da igramo prema švajcarskom sistemu, broj nerješenih partija se naglo smanjuje. A kada se turnir igra po nokaut sistemu, gotovo i nema remi partija. One se jednostavno eliminišu sistemom.

— Pritom, u nokaut sistemu ima mnogo više senzacionalnih rezultata.

Arsenij Nesterov— Možda postavljate pitanja sportskog karaktera. Neko može postaviti pitanje o tome. Nema glavnog plusa u kružnom sistemu: svako igrao sa svakim. Ali pitanje je drugo: želimo li postići matematičku  pravednost ili atraktivnost? Ako je prvo, tada je većini ljubitelja šaha veoma dosadno gledati kružne partije koje traju pet do šest sati. Ali zato u nokaut sistemu, gdje autsajderi mogu neočekivano zauzeti visoka mjesta, uvijek ima intriga. Na primer, kao što je Nidžat Abasov sjajno odigrao na domaćem Svjetskom kupu, gdje očigledno nije bio među favoritima. I ne vidim globalno ništa loše u tome. Da, ovaj sistem je suroviji prema onima koji ispadnu u ranoj fazi, ali ipak, na lijep način, trebali bismo težiti povećanju broja nokaut turnira. To je interesantnije za igrače i gledaoce.

— Da li trenutno imate stalnog trenera?

Arsenij Nesterov— Imam. Ali nisam siguran da li je potrebno otkriti njegovo ime.

— Možete li imenovati tri glavna trenera u vašem razvoju?

Arsenij Nesterov— Imenovaću prvog trenera – Grigorij Petrovič Osoblivi. To je čovjek koji me upoznao sa igrom, usađujući mi ljubav prema šahu, i dugo je radio sa mnom. Zahvalan sam mu za svoj razvoj. Produktivna saradnja bila je i sa Dmitrijem Vadimovičem Krjakvinim. Sa Mihailom Izrailjevičem Šereševskim nisam trenirao dugo, ali to je bio važan period za mene. Zahvaljujući treninzima sa Šereševskim uspio sam se riješiti nekih problema, uključujući i groznih cajtnota.

— Pomenuli ste Krjakvina, koji je njegov omiljeni video koji biste naveli?

Arsenij Nesterov— Nisam ih gledao mnogo. Ono što sam vidio, svidjelo mi se. Na primjer, serija videa „Veliki mečevi“ na Levitov Chess. Takođe je veoma prijatno čitati njegove materijale, sviđa mi se jezik pripovedanja i način na koji iznosi.

— Imate li svoj YouTube kanal.

Arsenij Nesterov— Iskreno rečeno, zapustio sam ga. Odlučio sam se više usredsrediti na šah, ne rasipati se. Takođe, manje igram online.

— Zašto?

Arsenij Nesterov— Da biste igrali iste „Titled Tuesday“ na Chess.com, morate koristiti VPN. To ne radi uvijek, dolazi do prekida. Umorio sam se od toga. Možda se vratim, ali sigurno ne u skorije vrijeme.

Mogu li vam objasniti kako Nakamura postiže takve fantastične rezultate online?

— Od 2016. godine počeli ste pohađati Obrazovni centar „Sirijus“ u Sočiju, postavši jednim od prvih diplomaca koji su stekli zvanje velemajstora. Da li ste se sreli sa Vladimirom Kramnikom?

Arsenij Nesterov— Na jednom od priprema, Vladimir Borisovič je proveo nekoliko dana s nama. Analizirao je svoje partije, ali zapamćen je više po jednom smješnom trenutku. Kada je jedno od Kramnikovih predavanja došlo do kraja, 14. svjetski šampion je predložio da mu postavimo pitanja, i jedan od slušalaca je pitao: „Šta znači ‘konceptualno’?“ Neću reći njegovo prezime, ali svi smo se dugo smijali.

— Kako gledate na istragu Kramnika o varanju u online šahu?

Arsenij Nesterov— Teško mi je procjeniti matematičku osnovu njegovih argumenata. Uvijek sam imao teškoće sa tom naukom. Međutim, u dijelu koji može biti procjenjen kao zdrav razum, Kramnik je u pravu. Ima smisla varati sa finansijske tačke gledišta. I mnogi koriste to. U isto vrijeme, mogu vam objasniti kako i Nakamura postiže takve fantastične rezultate.

— Kada je Kramnik sumnjao da je Hikaru mogao osvojiti 45,5 poena od 46…

Arsenij Nesterov— Da. Na osnovu svog iskustva, počeo sam pružati otpor Nakamuri u online šahu tek  od 6-7. partije. Prije toga nisam razumio kako se nositi s njim. Nisam mogao da se prilagodim njegovim otvaranjima, stilu, prilagoditi se brzini. Zato, ako on bude igrao sa šahistom znatno slabijim u klasi, igrajući, recimo, tri partije, vrlo lako može pobjediti 3:0. Ako bi on postigao 45,5 od 46 u meču protiv jednog velemajstora, to bi izgledalo čudno. Ali ako postiže takav rekord protiv 20 ljudi, to je razumljivo, mada i dalje ostaje izuzetan rezultat. I argument Kramnika da niko ne smije biti iznad zakona i da sve treba provjeriti – pravilan je.

— Rekli ste da ste slabi u matematici. Mislio sam da su svi šahisti, naprotiv, dobri u prirodnim naukama.

Arsenij Nesterov— Mislim da je to mit. Naravno, postoje izuzeci. Na primjer, Dmitrij Jakovenko i Vladimir Malahov, koji su veliki stručnjaci u matematici. Ali ogromna većina velemajstora ima ozbiljne probleme s prirodnim naukama, kao i ja.

— Vratimo se online šahu. Da li ste imali situacije kada ste posumnjali u nečasnu igru svojih protivnika?

Arsenij Nesterov— Jesam. Postoji nekoliko poznatih ličnosti koje redovno osvajavaju nagrade na „Titulnim utorcima“ i drugim velikim online turnirima. Mnogi ih sumnjiče za varanje, ali direktnih optužbi nikada nije bilo. Postoje i pojedinačne partije gdje osećam da osoba vjerovatno ne bi mogla pronaći takav potez u najkompleksnijoj poziciji. Ali to su samo osjećaji, nema dokaza. U online šahu, osnovane sumnje i paranoja imaju vrlo tanku granicu. Možete postati kao Gata Rustemovič Kamski i početi optuživati svakoga ko vas pobjedi, uz sve poštovanje prema tom tituliranom velemajstoru. Još nekoliko puta sam bio siguran. Chess.com bi tada banovao te ljude, a meni bi se vraćali rejting poeni. S druge strane, bilo je situacija kada nisam bio u pravu. Ili platforma jednostavno nije provjeravala te igrače.

Po mom mišljenju, glavni problem online šaha leži u tome što nikada niste sigurni da li vaš protivnik koristi pomoć računara. Slični strahovi vjerovatno postoje i kod vašeg protivnika. Svi sumnjaju u svakoga.

— Da li ste igrali čudne partije na „živim“ turnirima? Kada nije bilo ozbiljnih provjera.

Arsenij Nesterov— Sumnje su postojale. I to nekoliko puta sam bio siguran. Na primjer, na jednom od turnira mali dječak sa niskim rejtingom pokazao je neki nevjerovatan performans. Pomislio sam: šta ako koristi pomoć? Ali kasnije, analizirajući njegove partije, zaključio sam da je to samo mladi, rastući talenat, koji je igrao hrabro. Plus, bilo je situacija kada sam igrao protiv ljudi već uključenih u skandale. Kao sa istim Hansom. Nikada ne znate: će li igrati na nivou 3300 ili 2100? On je igrao sa mnom na nivou 2100. Sreća. Kako se kaže, to je kocka. (Smije se.)

— Imate li ideje kako se boriti protiv varanja?

Arsenij Nesterov— Možda ubrzati kontrolu… Iskreno, mogu ponuditi mnogo opcija, ali nije sigurno da će ijedna pomoći. Što se tiče online šaha, svidio mi se koncept Maksima Vachier-Lagravea, koji je iznio u jednom od svojih podcasta.

— Prvo, potpuno prekidaš učešće u turnirima sa nagradama iz kuće. Drugo, možeš igrati na turnirima sa nagradama sa lokacije koja je provjerena i odobrena od strane platforme. To bi moglo biti efikasno. Naravno, ne govorimo o „Titularnim utorcima“, već o elitnim brzopoteznim turnirima.

— Sredinom decembra potpisali ste desetogodišnji ugovor sa Ruskom šahovskom federacijom (RŠF). Da li je to za vas važna priča?

Arsenij Nesterov— To je ozbiljan ugovor. Ne mogu otkriti sve detalje, ali opšta suština je očigledna. Ja radim na šahu, napredujem, a RŠF stvara dobre uslove da to mogu raditi. Takođe, u ugovoru je navedeno da se obavezujem da neću promijeniti federaciju (u mojim planovima to nije ni bilo). Srećan sam što sam imao ovu priliku. Trudiću se da i federacija bude zadovoljna našom saradnjom.

— Ranije niste imali dobre uslove?

— Važna nijansa je u tome što ću sada imati priliku da igram na jačim turnirima. Prije potpisivanja ugovora sa ŠFR, uvijek sam imao izbor: da li da idem na jak otvoreni turnir u Kataru i završim u minusu, jer sam ja sam plaćao karte, hotel i druge troškove. Ili da idem na slabiji otvoreni turnir, gdje bih dobio poziv od organizatora i praktično sa garancijom osvojiti neku novčanu nagradu. Dakle, uvijek je bilo potrebno birati: igrati jak turnir, pokušati povećati rejting, igrati s vrlo jakim šahistima ili biti majstor zanata – igrati i zarađivati novac. Sada će biti lakše odlučiti se za jače turnire.

— Ranije ste se bili izjednačeni sa svojim vršnjacima – Alirezom Firouzjom i Nihalom Sarinom. Imate li želju da  im se ponovo približite?

Arsenij Nesterov— Volio bih, ali to zahtjeva ozbiljan rad. Ne da radim dobro nedelju dana i podignem rejting na 2700. Prvo moram igrati bolje, ne juriti Sarina, a kamoli Alirezu. Firouzja je genije. Takvih kao on možeš nabrojati na prste u istoriji šaha.

— Imate li omiljenu partiju?

Arsenij Nesterov— Šah je za mene više sport nego umjetnost. Tako da, naravno, mogu navesti nekoliko značajnih partija. Kako u svojoj karijeri, tako i u karijeri svjetskih šampiona, ali nisam zaljubljen u te partije.

— Vaša omiljena šahovska knjiga?

Arsenij Nesterov— Vjerovatno bih naveo „Međunarodni velemajstorski turnir“ Davida Bronštajna. Čitao sam je više kao književno djelo, nego kao šahovsku. Ima mnogo zabavnih životnih trenutaka. Vjerovatno je vrijedi ponovno pročitati, ne sjećam se svega dobro.

— Koji vas još sportovi  interesuju?

Arsenij Nesterov— Nijedan. Ranije sam gledao biatlon, fudbal i sajbersport. Ali odjednom mi je sve postalo nezanimljivo. Prešao sam na filmove. Sada je to moj hobi u slobodno vrijeme od šaha.

— Tri vaša omiljena režisera?

Arsenij Nesterov— Kventin Tarantino. „Jednom u Holivudu“ trenutno mi je omiljen film. Takođe bih spomenuo Gaja Ričija i Džima Džarmuša. „Noć na zemlji“ je sjajan film. Prošle godine sam imao ideju da pogledam ključne filmove nezavisnog filma devedesetih godina. U 2024. želim da se fokusiram  na azijske filmove. Ipak smo prešli u Aziju, pa treba bolje upoznati njihovu kulturu.

—Da li ste u 2023. godini igrali bar jedan turnir u Aziji?

Arsenij Nesterov—Nijedan. Nadam se da ću u 2024. godini učestvovati na seniorskom šampionatu Azije. Ne znam gdje će se održati, ali volio bih tamo igrati.

— Čitao sam da je još jedan vaš hobi muzika. Možete li navesti omiljene grupe?

Arsenij Nesterov — Preferencije se mijenjaju  dovoljno brzo, pa je ovo za mene teško pitanje. Na primjer, za svoj prošli rođendan posebno sam otišao u Moskvu da posjetim koncert grupe „Meljnica“. Uglavnom sada više slušam folk-rok. Iako sam nedavno počeo ponovno slušati „Agatu Kristi“ i vrlo sam se zainteresovao za njihovo stvaralaštvo.

— Predstavljate Novgorodsku oblast. Gdje trenutno živite?

Arsenij Nesterov — U Sočiju. To je uglavnom povezano sa logistikom. Sada gotovo svuda morate letjeti preko Istanbula. Iz Sočija je mnogo lakše to uraditi.

https://www.sport-express.ru/chess/reviews/arseniy-nesterov-intervyu-molodogo-shahmatista-o-pobede-nad-nimannom-i-rassledovanii-kramnika-2174186

Нема коментара:

Постави коментар