четвртак, 22. фебруар 2024.

Aleksandar Griščuk: "Sat i po potpune uronjenosti u igru"

 21.februar 2024.

Teško je zamisliti većeg inovatora u šahu od Bronštajna. On je doslovno prskao idejama, a mnoge od njih su našle svoje ostvarenje, prije svega - to su bile rapid  šahovske partije, koje je on jako potencirao. Ali neke od njegovih ideja, iako su bile veoma interesantne, nažalost, ostale su "na polici". Na primjer, njegova ideja da se organizuju mečevi-simultanke između velemajstora, gde bi igrali jedan protiv drugog ne na jednoj, već odmah na 4, 6 ili 8 tabli, ostala je neostvarena gotovo 40 godina! Čak ni sam David Ionovič nije odigrao takav meč više od jednom. Ipak, 19. februara 2024. godine, na stogodišnjicu od dana rođenja Bronštajna, odlučeno je da se obilježi na ovaj neobičan način u Centru za društvenu humanističku delatnost (CDŠ). Šahovski savez Rusije je organizovao  meč-simultanku između trostrukog šampiona svijeta u brzom šahu Aleksandra Griščuka i šampiona Rusije iz 2023. godine Vladislava Artemjeva. Oni su igrali jedan protiv drugog na 6 tabli sa kontrolom od 40 minuta po partiji i 10 sekundi po potezu

U meču iz 1982. godine, Bronštajn je igrao sa Taljem na osam tabli sa kontrolom od 2,5 sata za 40 poteza. Usput rečeno, ispostavilo se da je Griščuk već igrao u varijanti meč-simultanke na Intelektualnim igrama u Kini - doduše, tamo su se protivnici suočavali  samo na dvije table. Za Artemjeva je ovo bilo novo iskustvo. Na početku, činilo se da je Aleksandar čvrsto preuzeo inicijativu i snažno pritiskao protivnika i bio bolji po vremenu. Ali Vladislavu je uspjelo da stabilizuje pozicije, i partije su jedna za drugom završavale remijem... Odlučujućom se pokazala četvrta tabla, na kojoj se desila prava komedija grešaka - prvo je previdio Griščuk, zatim Artemjev, ali poslednji je napravio grešku i meč-simultanka je završena pobjedom šahiste iz Kazanja - 3,5-2,5. ChessOpen je pružio direktan prenos ovog duela, a nakon njegovog završetka, razgovarali smo o pripremama i osjećajima igre u ovako neobičnom formatu sa Aleksandrom Griščukom.

  • Za početak, kako se rodila ideja o meč-simultanci povodom stogodišnjice Davida Bronštajna?
  • Aleksandar Grischuk-Ne znam ko je bio inicijator ideje. Jednostavno su me nazvali i pitali da li želim učestvovati u takvom meču-simultanci. Dao sam pristanak. To je čitava priča...
  • Da li ste znali da je David Ionovič u svoje vrijeme osmislio taj format i kako vam se svidio?
  • Aleksandar Grischuk-Naravno, čitao sam da je Bronštajn odigrao takvu meč-simultanku sa Taljem 1980-ih, gdje su odigrali nerješeno 4-4 (u stvarnosti je Talj pobjedio rezultatom 5-3, +4–2=2 - nap. E.A.), ali nisam vidio partije tog meča, niti znam kako se borba odvijala u njima. Tokom nekoliko godina postojao je poseban turnir na Intelektualnim igrama u Kini gdje su istovremeno igrane dvije partije. Sjećam se da mi se taj format veoma sviđao, iako mi nije uspjelo da pobjedim ni jednom na njemu. Tako da kada su predložili da igramo po Bronštajnovom formatu, nisam mnogo razmišljao, pomislio sam - igrati istovremeno ne samo dvije, već šest partija biće još zanimljivije.
  • Bronštajn je predlagao igranje meč-simultanke sa uobičajenim turnirskim kontrolama: 2,5 sata na 40 poteza i još sat vremena za 20. Vi ste se imali 40 minuta + 10 sekundi po potezu. Zar nije to malo?
  • Aleksandar Grischuk-Teško je reći. S jedne strane, naše partije nisu bile izuzetne, ali s druge strane, nismo ni samo raspoređivali figure. Jedini grub previd - kada sam previdio pješaka jednim potezom na četvrtoj tabli, i to je postala jedina odlučena i odlučujuća partija u meču.
  • Kada su vam predložili da učestvuješ, da li si već znao ime svog protivnika? Ako bi mogli  birati, koga bi još željeli da vidite kao svog protivnika?
  • Aleksandar Grischuk-Da, rekli su mi da ću igrati protiv Artemjeva. Sa kim bi još bilo zanimljivo igrati? Ne znam. Sa bilo kojim jakim protivnikom, veoma volim format meča-simultanke.
  • Da li ste vodili neku posebnu pripremu ili ste igrali bez prethodnih priprema?
  • Aleksandar Grischuk-Malo sam se pripremio kako u šahovskom, tako i taktičkom smislu. Shvatio sam da ako se partije na šest tabli dovedu do igranja na sekundama, to će biti katastrofa. Zato sam želio i igrao maksimalno brzo. Čini se da sam u nekom trenutku čak i pretjerao s tim, postao sam površan, bukvalno igrao na vrijeme na svim tablama... Ali ne smijete igrati suviše brzo! Kao rezultat toga, propustio sam tri perspektivne pozicije, Artemjevu je uspelo da izjednači poziciju, a uz to sam i grubo previdio, i izgubio meč.
  • Kada ste shvatili da ste pogriješili sa taktikom?
  • Aleksandar Grischuk-Prekasno. Akumulirao sam vrijeme, na svakoj tabli imao sam 10-12 minuta više, ali... partije su počele završavati, a to nije donijelo nikakvu prednost.
  • Da li je postojao neki strateški plan: igrati jednostavno, recimo, težiti ka završnici ili naprotiv stvarati što složenije pozicije da biste zbunili protivnika?
  • Aleksandar Grischuk-To je previše ozbiljno! Ipak, ja sam više doživljavao ovu meč-simultanku kao zabavu, priliku da uživam u igri. Ako razmislimo o tome, najvažnije je shvatiti u kakvom ste stanju, da li možete izdržati napetost. Shvatio sam da je najvažnije - ne dozvoliti interval da na mnogim tablama dolazi tvoj potez! To zaista nervira i objektivno je vrlo loše. To je dopušteno samo u jednom slučaju - ako si blizu pobjede, tada treba na neko vrijeme zaboraviti na druge partije, skupiti se, izračunati sve što je potrebno. Izgleda da mi je to nedostajalo, nisam uspio na vrijeme da se zaustavim.
  • Koliko su se vaši osećaji tokom igre poklapali sa onim što ste zamišljali prije početka?
  • Aleksandar Grischuk-Uopšte se nisu razlikovali! Očekivao sam da će biti veoma napeto - sat i po vremena potpune uronjenosti u igru, stopostotne koncentracije. Plus toga, da će leđima biti teško.
  • – Prema videu, činilo se da nije baš udobno igrati stojeći, posebno visokom čovjeku!
  • Aleksandar Grischuk- Da, provesti sat i po u polusavijenom položaju - to je prava muka. I u budućnosti, ako budu održavane takve partije-simultanku, treba smisliti kako podići stolove.
  • U otvaranju ste igrali  različito s Artemjevim: on je malo varirao otvaranje, a vi ste udarali u istu tačku. Šta se pokazalo efikasnijim, sudeći po pozicijama na tablama?
  • Aleksandar Grischuk- Sve zavisi od osobe: njenog obrazovanja, pamćenja... Ali ponoviću, nisam smatrao da je ovo neko super odgovorno takmičenje i igrao sam više radi uživanja. Stvar je u tome što volim igru, a ovo je bio zanimljiv format, jak protivnik, ali naravno, ovo nije meč za svjetsko prvenstvo, i moje raspoloženje bilo je odgovarajuće.
  • Možete li ukratko reći što se događalo na tablama? Da li je bilo neke ključne partije koja je snažno uticala, ako ne i odredila ishod čitavog susreta?
  • Aleksandar Grischuk- Na početku sam imao očiglednu prednost na svim tablama: i po pozicijama i po vremenu. Ali onda sam previše pošao da igram na vrijeme... Propustio sam pobjedu na prvoj tabli, dobro stajao na drugoj, ali u nekom trenutku počeo sam igrati previše prosto, nisam postavljao probleme pred Artemjeva. To je bila greška. Možda je i moj promašaj na četvrtoj tabli bio izraz razočaranja.
  • Aleksandar Grischuk- Ali previdjeti piona u jednom potezu u konjskoj završnici nije tako jednostavno, posebno što je zatim i Artemjev isto tako previdio piona, i ta partija je trebala završiti remijem.
  • Aleksandar Grischuk- Ustvari, kad igraš jednu partiju, razmišljaš drugačije - razmatraš neke varijante, one ostaju u pamćenju i tako dalje. A kad igraš istovremeno  nekoliko partija, 5 minuta kada igraš na šest tabli – je puno manje od 1 ili 2 minute kad je samo jedna partija. Previdi su do neke mjere neizbježni, ali osim četvrte table skoro da nismo imali previda...
  • Kada je sve završeno, osjetili ste fizičku iscrpljenost?
  • Aleksandar Grischuk- Da. Sve je bilo vrlo napeto, plus - imam bol u leđima...
  • Šta ćete najviše pamtiti iz ovog susreta?
  • Aleksandar Grischuk- To što sam izgubio.
  • Da li bi Vam bilo  interesantno ponovo da igrate u ovakvom formatu? Možda čak i čitav turnir...
  • Aleksandar Grischuk- Da, naravno! Šteta što je ovo tek drugo iskustvo u više od četrdeset godina. Svidjelo mi se i ono što je bilo u Kini, i naš meč s Artemjevim... Format je vrlo perspektivan! Sada se širom svijeta eksperimentipe sa različitim igrama i formatima, a ovaj ima pravo na život.
  • Igrali ste s Artemjevim na dan stogodišnjice Bronštajna i prema "Bronštajnovom formatu", recite, da li ste poznavali Davida Ivanoviča, i ako da, kakvi su ostali utisci?
  • Aleksandar Grischuk- Ne, nismo se poznavali, nikada nisam razgovarao s njim. Ali bio je izuzetan šahista. Naravno, čitao sam njegove knjige - sviđale su mi se i klasične, poput "Ciriha", i zabavne, napisane u saradnji s Vajnštajnom: "Zamke Ferzberi" i neke druge. Kao dijete, uživao sam u njima!
  • Da li su njegova djela imala uticaja na vas kao šahiste?
  • Aleksandar Grischuk- Ne usudim se da sudim o tome, ali analizirati njegove partije s Botvinikom iz meča 1951. godine, koje su bile komentarisane u knjizi o njemu iz "crne serije", bilo je vrlo zanimljivo.
  • Koliki je ostavio trag  svojim stvaralaštvom u šahu?
  • Aleksandar Grischuk- Bio je važna figura za razumijevanje, razvoj igre. Bronštajn je učinio puno korisnih i zanimljivih stvari u šahu.

https://chessopen.ru/articles/detail/aleksandr-grishchuk-poltora-chasa-polnogo-pogruzheniya-v-igru

Нема коментара:

Постави коментар