петак, 5. јануар 2024.

"Smjelosti Nepomniachtchija kod mene nema": intervju šampionke svijeta iz Rusije

Šahistkinja Anastasija Bodnaruk - RIA Novosti
Šahovska federacija  (FŠR)

Ruskinja Anastasija Bodnaruk krajem decembra osvojila je Svjetsko prvenstvo u rapid šahu. U intervjuu za RIA Novosti Sport, šahistkinja je pričala o narušavanju dresa koda, huliganskoj smjelosti Jana Nepomniachtchija i Ukrajincima sa kojima nema komunikaciju.

Ukrajinka se pokazala iznad svakog očekivanja

-Nakon pobjede u tajbrejku nad Humpy Koneru iz Indije, rekli ste da je ona igrala bolje, ali ste vi bili brži.

Anastasija Bodnaruk -Da, moja protivnica je igrala prilično sporo, razmišljala je o potezima, i tu njenu slabost uspjela sam da iskoristim.

Anastasija Bodnaruk -U poslednjem kolu ste zabilježili nerješen rezultat u partiji sa Kineskinjom Lei Tincze, čak niste ni odigrali otvaranje. Kao rezultat toga, tri šahistkinje su osvojile isti broj poena, ali tajbrejk ste igrale vi i Koneru. Pristajanjem na remi, bili ste sigurni da će vas dodatni kriterijumi  uvesti među kandidatkinje za titulu šampiona?

Anastasija Bodnaruk -U poslednjem kolu, Koneru je igrala protiv Ruskinje Ekaterine Lagno i postigla pobjedu, stigavši po poenima mene i Lei Tincze. Iznenadila me odluka Kineskinje, koja je igrala bijelim figurama. S obzirom na naše rejtinge prije početka turnira u Samarkandu, smatrana je favoritom. Po mom mišljenju, Lei Tincze se ponašala vrlo čudno. S obzirom na to da sam prošla čitav turnirski put bez greške, bilo je očigledno da ću se plasirati među učesnice doigravanja bez obzira na to da li će dvije šahistkinje osvojiti isti broj poena ili tri.

-Sa Lei Tincze ste zaključili remi nakon nekoliko poteza, a u drugom kolu s Ukrajinkom Anom Muzičuk ste odigrali do kraja, do golih kraljeva.

Anastasija Bodnaruk -Muzičuk se pokazala iznad očekivanja i bijelim figurama pokušavala je izvući maksimum. I ona je imala viši rejting i smatrana je favoritom. Osim toga, u otvaranju je Anna stekla prednost, morala sam se braniti.

-Ukrajinska šahistkinja vam je pružIa ruku prije početka i posle završetka partije?

Anastasija Bodnaruk -Ne. Ne komuniciram sa ukrajinskim šahistkinjama, ali na mene, igrača sa iskustvom, to nikako ne utiče.

-A odsustvo ruske zastave pored šahovske table utiče?

Anastasija Bodnaruk -Već smo se navikli na to. Kada igrate brzi i blic šah, uopšte se maksimalno fokusirate na partiju i ne primjećujete ništa oko sebe.

-Šahovska federacija Rusije prešla je u Azijsku konfederaciju. Kako se to odrazilo na vaš život i karijeru?

Anastasija Bodnaruk -Još uvek nije jasno ono što je ključno - kvalifikacija za Svjetski kup. Kada se sistem kvalifikacija za ruske šahiste promijeni, tada će moći da se donesu prvi zaključci.

-Vašu partiju sa Lei Tincze, kada je remi potpisan posle trećeg poteza, sudije nisu smatrale dogovorenom, dok su obojici šahista, Daniilu Dubovu i Janu Nepomniachtchiju, oduzeli po 0,5 poena zbog šahovskog huliganstva, i na kraju je to Dubova koštalo ulaska u tajbrejk sa Magnusom Karlsenom. Shvatate li zašto su ruski šahisti to morali uraditi?

Anastasija Bodnaruk -To mogu objasniti samo Daniil i Jan. Koliko ja shvatam, željeli su da izraze protest organizatorima turnira. Zaista je bilo puno pitanja prema organizatoru. Vrlo su dugi bili intervali između partija, i u određenom trenutku koncentracija se gubila.

- Da li biste se Vi usudili na takvu akciju protesta?

Anastasija Bodnaruk -Za takav protest ne bih imala hrabrosti.

"Morala sam da promijenim obuću"

-Holanđanku Annu-Maju Kazaryan su kaznili zbog ulaska u salu za igru u "previše sportskoj obući". Zaista je postavljen tako strog ‘dress code’ za šahistkinje?

Anastasija Bodnaruk -I meni su organizatori dali upozorenje kada sam došla na prvo kolo u crnim klasičnim patikama. Veoma su slične cipelama, ali, kako se ispostavilo, nije dozvoljeno igrati u takvoj obući. Nakon žutog kartona, morala sam se presvući, inače bih se suočila sa kaznom ili čak diskvalifikacijom sa turnira. Da, organizatori su veoma obraćali pažnju na ‘dres-kod’, ali nekako su neki vrhunski muški velemajstori hodali u patikama koje nisu odgovarale postavljenim pravilima.

-Kako, po vašem mišljenju, treba da izgleda dres-kod za šahistkinje na turnirima ovog nivoa?

Anastasija Bodnaruk -U principu, ‘dres-kod’ koji je bio postavljen u Samarkandu nije loš. Iako ne razumijem zašto moje lijepe cipele nisu odobrili organizatori, u kojima mi je bilo vrlo udobno sjediti za stolom. Morala sam ih tada zamijeniti cipelama. Sada će mi one postati talisman. Uopšte, treba imati blag stav prema učesnicima, kojima je udobnost veoma važna. Posebno kada igrate brzopotezn šah.

-Koja sudbina čeka ove ‘talisman’ cipele?

Anastasija Bodnaruk -Prenosiću ih sa sobom na sve takmičenja!

-Na turniru u brzopoteznom šahu u Samarkandu prvog dana bili ste u grupi lidera, ali u devetom kolu ste izgubili od buduće šampionke Valentine Gunine, zaostavši pred direktnim duelom samo 0,5 poena. Da li je ova poraz uticao na to da se drugog dana niste uspjeli zadržati među kandidatkinjama za nagrade?

Anastasija Bodnaruk -Nakon prvog dana igre u brzopoteznom šahu, odveli su me na doping kontrolu, gdje sam morala provesti tri sata. Nisam uspjela da se odmorim prije drugog dana. Na turniru u brzopoteznom šahu bila sam veoma ozbiljno raspoložena, smatrala sam da je potrebno zadržati se u vodećoj grupi prvog dana, odmoriti se i odigrati s punim zalaganjem. Nažalost, moji planovi nisu se poklopili s planovima doping službenika. Jednostavno nisam imala dovoljno snage za drugi dan.

-Bavljenje šahom počeli ste po preporuci oca. Koji su bili njegovi argumenti određujući vaš sportski put?

Anastasija Bodnaruk -Teško je sjetiti se, jer tada mi nije bilo ni tri godine. Otac me vrlo rano naučio da igram šah, a i prvi uspjesi došli su rano. To je, valjda, postalo glavnim faktorom.

-Na Univerzitetu Lesgaft, gdje nije bilo šahovskog odjelenja, učili ste šaške (damu). Zašto niste otišli u Moskvu, gde je bila baš šahovska specijalizacija?

Anastasija Bodnaruk -Nisam željela da napustim rodni grad. Tako da sam morala da uzmem specijalističku studiju  šaške koja je bila najbliža šahu.

-Da li vam je studiranje srodne specijalnosti donijelo neku korist?

Anastasija Bodnaruk -Kurseva posvećenih direktno šaškama nije bilo baš mnogo. Nisam naučila da igram šaške na majstorskom nivou. Iako umijem da rješavam zadatke.

-U detinjstvu ste kombinovali šah i umjetničku gimnastiku. Pratite li sada nastupe ruskih "umjetnica"?

Anastasija Bodnaruk -Novinari iz nekog razloga veoma vole da me podsjećaju na neostvarenu karijeru gimnastičarke. Sa zadovoljstvom se sjećam vežbanja ovog divnog sporta i povremeno pratim takmičenja. Veoma volim sestre Averine, a ranije sam se divila Jevgeniji Kanaevoj. Posebno jer su sve one studirale na istom univerzitetu kao i ja.

https://rsport.ria.ru/20240105/shakhmaty-1919840743.html

Нема коментара:

Постави коментар