уторак, 19. септембар 2023.

'Indija je sada supersila u šahu': Viswanathan Anand govori ekskluzivno za THE WEEK

 

On je govorio o novim talentima, kako je Covid-19 pomogao da se šah razvija globalno …

Datum: 3. 9. 2023., Riyad Mathew & Ayaz Memon/Chennai 

Decenijama je u Indiji sinonim za šah bio Anand, a Anand za šah. Nije više. Djelimično zahvaljujući i samom Anandu. Petostruki svjetski prvak igrao je ulogu u njegovanju onoga što on naziva 'zlatnom generacijom' šaha u Indiji, a sada radi na daljem širenju igre. Polu-penzionisan, 53-godišnjak je preuzeo nove uloge, bilo da je honorarni komentator, zamjenik predsjednika FIDE ili mentor tinejdžerima u usponu.

U ekskluzivnom intervjuu za THE WEEK, Anand govori o ovom novom talasu talenata, svom odnosu sa velikanima šahovske igre, kako je pandemija pomogla globalnom razvoju šaha i kako je Indija postala supersila u svjetskom šahu. Intervju je obavljen u Čenaju 21. avgusta, na dan kada je R. Praggnanandhaa ušao u finale FIDE Svjetskog kupa:

P/ Vaš štićenik, Gukesh D., vas je pretekao u FIDE rejtingu uživo. Da li je to gorko-slatki osećaj?

A/ Iznenađen sam da ostaje pomalo gorko-slatki osjećaj. To je moderisano činjenicom da sam, da, radio s njim u WestBridge Anand šahovskoj akademiji. Dakle, jasno je da sam ja tome doprineo. Takođe, prije par godina sam bio polupenzionisan. Dakle, iz svih ovih razloga to me baš i ne nervira, ali u isto vrijeme, otprilike 30 godina ste nešto, ne razmišljate o tome kao o privremenoj osobini, a onda odjednom se pojavi neko čvrsto iznad— on je najmanje tri poena iznad mene. Osjećao sam prije nekoliko godina da je to samo pitanje vremena, pa sam intelektualno shvatio da će se to dogoditi, ali ipak, postoji malo čudan osjećaj.

P/ Ali morate biti i ponosni na njega.

O/ Veoma. Ako pogledate Gukesha ili Nihala Sarina ili R. Praggnanandhaa-u – Prag je bio senzacionalan na Svjetskom kupu; on je bio prvi koji se kvalifikovao za turnir kandidata. Dakle, Gukesh je prvi Indijac koji me prešao na rang listi, a Praggnanandhaa je jedini koji je ikada bio u finalu Svjetskog kupa, ili koji je ikada ušao u kandidate (posle Ananda). Dakle, ovde se dešavaju neke stvari koje se preklapaju. Osjećao sam da je to neizbježno, ali vi ste skloni da mislite da će se nešto desiti postepeno, a onda se sve to dešava u istom mjesecu. To je neobično.

Sistem podrške: Anand sa suprugom Arunom u njihovoj kući u Čenaju | Bhanu Prakash Chandra

P/ Da li bi Sachin Tendulkar tako gledao na Virata Kohlija? Kao prenošenje štafete?

O/ Da, u nekom smislu.

P/ U šahu, tu je bio Manuel Aron, a zatim Viswanathan Anand. A od Ananda se mijenja cijeli narativ šaha u Indiji. A sada vidimo ogroman porast broja indijskih talenata. A većina njih je iz Tamil Nadua.

O/ Da, većina je iz Tamil Nadua, ali još uvijek imamo igrače iz drugih dijelova zemlje i mislim da se igra postepeno širi u Indiji. Možda telefoni doprinose tome. Ranije, ako ste bili znatiželjni, ali nije postojao način da igrate šah, odustajali ste. Sada ga nađete na svom telefonu i igrate.

Sada je sasvim drugačija atmosfera jer sam [bio] navikao da budem jedini Indijac na turniru jako dugo. Dok svi oni sada ne samo da se viđaju, već su i rivali na istom turniru. Dakle, to je neuporedivo sa mojim iskustvom. Čak i kada odem da ih gledam, shvatim da je to sasvim drugačija atmosfera za njih.

P/ U ranijem intervjuu za THE WEEK, rekli ste da sada birate turnire koje želite da igrate. Kada ste to odlučili?

O/ Desilo se to zbog pandemije. A onda sam pomislio, ovo nije tako loše. Jedna od stvari u šahu za koju znate da će se desiti, ali nikada ne želite da razmišljate o njoj, jeste penzija. Dakle, oko 2019. godine, imao sam ovaj težak trenutak—[razmišljao sam o tome da li] da nastavim da se takmičim na ovom nivou još dugo. Jer će rezultat biti sve slabiji. Radiću mnogo više samo da ostanem na mjestu. [Razmišljao sam o tome da li] postoje druge stvari koje želim da probam. Jer bi to bilo sjajno vrijeme za preusmjeravanje. Onda se dogodila pandemija i mogao sam da probam, da tako kažem. I shvatio sam da ovo nije tako loše.

Prvobitno nisam mogao zamisliti život koji se ne vrti oko [a] rutine koju [pratite] 40 godina. I odjednom, tačno 375 dana, nisam se približio aerodromu. Dakle, vratio sam se 6. juna 2020. iz Bangalorea, a otišao 16. juna 2021. u Zagreb.

Još uvijek volim da igram neke lijepe turnire, pa zašto to odbijati? Ali neću igrati Svjetski šampionat, Svjetski kup, Veliku seriju; Neću učestvovati na kvalifikacionim turnirima. Ali nekoliko turnira koje sam izabrao da igram, igraću i pokušati da uživam u tome.

P/ Dakle, ne gledate više svoje poene; to je samo strast, zar ne?

O/ Morate voditi računa i o poenima, ali sada manje brinem o tome.

P/ Ali kada vidite toliko mladih iz Indije i toliko mnogo aktivnosti, da li vas to tjera da ponovo poželite da se takmičite?

O/ Uglavnom, to nije realno razmišljanje, ali s vremena na vrijeme kada vidite da neko drugi povlači potez koji ste i vi vidjeli, pomislite, pa ja bih to mogao uraditi. Ali ne dovodim ozbiljno u pitanje svoju odluku. I prije tri godine sam mogao odigrati sjajnu partiju šaha, ali to nije bilo pitanje. Pitanje je bilo, mogu li ovo raditi dovoljno dosledno i igrati tako dovoljno često da se isplati? I pomislio sam da moram priznati da sam 10 godina stariji od najbližeg momka s kojim se takmičim. A ponekad i 15 ili 20 godina stariji od većine ljudi s kojima se takmičim. A to samo uzima danak, pa sam odlučio da pređem na skraćeni raspored turnira. Osim toga, imam i druge šahovske obaveze. Ja ću učestvovati kao zamjenik predsjednika FIDE i biti dio šahovskih aktivnosti. Dajem komentare za neke turnire; na taj način ćete puno razmišljati o šahu i dijeliti to. I povremeno se takmičim. U međuvremenu sam naučio da mogu više vremena da provodim sa svojom porodicom, kod kuće, i to je takođe bio proces učenja.

P/ Da li su godine zaista tako važne?

O/ Da. U šahu, mnogi igrači dostižu vrhunac u 40-im godinama, a neki čak doživljavaju vrhunac ili se čini da dostižu vrhunac u 30-im godinama. Nisu mnogo jači od onih koji imaju 20. I onda pomislite, pa, nakon pet godina, kako će to izgledati? I niste sigurni.

P/ Jednom ste rekli da je Magnus Carlsen bio na vrhuncu kada vas je izazvao u meču za Svjetskog šampiona, a da ste vi silazili sa vrha. Dakle, možete li pričati o tome? Takođe, neko malo stariji od vas, Najdžel Šort, sada igra seniorski šah. A ima i još nekih mlađih od vas koji igraju seniorski šah, ali vi ne. Dakle, kada silazite sa svog vrha, kako možete da se takmičite sa mladima koji dolaze?

A/ Dakle, ono što mi se otprilike dogodilo kada sam izgubio meč od Carlsena je da se problem riješio sam od sebe. Kvalifikovao sam se za još jedan meč za svjetskog šampiona. Prošao sam kroz to. I onda nakon toga, trebalo bi da pobjedim na turniru kandidata da bih se kvalifikovao. Dakle, kada sam igrao na turniru kandidata, još uvek sam mogao da napravim veoma, veoma dobar rezultat. U 2016. sam mogao još da se kvalifikujem.... Na kraju sam završio na drugom mjestu. Ali nakon toga, čak ni put do kandidata nije bio jasan.... Par godina kasnije, igrao sam Grand Swiss-a i shvatio sam da mi snaga opada. A ono što mi je nekada oduzimalo najviše energije, davalo mi najveći stres, svjetski šampionat, odjednom ga više nije bilo. I onda shvatiš, čekaj, sada mogu da se nosim sa onim što je ostalo. Tako je, na neki način, moj raspored postao malo mekši... Sada sa 50 godina, mislim da je lijepo imati dovoljno vremena za druge stvari, bilo da je to OGQ (Olympic Gold Quest) ili posebno WACA (WestBridge Anand Chess Academy ), koju sam preuzeo tokom pandemije ili zamjenika predsjednika FIDE [uloga].... Još uvek razumijem društveni aspekt šaha. I dalje se viđam sa starim prijateljima. Nisam potpuno prekinuo, ali [što se tiče] takmičenja, ići ću na manje takmičenja.

P/ Govoreći o prijateljstvu, kakav je vaša odnos sa ljudima poput Garija Kasparova, Anatolija Karpova ili Carlsena? Da li su vam oni prijatelji ili samo protivnici?

O/ Nikako. Kasparov je postao nevjerovatno srdačan. Mislim, jako se dobro zabavljamo kad god se sretnemo jer on dolazi na sve događaje Grand Chess turneje na ceremoniju otvaranja jer je njegova kompanija koorganizator. Tako da ga vidim tamo. Imamo jako dobre razgovore o dobrim starim vremenima i tako dalje.

P/ Da li je Kasparov zabavna osoba?

O/ Jako je zabavan.... Uvek ima nešto duhovito da kaže.

P/ On se sada bavi potpuno drugačijim zanimanjem u politici.

O/ Da. Da budem iskren, mislio sam da je on više govornik i aktivista... Ali neminovno prošle godine (rat u Ukrajini), njegova se situacija promijenila kada je sam njegov aktivizam postao svojevrsna politika. Dakle, sada je on čvrsto ukorijenjen u tom području.

Zvijezde u usponu: Anand sa Gukešom | Getty Images

P/ Šta je sa Karpovom?

O/ Nisam ga vidio od početka pandemije. A on nije mnogo putovao. On sada ima možda 72 godine, a ranije ove godine imao je zdravstvenu krizu... Imam prijatelje koji me obaveštavaju. Neko kao Boris Gelfand, koji mi je veoma blizak. On mi takođe pomaže u WACA-i. I onda Vladimir Kramnik, neko s kim sam u kontaktu. Tako da smo u Njemačkoj igrali neke turnire bez rokade. Sad ću ga opet vidjeti za nekoliko dana. Ali družim se sa dosta mlađe generacije.

Q/ Carlsen?

O/ Prilično je zauzet. Mislim, kad se vidimo, u prijateljskim smo odnosima, ali nismo baš bliski... on je takođe u svom svijetu i radi puno drugih stvari.

P/ Kada pogledate spolja, ima dosta intriga oko šahista. Mislim da to u velikoj meri ima veze sa imidžom koji je Bobi Fišer stvorio na tom velikom meču sa Borisom

Spaskim. Povučen, pomalo idiosinkratičan, pomalo temperamentan i slično. Kakvi su šahisti?

A/ Svakako da su šahisti zaokupljeni sobom i veoma fokusirani na svoj posao. Ali ne mislim više od bilo koga u bilo kojoj sferi života. Vjerovatno ste svi veoma fokusirani na svoj posao. I, znate, ako upadnem u taj trenutak kada ste zauzeti, onda imate malo tolerancije za to. A isto je i sa šahistima. Bobby Fischer, isto. Malo je promijenio imidž. Nije istina da je većina šahista idiosinkratična; problem je što ljudi pamte one koji jesu. I zaista se to dogodilo sa Bobbyjem Fischerom... Šahisti su generalno univerzitetski tipovi. Vole da sjede i razmišljaju. Sada, zahvaljujući kompjuterima, dolazi sve više šahista sa internet igrica. Tako da se dešava zanimljiv miks.

P/ Dakle, postoje različiti karakteri.

O/ Ima različitih karaktera. A ako ste dugo u šahu, vidite ih kao pojedince. I zaprepasti me kad se pojavi neki poznati film i svi nas opet tretiraju kao neku zbirnu imenicu. Dakle, znate, nakon Daminog gambita, koji je usput, bio veoma uspješan, [mislio sam] pa, ja gledam gore i mislim tako, kao Beth Harmon (protagonistkinja), ali ne znam da svaki šahista podiže pogled i tako razmišlja. Znate, nismo svi proizvedeni u istoj fabrici (smijeh).

P/ Govorili ste o kompjuterima i pandemiji. Mislite li da se više ljudi bavilo šahom tokom Covid-19, u Indiji i inostranstvu?

A/ Kratak odgovor, da. Ispostavilo se da je za šah taj trenutak bio pravi.... Da se ista pandemija dogodila 2010. godine, ne bismo je primijetili. Do 2020. svi su imali telefon, svi su imali 4G. Drugo, šah je imao mnogo, mnogo bolje aplikacije koje ste mogli jednostavno preuzeti i početi da igrate.... Treće, nisu mogli to učiniti imajući na umu pandemiju, ali Damin gambit je snimljen i objavljen tokom pandemije. I ispostavilo se da je vjerovatno postojala neka latentna želja. Mnogi ljudi su se negdje u prošlosti povezivali sa šahom i zaboravili su na njega. I to stoji na njihovim listama obaveza godinama i godinama. I odjednom su imali vremena, telefon, i sve što im je trebalo je neko da im kaže: 'Znate, ta stvar sa šahom, možda sada imam vremena za to.' I Damin gambit dolazi i podsjeti ih.

I da odgovorim na vaše drugo pitanje, bilo je globalno. Upotreba YouTube-a je porasla... a YouTube kanali [o šahu su bili] dostupni širom svijeta... Porastao je u svim zemljama.

Praggnanandhaa

P/ Hajde da razgovaramo o ovoj sadašnjosti. Šta mislite o Praggnanandhai na Svjetskom kupu?

O/ Toliko se popravio u posljednjih nekoliko mjeseci. On igra sa toliko samopouzdanja u svemu.... Kakvu poruku treba da pošaljete momku koji će biti na turniru kandidata? Čestitam. Poenta Svjetskog kupa nije pobijediti na Svjetskom kupu, već se kvalifikovati za turnir kandidata. On je to uradio.

P/ A šta je sa ostalim mladim Indijcima? Kako napreduju?

A/ Mislim da skoro svi mogu da se opuste posle nastupa na Svjetskom kupu... Normalno mislite da ako u trci imate pet takmičara, jedan će dobro proći.

P/ Ali ovo je nešto novo, zar ne? Jer Indija to nikada nije imala u šahu. Sve se radilo samo o Anandu. To što se dogodilo je na neki način revolucija.

A/ Tako da ja uvek [kažem] da je sadašnja generacija zlatna generacija.

Q/ Zlatna generacija?

O/ Da. Ja sam rano bacio u borbu za  titulu, ali oni su zlatna generacija. Svi su u grupi od 2.700 plus (rejting). I svi su mlađi od 20 godina. To se jednostavno ne dešava; to je zaista nešto posebno. A šta to znači, i razlog zašto ih nazivam zlatnom generacijom, jeste jer će provesti sledećih 10 godina na vrhu. Sa različitim karijerama, naravno, ali će narednih 10 godina provesti kao rivali i kolege i prijatelji i sve ostalo. Dakle, za indijski šah, to znači vrlo dobro.

P/ Da li je bilo velikog pritiska na vas kada ste bili u najboljim godinama? Znate, mi smo veoma strastvena zemlja.

O/ Osjećao sam da igram za sebe. Svakako sam bio ponosan što imam zastavu. Ali uglavnom, osjećao sam šta god da radim, Indijac radi po prvi put i hajde da se dobro provedemo i vidimo dokle mogu stići. I tako sam bio oslobođen od pritiska. I drugo, šahisti tih dana nisu odmah mogli da saznaju šta svi misle, što mislim da je danas pravi problem. Nisam čak ni siguran da bih želio da budem u ovoj atmosferi... intenzitet kojim ljudi prate ovih dana i kako se prati na  društvenim medijima; Mislim da to čini veliku razliku u tome kako se to vidi. Ali, naravno, to je dobro i za njih jer [pomaže] da unaprede svoje karijere.

P/ Šta je sa novcem? Mislite li da će više novca koji dolazi u šah privući više ljudi iz drugih dijelova zemlje?

O/ Vjerujem da se broj ljudi koji mogu živjeti samo od šaha upeterostručio

poslednjih pet godina. Dakle, možete biti trener, možete biti autopisac, možete biti novinar, možete strimovati. Postoji toliko mnogo dodatnih načina da zaradite za život da je ulazak u šah sada mnogo sigurnija opcija nego što je ikada bila. I to je fantastično; mnogo više ljudi će moći da donese ovu odluku sa mnogo manje oklijevanja. Ali vrlo je malo šahista koji igraju u saudijskim klubovima (smijeh). Dakle, još ima prostora za rast.

P/ Dolaze li velike korporacije i govore, znate, postoji ovo zlatno doba šaha, hajde da budemo dio ovoga?

O/ Imamo mnogo kompanija koje sponzorišu šahiste od mnogo ranijeg uzrasta. Kažemo korporativni novac, ali vjerujem da je to i indijski pokretački mentalitet. Mnogi ljudi su ulgavnom spontani i potrebna je manja grupa ljudi da sjedne u prostoriji i samo kaže, hajde da uradimo ovo ili hajde da uradimo ono. Ovakvi projekti počinju mnogo brže... Dakle, [to je] skoro da se korporativno finansiraju masovno.

P/ Vi znate prednosti i mane mlađe grupe šahista. Vi bi tačno znali komplikacije koje se tiču ovoga. Dakle, kako biste rekli svakom od njih da kanališe svoju energiju?

O/ Podijelio bih svoja iskustva, posebno psihološki i emocionalno. Ali sam šah se toliko promijenio. Kada sam odrastao, ono što smo pokušavali da prenesemo ljudima bilo je: kako pronalazite bolje poteze? Ali sada kada vam kompjuter daje najbolje poteze odmah ili najbrži odgovor, razmišljanje se gotovo mora promijeniti. Kako za pamtite to što vam kompjuter govori? Kako birate ono što je bitno? Dakle, skup vještina se promijenio. Takođe, priroda šaha. Blic i brzi i onlajn šah su legitimni formati; igraju se turniri. Nikada ih nisam igrao kad sam bio mlad, jer, prije svega, nisu postojali. Dakle, kakvo je moje iskustvo u poređenju sa njima? Moram biti oprezan. Mogu podijeliti ono što mislim i ostaviti to u vazduhu, ali ne mogu biti previše strog. Iskreno. [oni] to mogu mnogo bolje procijeniti.

Uglavnom ono što možete podijeliti je borba s kojom se suočavate i trenutak kada sve krene naopako i trenutak kada učinite pravu stvar. To se nikada neće promijeniti.

P/ Sada kada ste dio FIDE, kako biste pomogli šahu uopšteno?

A/ Pa, na listi kojoj sam se pridružio, predsjednik FIDE je Arkadij Dvorkovič. Njegova karta je bila da razvija šah, posebno za žene. I ono što pokušavam da dodam tome je pokušaj da se to dogodi u Indiji. Dakle, za mene je Globalna šahovska liga sa Tech Mahindrom bila velika stvar jer sam radio na tome čak i pre nego što sam se pridružio FIDE... Radio sam na događaju Tata Steel u Kolkati. Tako da, znate, ostajem uključen u mnoge inicijative ovdje. Ali u suštini, [moramo] pridobiti sve više i više ljudi da se takmiče, i poboljšati uslove za žene, jer postoji ogroman jaz u učešću žena u šahu... Jedna od stvari na kojima FIDE radi je da podigne nagradna sredstva na svim ženskim turnirima. Jer na kraju morate napraviti nešto privlačnije da bi to bila razumna odluka.

P/ I vidite li mnogo više učešća?

O/ Do kada vidite, znate, čak 60-40 procenata  podjela u učešću muškaraca i žena? Ne možete imati tako čvrste rokove. Mnogo toga je i do kulture. Dakle, morate ići polako. Ali po prvi put, šah dolazi do ljudi čak i bez našeg znanja zbog interneta. Dakle, u određenom smislu, takođe moramo upravljati razvojem. Ali uradili smo jako dobro. Naš budžet je svake godine veći. Nagradni fondovi su veći svake godine.

P/ Vidite li Indiju kao novu supersilu u šahu ili je to već? Vidite li pad u Rusiji, koja je nekada bila moćna? Vidite li da se matrica snage mijenja?

A/ Definitivno. Vjerujem da zemlja veličine Indije, ako odluči da nešto shvati ozbiljno, mi ćemo postati važni. Mislim, svaka šesta osoba na planeti je Indijac... Ali ovo je pravi kvalitet. Ne preplavljujemo samo teritoriju. Stvorili smo nevjerovatnu zlatnu generaciju, kao što sam rekao. Imamo, verujem, nekoliko veoma talentovanih juniorki. Dakle, nadamo se da ćemo za nekoliko godina moći to ponoviti.... Ako imamo tri ili četiri Indijca koji nas predstavljaju na vrhu, Indijci će neizbježno nastaviti da prate šah. Dakle, da, Indija je supersila u šahu i nastaviće da bude globalno veoma važna za  šah.

'India is a superpower in chess now': Viswanathan Anand talks exclusively to THE WEEK - The Week

Нема коментара:

Постави коментар