четвртак, 4. мај 2023.

Ding Liren, svjetski šampion u šahu: Sjetio sam se Kamija: 'Ako ne možeš pobijediti, moraš se oduprijeti'

 Ovaj 30-godišnjak govori o svojoj dramatičnoj pobjedi nad Rusom Ianom Nepomniachtchijem, svojoj ljubavi prema poeziji i zašto sebe opisuje kao "veoma emotivnu i racionalnu" osobu

Izvod intervjua sa Ding Lirenom

Svjetski šampion u šahu Ding Liren.
Foto: VLADISLAV VODNEV (REUTERS)

LEONTXO GARCÍA

Astana (Kazahstan) - 02.05.2023. - 14:15 CEST

Voli da gleda i sluša kišu. Ali on je takođe upravo postao svjetski prvak u šahu, trijumfujući u sportu koji uključuje puno mentalnog boksa. Ding Liren, 30-godišnjak, intenzivno igra šah od svoje četvrte godine. Međutim, diplomirao je pravo jer njegov otac nije želio da napusti studije. Takođe puno čita, posebno filozofiju. Ding – koji je ‘prestolonaslednik’ norveškog šahiste Magnusa Karlsena nakon što je pobijedio Rusa Iana Nepomniachtchija u rapid doigravanju – razgovarao je 20 minuta za EL PAÍS u Astani u Kazahstanu. Ono što slijedi uključuje citate iz prethodnih intervjua koje je Ding dao kineskim medijima.

Između proslave, uzbuđenja i razgovora sa 15 različitih kineskih medija, Ding nije spavao "ni minute" čitavu noć. „Imao sam vremena samo da se istuširam“, kaže on. Neizmjerno skromni šahovski šampion, koji se bori da se izrazi na engleskom, osjeća se čudno na mjestu punom kamera, kablova i raznih tehničkih naprava. Ali Ding želi da odgovori na svačija pitanja najbolje što može. “Razumijem da je štampa važna.” Neposredno prije nego što je razgovarao za ove novine, rasplakao se tokom snimanja svog zvaničnog intervjua Međunarodnoj šahovskoj federaciji (FIDE). Ding je postao emotivan kada je počeo da objašnjava savjete koji mu je prijatelj dao nakon što je izgubio drugu partiju na j prvenstvu u šahu.

Predsjednik Međunarodne šahovske federacije Arkadij Dvorkovič (l) predaje kineskom velemajstoru Ding Lirenu trofej tokom ceremonije zatvaranja FIDE Svjetskog prvenstva u šahu 2023. u Astani, Kazahstan.

RADMIR FAHRUTDINOV (EFE)

U tom trenutku se sjetio naslova knjige američke pjesnikinje Louise Glück: ‘Dok svijet ne odrazi najdublje potrebe duše’. Ding je objasnio da je ovu ideju prilagodio kako bi se suočio sa svojim profesionalnim i emocionalnim izazovima, koje je tada obilježio njegov raskid sa djevojkom. “Neka moja čitanja su me učinila boljim igračem”, kaže on, navodeći ono što se dogodilo u subotu, kada je bio na ivici poraza šest i po sati prije nego što je posljednju klasičnu partiju na turniru doveo do neriješenog rezultata. “Sjetio sam se kako Albert Kami govori o konceptu otpora. Ideja je da ako vidite da ne možete pobijediti, učinite sve što je u vašoj moći da se oduprete. I to sjećanje mi je dalo odlučnost koja mi je bila potrebna.”

Ding vidi veliku vezu između filozofije i šaha, jer su „oboje apstraktni“. Ali šah je i visoko takmičarski sport koji od igrača zahtijeva veliki pragmatizam i efikasnost. Kao rezultat toga, Ding kaže da mora da zanemari emotivniju stranu svoje ličnosti dok igra šah. „I veoma sam emotivan i racionalan. A takođe sam i entuzijasta umjetnosti. U svom normalnom životu volim da gledam i slušam kišu, a takođe i da igram košarku. Ali kada stignem na turnir, moram da zaboravim ta osjećanja da bih bio strožiji i profesionalniji.”

Ali postoje veoma različiti načini da se pretpostavi taj profesionalizam. Ruski šahista Gari Kasparov – koji je bio broj 1 od 1985. do ‘penzionisanja’ 2005. – nije bio zadovoljan samo pobjedom u partiji, on je želio da uništi svog protivnika. Nasuprot tome, indijski šahista Viswanathan Anand – koji je petostruki svjetski prvak i hinduista – nikada nije pokazao ni najmanju naznaku Kasparovljevog ‘ubilačkog instinkta’ . Ding ima svoj pristup: „Smatram sebe akademikom, učenjakom koji zaista voli da uči, i mislim da sam pronašao nove načine da pristupim šahu. Kada sam dostigao 2.500 poena na međunarodnoj listi [među 700 najboljih na svijetu] i odlučio da podignem svoj nivo, shvatio sam da moram prihvatiti izazov i biti vrlo konkurentan.”

Kinez Ding Liren igra protiv Rusa Jana Nepomniachtchija tokom njihovog FIDE Svjetskog šahovskog prvenstva u Astani, Kazahstan, u subotu, 29. aprila 2023.

STANISLAV FILIPPOV (AP)

Ding je rođen u Wenzhouu, Kina. Njegova majka je medicinska sestra i otputovala je sa njim u Astanu na tronedjeljni Svetski šampionat u šahu. Njegov otac je inženjer elektrotehnike, koji je insistirao Dingu da nastavi da studira, iako je njegov talenat za šah već bio ocigledan od vrlo mladog uzrasta. Ali njegov otac nije odustajao: Ding je morao da stekne petogodišnju diplomu prava, iako je od početka znao da mu se to nimalo ne sviđa. “Ovo su stvari o kojima više volim da ne pričam mnogo.”

Umjesto toga, Ding sa entuzijazmom odgovara na pitanje kako će zadržati titulu svjetskog prvaka: „Moram izgraditi jak tim, sa odličnim šahistima i moćnim kompjuterima. Ukratko, moram biti profesionalniji.” Samo dan ranije rekao je da mu nije toliko važno da bude svjetski prvak, da je bitno da bude sve bolji igrač. Pa kako je onda našao motivaciju da pobijedi u tako izuzetno teškoj završnici? „Glavni ključ je bio moj analitičar, [rumunski šahista, broj 12 u svijetu] Richard Rapport. On je unio svu kreativnost koja mi je nedostajala sa mojim otvaranjima”. Ako Ding uspije izgraditi svoj tim iz snova, neće se nikoga bojati: "Spreman sam na sve izazove, uključujući i igru protiv Carlsena ako želi da povrati titulu, ili da je odbranim od mladih zvijezda."

Kinez Ding Liren pobijedio je Rusa Iana Nepomniachchia u uzbudljivom finalu.

STANISLAV FILIPPOV (AP)

Ding je ušao u stilu  kamikaze u dvije partije na  turniru, sa suprotnim rezultatima. Izgubio je sedmu partiju iz vrlo povoljne pozicije kada je, sa vrlo malo vremena na satu, izveo rizičan napad umjesto da igra oprezno do poteza 40, kada se na satove igrača dodaje 60 minuta. “To ima jednostavno objašnjenje. Jednostavno nisam bio svjestan koliko sam bio pod pritiskom.” S druge strane, Ding je u sličnim okolnostima osvojio posljednji rapid tajbrejk: „Bilo mi je jasno da je Nepo favorit, kako u rapid partijama, tako i u blitz šahu. I da je ta partija bila neriješena, kao i tri prethodna rapid tajbrejka, otišli bismo na blic. Tako da sam igrao da pobijedim.”

U svom intervjuu za FIDE, Ding se osvrnuo na film Vudija Alena kada su ga pitali da li je osvajanje šampionata najsrećniji trenutak u njegovom životu: „[Woody Allen] kaže da engleska fraza 'volim te' ne izražava uvek da voliš nekoga jako, da treba da postoji jači izraz od toga. U mom slučaju sreća nije dovoljno jaka riječ, potrebna je jača riječ. To je ogromno oslobođenje.”

Toliko veliko u stvari da ga je navelo da razmisli o odustajanju od šaha, kaže on. “Prije meča za svjetskog šampiona rekao sam prijatelju da ću se povući ako izgubim. I takođe da bih, pošto se dobro poznajem, mnogo plakao ako bih pobijedio. Pobijedio sam, puno sam plakao, odlučio sam neću se povući i život sada ide u drugom smjeru.”

https://english.elpais.com/sports/2023-05-02/ding-liren-world-chess-champion-i-remembered-camus-if-you-cant-win-you-have-to-resist.html

Нема коментара:

Постави коментар