понедељак, 1. мај 2023.

Ding Liren: „Prijatelji su mi rekli da sam ja izabran“

Blog Eteri Kublašvili sa meča za svjetskog šampiona u Astani

30. april. Ding Liren

Završen je meč u Astani, Ding Liren je postao novi prvak svijeta. Taj-brejk je, kao i čitava borba za titulu, postao je kombinacija nerealizovanih prilika i minimalnih šansi koje su se pretvorile u pobjedu. Svi mogući stručnjaci su već govorili o profesionalnoj komponenti, tako da ne vrijedi ponavljati. Samo želim reći da je Ding  impresionirao, ako ne sve, onda mnoge. Činilo se da je bukvalno u svakoj partiji bio blizu poraza, pored toga, često se i sam dovodio do ruba, ali je onda počeo da pronalazi spas, da bi na kraju pronalazio jedinu šansu za pobjedu u približno  jednakoj poziciji, odbijajući da remizira.

Nije ni čudo što hijeroglif njegovog prezimena “Ding” znači “Ekser”, a u imenu jedno od značenja “Li” je “Stoji”, a “Ren” je “Čovjek”. Ova kombinacija karaktera govori sama za sebe.

Na početku je na završnu konferenciju za novinare došao samo Liren, a već su se pojavile sumnje da li će se Jan pojaviti. Dok su čekali Rusa, novi svjetski prvak je prišao svom timu, gdje su mu majka i drugovi srdačno čestitali.

Usprkos sumnji, Jan se ubrzo pojavio, ali njegovo lice je govorilo samo za sebe. Šahisti su dugo odgovarali na pitanja novinara, a onda je ovaj višenedjeljni maraton naglo završio. Svi su otišli, novinari su otišli, a hale su počele da se demontiraju za sutrašnje zatvaranje.

Iste večeri imala sam priliku da razgovaram sa prvim svjetskim prvakom iz Kine. Ding Liren je, kao i obično, bio iskren i skroman.

– Liren, čestitam vam na pobjedi. Kako se osjećate nakon osvajanja titule?

Ding Liren– Ovo je teško pitanje. Glavni osjećaj je olakšanje. Pritisak i napetost su nestali kao vjetar. Posle partije sam plakao u toaletu.


– Bio je to veoma emotivan trenutak, niste samo vi plakali.

Ding Liren – Prije odlaska znao sam da ću plakati ako pobijedim. I tako se dogodilo. Tokom meča u jednom trenutku nisam bio željan pobjede. Govorio sam sebi: „Neće biti ništa strašno ako izgubim.“ Ali onda sam shvatio da ću biti veoma, veoma uznemiren ako izgubim. Tako da sam svim srcem želio ovu pobjedu.

-Da li ste već uspjeli da proslavite?

Ding Liren – Iskreno rečeno, još nije bilo vremena za slavlje: bile su konferencije za štampu, intervjui. Ali uspio sam da prošetam s Richardom uz rijeku.

 Da li shvatate koliko ste imali sreće kada se osvrnete na put do meča? Mislim od trenutka kada ste došli na turnir kandidata i dalje.

Ding Liren – Prijatelji su mi rekli da sam izabran (smijeh).

– Da li se slažete sa njima?

Ding Liren – Gledajući unazad, da. Mnogi ljudi misle da sam sretnik, ali nisam siguran. Ne znam da li je to život koji sam želio, da li sam zaista želio da postanem svjetski šampion.

– Šta je onda vaš cilj u šahu?

Ding Liren – Da igram kao kompjuter, kao vještačka inteligencija (smijeh). U nekom trenutku sam pomislio da ako igram kao kompjuter, mogu pobjediti u bilo kojoj poziciji protiv bilo koga, bez obzira na rang i rejting. Ponekad su mi prijatelji govorili da mogu da dostignem 3000 rejting poena, a moj „plafon“ je u jednom trenutku bio veoma visok, ali i „pod“ može biti veoma nizak.

– Kako ste uspjeli da se saberete posle druge partije, drugih poraza i propuštenih šansi?

Ding Liren – Moji prijatelji su mi puno pomogli. Rekao sam im kako sam sjedio u sobi za odmor, a oni su pokušali pronaći uzroke i rješenja. Osim toga, prije turnira sam bio kod psihologa, koji mi je također pomogao.

– Šta vam se desilo kada ste sjedili u sobi za odmor  tokom prve dvije partije?

Ding Liren – Tokom prve partije uopšte nisam mogao da razmišljam o šahu. Kao da igram sam sa sobom: vidio sam bijele figure ovdje, crne figure tamo, ali sam igrao samo kao crni (misli se na elektronsku tablu u sobi za odmor – EK). To jest, bilo je to kao da igram protiv sebe. U drugoj partiji nisam mogao da računam poteze.

– Posle prve dvije partije odjednom ste se promijenili i kao da ste postali druga osoba. Da li je to sve zahvaljujući pomoći prijatelja?

Ding Liren – Da, do treće partije sam došao sebi. Moji prijatelji i ja smo uspjeli da pronađemo razloge. Mogu reći i da sam promijenio hotel, ponovo se vratio u službeni. Bilo je to neophodno ako sam želio da igram na pobjedu. Osjećao sam da ako ostanem u drugom hotelu, da će boravak tamo izazvati loše uspomene i da će me demotivisati.

– Možete li navesti vaš tim? Ko vas je podržavao?

Ding Liren – Richard Rapport je bio ovdje čitavo vrijeme. Ostala imena nisu toliko poznata, osim što nisu svi šahisti, ima i kompjuterskih stručnjaka.

– Mogu li da vas pitam o ‘curenju’ podataka sa Lichess.org? Kako je to uticalo na vas?

Ding Liren- Odmah nakon curenja, nisam baš ništa osjetio. Ali tada sam pomislio da nije ostalo mnogo ideja. Tako da smo morali smisliti nove. Inače, želim da pomenem i jednog sekundanta, velemajstora. Dvije partije koje sam dobio  bijelim figurama su njegove ideje u otvaranju.

– Koja je uloga vaše majke?

Ding Liren– Bila mi je potrebna u kritičnim trenucima sa psihološke tačke gledišta. Kada se u meni javljala sumnja, razgovarao sam s njom. Pomogla mi je na mnogo načina, uključujući i u borbi protiv emocija.

– Da li ste pročitali neke komentare tokom meča?

Ding Liren – Malo. Anish je davao smiješne komentare.

– Na konferenciji za novinare rekli ste da biste voljeli da idete u Italiju da vidite kako igra Juventus. A ko je vaš junak u svijetu sporta?

Ding Liren – Sviđa mi se Federico Chiesa, uključujući i njegovo slavljenje gola. Osim toga, blizu su nam rođendani, oboje smo škorpije. Kako je jednom rekao Aleksandar Grischuk, ljudi koji su rođeni krajem oktobra su veoma jaki (smije se).

– Koliko znamo, ljubitelj ste književnosti. Šta nam možete preporučiti?

Ding Liren – Selindžerove priče, na primjer.

– Imate li tri omiljene partije?

– Na Olimpijadi protiv Dude. Protiv Bai Jinshija u Kineskoj ligi. I možda je poslednja rapid partija ovdje najvažnija.

– Koji su vaši budući planovi?

Ding Liren – Nastaviću da igram. Uskoro idem na fazu Grand Chess Tour-a u Rumuniju.

– Hvala na razgovoru, Liren!

Ding Liren – Hvala.

https://ruchess.ru/news/report/povyshenie_plotnosti/

Нема коментара:

Постави коментар