среда, 25. октобар 2023.

“Iljumžinov je igrao važnu ulogu u mojoj karijeri. Bez njega ništa se ne bi dogodilo." Intervju sa novom ruskom šampionkom

 Piše: Timur Ganeev

Zamjenik načelnika Odjeljenja za sport “Sport Expressa”

Baira Kovanova
Fotografija Ruski šahovska federacija

Baira Kovanova - o povratku šahu nakon porođaja, tajni pobjede u Carskom Selu i deflaciji rejtinga.

Primjer Baire Kovanove pokazuje da ništa nije nemoguće, samo treba vjerovati u svoj talenat. Još prije 15 godina o njoj se počelo pričati kao o jednoj od najtalentovanijih šahistkinja na svijetu. Baira je 2009. godine prešla granicu rejtinga od 2400, takmičila se u FIDE Grand Prix seriji - 2009/10, stigla do finala Kupa Rusije 2010. i dobro je nastupala na Olimpijadi u Hanti-Mansijsku 2010. za treći ruski tim („+5 ”) , osvojila je Državno prvenstvo u Višoj ligi 2012. Međutim, nije mogla da dođe do samog vrha. Da, Kovanova je zadržala svoj nivo, redovno se kvalifikovala u superfinale, ali nije stigla do elite. Baira je 2019. rodila dijete i napustila šah nekoliko godina. Ali sa trijumfalno vratila u šah.

U proteklih nekoliko godina postala je pobjednica Kupa Rusije 2021, Ruska blitz šampionka 2021, te pobjednica međunarodnih turnira: Pančenkov Memorijal (2021, 2022) i Moscow Open 2023. A u oktobru 2023. Kovanova je trijumfalno osvojila superfinale ruskog prvenstva, poen ispred svojih najbližih konkurentkinja. Između ostalog, uspjela je da pobjedi Polinu Šuvalovu, Valentinu Guninu, Olgu Badelko, Nataliju Pogoninu, Leju Garifulinu... Kovanova je u intervjuu za “SE” progovorila o razlozima svoje renesanse, koja je u velikoj meri povezana sa radom sa vrhunskim velemajstorom i njenim sunarodnikom Sananom Syugirovim.

— Kada ste osjetili da možete da pobjedite u superfinalu? Da li je bilo predosjećaja nakon konkretne pobjede ili možda prije turnira?

Baira Kovanova-Ne mogu da kažem da sam imala osjećaj da mogu da pobjedim u Carskom Selu. S druge strane, ovo nije bilo prvi put da igram u superfinalu, a prije toga sam već dobro startovala. Postigla sam 4,5 poena od 5 i 4 od 5. Ali onda se, nažalost, sve završilo neuspješno za mene. Izgubila sam nekoliko partija zaredom, pa nisam mogla da stignem ni u top 3. Zato se ovaj put, nakon uspješnog starta, nisam zamarla nepotrebnim mislima, samo sam pokušala da igram svoj najbolji šah. Najvažnije je bilo ući u prve tri kako ne bih igrala kvalifikacije za  superfinale sledeće godine. I vjerovatno sam počela  razmišljati o konačnoj pobjedi kada sam bila bliže cilju.

Ako govorimo o ključnoj partiji, onda se, kako se ispostavilo nakon turnira, odigrala u drugom kolu s Valjom Guninom. Gubila sam, ali u nekom trenutku moja protivnica je počela da greši i ja sam nekako pobijedila. To mi je dalo samopouzdanje.

U poslednjem kolu mogla vas je stići Olga Badelko. Brzo ste završili partiju sa Marinom Kornevom remijem i pažljivo pratili partiju Badelke i Ekaterine Goltseve. Šta ste mislili u tom trenutku?

Baira Kovanova — Zaista, moja partija se neočekivano brzo završila. Moja protivnica je ponudila remi, što mi je u principu išlo na ruku. Da bi ušla u diobu prvog mjesta, Badelko je morala pobijediti, a to nije bilo lako s obzirom da je igrala protiv jake šahistkinje. Ipak, odmah nakon moje partije počela sam da se pripremam za taj-brejk. Pogledala sam različite varijante. Ali kada smo moj trener i ja pogledali Olginu poziciju, shvatili smo da bijela ima mnogo slabiju poziciju i da je malo vjerovatno da će uspjeti da pobijedi. Umjesto toga, pitanje je bilo da li može spasiti remi. U tom trenutku nisam baš ništa osjećala. Bila sam maksimalno pribrana.

— A kada je već zabilježen konačni rezultat?

Baira Kovanova - Zadovoljstvo je tada nastupilo. Već dugo igram šah i ovo je važan rezultat. Značajan za moju karijeru. Kad dugo učiš i nešto ti pođe za rukom, uprkos tvojim godinama. Generalno, turnir mi je prošao dobro, nakon što se završio nisam se ni osjećala umorna. Tek na sledećem turniru (Rusko prvenstvo u brzopoteznom i blitz šahu u Sočiju. - prim. SE) shvatila sam da praktično više nemam snage.

— Postoji li neka tajna ovog uspjeha?

Baira Kovanova — Kompetentan rad i jak trener. Poslednje dvije godine pomaže mi Sanan Syugirov (vicešampion Rusije 2022, broj 34 na FIDE rang-listi) i naš kontinuirani trenažni proces daje rezultate. Prošle i ove godine, na skoro svim turnirima na kojima sam učestvovaola bila sam među nagrađenima ili pobjednica.

— U isto vrijeme, prije superfinala ste bili tek osmi nosilac i rejting 2306...

Baira Kovanova - Da, moj rejting je sada nizak i to je lako objasniti. 2018 godine sam ostala trudna. 2019. godine rodila sam ćerku. Nakon toga, nekoliko godina uopšte nisam igrala šah. Koronavirus, malo dijete, puno svakodnevnih briga... U 2021. sam odlučila da ili završim i potpuno pređem na trenerski posao ili da pokušam još malo da igram. U septembru 2021. prišla sam Sananu, svom starom i dobrom prijatelju, i zatražila pomoć. On je odgovorio: hajde da probamo. I čim smo počeli da vježbamo, odmah sam počela da pobjeđujem. Osvojila sam Kup Rusije 2021 sa veoma jakim sastavom. Odlučili smo da nastavimo i tako rezultat je već stigao i u superfinalu.

Biće mi drago da igram na Svetskom prvenstvu u rapidu  i blicu 2023. godini

Syugirov je rekao SE da nema trenera. Ispada da trenirate jedno drugo?

Baira Kovanova -Malo je vjerovatno da ja njega treniram. On trenira mene, naravno. Ali ja postavljam mnogo pitanja i nadam se da će i ovo njemu nekako pomoći. Za to vrijeme počeo je i da napreduje, i nadam se da će značajno poboljšati svoj plasman. Iako je sada to veoma teško. Posebno ako izgubite od slabije rejtingovanih protivnika. I ja to često radim. Ako izgubite partiju od djevojke s rejtingom 1900 odmah dolazi do ozbiljne deflacije. Ako osvojite turnir, nećete dobiti mnogo poena. A ako igrate loše, onda vam rejting očigledno pada. U 21 godini sam ga lako podigla na 2400. Sada je to u Rusiji jako teško postići u mladom uzrastu. Govorim o ženskom šahu.

Posebno u nedostatku međunarodnih turnira.

Baira Kovanova - Da, sada je veoma teško doći do njih. Puno je problema sa pozivima, vizama... U poslednje vrijeme sam uspjela igram samo na Svjetskom prvenstvu u brzom šahu i blicu koje se održavalo prošle godine u Kazahstanu. Da vidimo gdje će se održati svjetsko prvenstvo ove godine. Ako je na mestu dostupnom Rusima, igraću sa zadovoljstvom. Nažalost, ovo je nova realnost.

— Da li sada učite online sa Sananom?

Baira Kovanova — Da, sada smo potpuno prešli na online. Već se preselio u Mađarsku (postao je najviše rangirani ruski šahista koji je prešao u reprezentaciju druge zemlje po pojednostavljenoj FIDE proceduri).

— Neočekivano, Sjugirov nije na spisku učesnika „Grand Swiss“...

Baira Kovanova — Da, to je zbog dobijanja dokumenata u novoj zemlji. Nadam se da će uskoro riješiti sve ove probleme.

— Kome ste posvetili pobjedu u superfinalu?

Baira Kovanova - Za mog tatu, koji, nažalost, više nije živ. Igram šah zahvaljujući njegovoj podršci. Tata je vjerovao da ću uspjeti izgraditi profesionalnu karijeru. Šteta što nije doživio ovaj trenutak.

— Vidio sam da ste u svojim intervjuima pominjali i Pavela Lobacha, trenera zbog kojeg ste iz Eliste prešli u Saratov.

Baira Kovanova — Naravno, Pavel Vladimirovič je važna osoba u mojoj karijeri. Sa njim su počeli moji prvi ozbiljni uspjesi. Osvojila sam omladinsko prvenstvo Rusije, pa podigla rejting, plasirala se na Svjetsko prvenstvo, FIDE Grand Prix seriju... Sve se to dogodilo s njim. Ali važno je shvatiti da je šah tada bio drugačiji. Potrebna je druga priprema; u principu nije bilo potrebno veliko znanje o otvaranju. Samo nekako vježbaš šah i već si dobar. Željela bih da napomenem da je Pavel Vladimirovič još uvijek sa mnom. On se brine o organizacionim pitanjima, a i to je velika pomoć. Veoma sam mu zahvalna. Što se šaha tiče, sada sam potpuno sa Sananom.

Super je što je mala Kalmikija iznjedrila četiri jaka šahista

— Da li i dalje živite u Saratovu?

Baira Kovanova — Ne, vratila sam se u Elistu, gdje živi moje dijete. Posjećujem Sarato.

— Da li je šahovski bum u glavnom gradu Kalmikije završen?

Baira Kovanova - Završen je. Sada je generalno teško u Elisti, mnogi odlaze. Aerodrom je zatvoren, veliki su problemi sa logistikom. Na primjer, sada letim iz Sočija za ‘Mineralne Vode’ (razgovor je održan u petak, 20. oktobra) i tamo će me čekati transfer do Eliste. Putovanje od 350 km.

— Da li je Kirsan Iljumžinov imao veliku ulogu u izboru vaše profesije?

Baira Kovanova - Naravno. Bez njega se ništa ne bi dogodilo. Kirsan Nikolajevič uveo je čas šaha u škole. Počela sam da igram, i prolazila sam malo bolje od mojih drugova iz razreda. Zato sam odlučila da razvijem ovu vještinu. Uz to je bila i finansijska podrška. Iljumžinov je veoma razvio šah u Kalmikiji.

Kirsan Nikolajevič je višestruka ličnost. Ponekad kontradiktorna, ali mi se njegova ljubav u odnosu na šah čini iskrenom. Važno je i da je to dalo rezultate. Sanan, ja, Dinara Dorzhieva, koja je sada lider njemačke reprezentacije, Ernesto Inarkiev. Ispostavilo se da je mala Kalmikija iznjedrila četiri jaka šahista. Ovo je super.

— Da li vam je Iljumžinov čestitao na pobjedi?

Baira Kovanova — Da, napisao je čestitke na društvenim mrežama. Veoma sam zadovoljna.

— Pročitao sam da ste htjeli da odbranite doktorsku tezu iz prava...

Baira Kovanova — Bilo je to u mojoj mladosti. Mama je ovo stvarno htjela. Starija sestra se branila, a ja nisam. Uglavnom, moja majka nije bila oduševljena mojim šahovskim treninzima, htjela je da njena kćerka ima normalno zanimanje, normalan posao. Tata mi je dao priliku da biram, i ja sam izabrala šah. Položila sam kandidatski minimum, ali nisam stigala da napišem disertaciju. Možda, samo za sada. Ne znam kako će se život dalje odvijati.

— Pročitao sam i da volite  kupovinu. Hoćete li sebi kupiti nešto novčanom nagradom iz superfinala?

Baira Kovanova — Sada više volim kupovinu za dijete. Još je zabavnije odabrati odjeću za svoje dijete nego za sebe.

— Da li je vaša ćerka već počela da igra šah?

Baira Kovanova — Ne još, ali zna šta mama radi. Uvijek postavlja pitanja ako nisam pobijedila (smijeh).

— Nakon ovakvih rezultata, imate li cilj da se vratite u reprezentaciju Rusije?

Baira Kovanova — Voljela bih, ali reprezentacije sada  jednostavno nema. Dakle, postoji jasna predrasuda prema ličnim turnirima, i da je to loše za razvoj. Sjećam se kako sam sa 22 godine bila pozvana u trening kamp, ​​igrali smo meč između Rusije i Kine. Tada su svi sanjali da igraju u reprezentaciji. Sada je to nemoguće jer reprezentacija nema gdje da igra. Naš tim ne smije nigdje. Da vidimo hoće li se situacija promijeniti u bliskoj budućnosti. S obzirom na to šta se dešava u svijetu, teško je planirati čak i mjesec dana unaprijed. Moramo živjeti u sadašnjem trenutku.

https://www.sport-express.ru/chess/reviews/baira-kovanova-i-kak-razvivalas-karera-chempionki-rossii-po-shahmatam-intervyu-2137619/

Нема коментара:

Постави коментар