среда, 31. август 2022.

„Očigledno je da život nema smisla. Ovde smo slučajno." Najiskreniji intervju Magnusa Carlsena

 Nikita Goršenin, dopisnik

Pročitajte "Sport-Ekspress-u"

Magnus Carlsen. Foto: Global Look Press

Filozofija svjetskog šampiona.

16. svjetski šampion u šahu Magnus Carlsen nedavno je dao najduži intervju u svom životu.

Norvežanin je dva i po sata na svom Youtube kanalu razgovarao sa američkim informatičarem Leksom Fridmanom i ispričao mnogo zanimljivih stvari. Ljubav prema ženi, smisao života, fenomen mladog Kasparova, zašto je razmišljanje o potezu 30 minuta gubljenje vremena, specifične metode pripreme u djetinjstvu i još mnogo, mnogo više. Transkribovali smo ovaj veliki razgovor i napravili izbor najboljih izjava iz njega. Evo šta je Magnus Carlsen rekao svijetu.

Magnus Carlsen. Foto društvene mreže

***

Smatra da su u njegovoj karijeri bila dva vrhunca - 2013. i 2019. godine

“Čini mi se da su u mojoj karijeri bila dva vrhunca - 2013-2014. i 2019. godine. Moje snaga tokom ovih perioda bila je veoma različita. U 2019. godini pripreme otvaranja su mi mnogo pomogle, a 2013. sam radije pokušavao da izbjegnem pripreme otvaranja svojih protivnika. Moja intuicija je svih ovih godina bila malo bolja od ostalih. Čak se i poboljšala, počeo sam da razumijem stvari koje prije nisam razumio.

2013. sam bio mlađi, mogao sam da igram energičnije i to mi je omogućilo da igram bolje u dugim partijama. Za mene je to čak bilo i neophodno, jer nisam mogao da pobjedim svoje protivnike samo pripremom otvaranja. Što se tiče računanja, uvijek sam imao čudan odnos prema tome. Uvijek sam bio jako loš u rješavanju šahovskih problema, to je bio samo moj nedostatak. Prije svega, bilo mi je teško da se koncentrišem na zadatak, da pogledam duboko.”

Ali kada se, inače, takve pozicije zadataka pojave već u samoj igri, često nađem pravo rješenje. Iako to još uvijek nije moja najbolja strana - da računam vrlo duboko. Ali ono u čemu sam dobar je izračunavanje nastavaka sa malim brojem poteza, 2-4 poteza. Dobro vidim nijanse u takvim nastavcima. I takođe sam mnogo bolji od većine igrača u procjeni pozicija. To me odvaja od drugih. Računam nekoliko poteza unaprijed i onda procjenjujem poziciju. U većini slučajeva, stablo opcija je preširoko, tako da ne možete sve izračunati, morate napraviti procjenu pozicije na osnovu znanja i intuicije. Ja to dobro radim.

Magnus Carlsen. Foto društvene mreže

Šta vizualizujem kada razmatram poteze? Ja predstavim tablu u dvodimenzionalnom prostoru. Kada računam nekoliko ogranaka varijante, uvijek vizualizujem jednu poziciju u jednom trenutku. Ostalo sam ostavio po strani. Ponekad ponavljam da ne zaboravim. I često zaboravite nešto kada razmišljate o potezu nekih 30 minuta. Sjedite i mislite: „Ako ja odigram ovamo, on će odigrati ono, onda ću ja poći ovamo, a on će poći tamo, onda ću ja doći ovdje...“ I odjednom shvatite da ste to već razmišljali, ali ste zaboravili. Ovo se dešava kada informacije uskladištite u svom umu.

Kakav je osjećaj razmišljati o potezu 30 minuta? Za mene je 30 minuta po potezu obično gubljenje vremena. Ako razmišljam 30 minuta, onda ne znam šta da radim, tražim nešto što ne postoji. Mislim da je 10-15 minuta razmišljanja u teškoj poziciji korisnije i efikasnije trošenje vremena. Kada široko stablo varijanti postane još šire, morate više računati, raditi više pozicione evaluacije. Dakle, treba da prođete to za 10-15 minuta, ovo je dovoljno za dobru ideju. Veoma, veoma rijetko se dešava da razmišljam 30 minuta i odjednom otkrijem nešto - "Eureka!" - momenat. Ako ništa nisam vidio za 10 minuta, onda najvjerovatnije neću vidjeti ništa nikada.

U čemu vidi fenomen mladog Kasparova*

“Postojao je tok energije u njegovoj igri. Izuzetno agresivan, dinamičan šah. Ovo mi je jako privlačno, jer ja lično ne pripadam ovom stilu. Zato je Kasparov (* smatran u Rusiji kao strani agent. - primjedba "SE") za mene poseban.

Do svoje 14. godine Carlsen nije otvorio internet, osim da bi igrao šah

“Kao dijete, nikad nisam mislio da je moguće [postati najbolji na svijetu]. Ali mislio sam da mogu biti najbolji u Norveškoj. Iako sam počeo da igram relativno kasno, znao sam da radim na šahu mnogo više od bilo koga drugog. Znao sam da imam strast koju oni nemaju. Na šah su drugi gledali kao na hobi, kao na slobodnu aktivnost.

Vježbali su par puta sedmično i nastupali na vikend turniru. Ali za mene je bilo drugačije. Sjeo sam za tablu i koristio knjige svaki dan poslije škole. Stalno sam pokušavao da naučim nove stvari. Za internet su bila izdvojena dva sata sedmično, a to vrijeme sam uvijek provodio samo na šahu. Mislim da do 13 ili 14 godina nisam otvarao pretraživač osim da bih igrao šah (smijeh). Nisam mogao brzo da saznam nešto novo, ali čim sam zaronio u šah, odmah sam postao opsjednut i nikad nisam prestao da učim.

Magnus Carlsen. Foto društvene mreže

Šta je za njega ljepota šaha

“Kada vaš protivnik može predvidjeti svaki vaš potez, ali i dalje gubi partiju. To znači da je u ranoj fazi vašeg planiranja, vaša poziciona procjena bila bolja. Dakle, igrali ste vrlo jednostavno, jasno, izgleda da niste uradili ništa posebno, ali vaš protivnik gubi bez šanse.”

U djetinjstvu, prisilni pristup nije na njega djelovao. Zahvaljuje trenerima što ga nisu ometali

“Koji savjet mogu dati šahistima svih nivoa? Veoma mi je teško reći. Veoma sam skeptičan po pitanju savjeta. Možete reći: "Volite šah, budite opsjednuti njime", ali to ne funkcioniše kod svakoga. Moj slučaj je kombinacija talenta i opsesije. Malo trenera koristi taj put koji sam prešao za svoje učenike. Imao sam sreću da sam imao trenere koji me nisu ometali i dozvoljavali su mi da radim ono što smatram da treba. U djetinjstvu mi plansko-prinudni pristup nije funkcionisao, a ni sada ne funkcioniše.

Moj prvi trener mi je davao vježbe koje trebam raditi kod kuće, ali sam brzo shvatio da mi to ne ide lako. Ili nisam vježbao ili nisam uživao. Ali on je shvatio da volim knjige o šahu. U školi smo imali ogromnu šahovsku biblioteku, a on mi je rekao: „Uzmi knjige koje želiš. Samo se vrati kasnije." I upravo sam upao u biblioteku. Na sledećem turniru već sam primijenio neke ideje otvaranja iz knjiga. Onda sam primjenio nešto drugo i tako dalje.”

O ljubavi

Pokušavam li pronaći ljubav? Ne. Ponekad pokušavam, ponekad ne. Pokušavam da nađem svoj put. Sve se svodi na to da radite stvari koje vas čine srećnim. I to vas na kraju čini pristupačnijim za ljubav uopšte. Moja ljubav prema šahu nekad nestane, nekad se vrati, ali generalno uvijek postoji neki minimalni nivo te ljubavi. Što se tiče romantične ljubavi [prema ženi], ona je došla i prošla u mom životu, sada je nemam, ali ne brinem zbog toga. Više me brine da budem dobra verzija sebe. Nije uvijek moguće biti najbolja verzija, ali barem dobra. Ljubav te može, ali ne mora pronaći. Mislim da ne vrijedi da se ubijaš zbog ovoga. Ako se ubijate zbog ljubavi, tražili je ili ne, to će vas sigurno učiniti nesretnim.

Magnus Carlsen. Foto društvene mreže

Misli da život nema smisla

„Očigledno je da život nema smisla. Mislim da smo ovdje slučajno. Nema svrhe, sve će jednom završiti. Ali život je i dalje velika stvar. Čak i ako nema smisla, možete slediti svoje ciljeve. Ali definitivno sam siguran da nema mnogo smisla. Ne vidim smisao- da ga tražim."

https://www.sport-express.ru/chess/reviews/shahmaty-pochemu-magnus-karlsen-do-sih-por-ne-zhenat-intervyu-norvezhskogo-chempiona-mira-1967896/

Нема коментара:

Постави коментар